Speelronde 17

Wat is na dit weekend de top 3?


  • Totaal aantal stemmers
    15
  • Opiniepeiling gesloten .

Jamel

Administrator
Forumleiding
Gefeliciteerd, Ajacieden! Had heel de dag bezoek, dus weinig tot niet op het forum geweest.

Ik kan het niet echt een verdiende overwinning noemen. Maar goed, de punten tellen. Wij zijn nu wel afgehaakt voor het kampioenschap na deze onnodige nederlaag en de domme gelijke spelen in Enschede en Groningen. Zonde, want in elk van die wedstrijden zat veel meer in voor ons.

Dan maar de Conference League winnen. Hup Feyenoord!
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Sorry voor deze reactie, uiteindelijk hebben jullie verdiend gewonnen. Gefeliciteerd
[/QUOTE]

Dank bernardo! Wordt gewaardeerd.

Ik vond het zwaar vanmiddag. Enorme spanning. Na de piekstart is er maar 1 logische uitkomst en dat is dik winnen! Dan wordt het 1-1 en kakt het in en voel je frustratie aankomen. Daarna was het wachten op 1-2, alleen wij scoren moeilijk. Te weinig kwaliteit en dynamiek. Knappe goal van Henk echter en enorme ontlading.

Voor Cambuur fijn dat jullie met 27 punten geen zorgen kennen. Voor ons een heel belangrijke zege en broodnodig ook. Het is voor jullie wel te hopen dat Henk de Jong snel terugkeert, want van Bosschaart zou ik niet vrolijk worden. Dat is wel een simpele ziel.
 

Max

Administrator
Forumleiding
b9abfc3e5806f1c65fde6887b3bc9c3f.jpg


Halverwege de ranglijst op basis van expected points. Alleen Feyenoord staat echt waar het hoort te staan. Cambuur is wel een opvallende qua uitschieter omhoog en Heracles juist als uitschieter omlaag.
 

JMD

Well-known member
PSV dus veel te veel goals tegen (verschil van 4) en te weinig gemaakt (6,5), maar opvallend hoe het verschil is bij Ajax tussen het expected goals tegen (10,8) en het daadwerkelijk goals tegen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Van die goals tegen wist je toch al? Drommel zijn statistieken kwamen al eerder voorbij waarbij er ten opzichte van expected goals er acht teveel had doorgelaten. Is kennelijk weer iets ingelopen.
 

JMD

Well-known member
Van die goals tegen wist je toch al? Drommel zijn statistieken kwamen al eerder voorbij waarbij er ten opzichte van expected goals er acht teveel had doorgelaten. Is kennelijk weer iets ingelopen.
Jep. Maar dan valt het nog wel op... Verbazen doet het idd niet (helaas)

Vraag me trouwens altijd af hoe ze die XG berekenen. Wordt dan van elk schot/kans bekeken hoe groot de kans is dat die bal er in gaat, en als dat dan 90% is, gaat de XG dan 0,9 omhoog?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Jep. Maar dan valt het nog wel op... Verbazen doet het idd niet (helaas)

Vraag me trouwens altijd af hoe ze die XG berekenen. Wordt dan van elk schot/kans bekeken hoe groot de kans is dat die bal er in gaat, en als dat dan 90% is, gaat de XG dan 0,9 omhoog?

Ik weet de details ook niet precies, maar 0,9 zal je denk ik niet snel scoren.
 

Fregge

Well-known member
Jep. Maar dan valt het nog wel op... Verbazen doet het idd niet (helaas)

Vraag me trouwens altijd af hoe ze die XG berekenen. Wordt dan van elk schot/kans bekeken hoe groot de kans is dat die bal er in gaat, en als dat dan 90% is, gaat de XG dan 0,9 omhoog?
XG berekent de kwaliteit van een kans. Dat doen ze op basis van de data van zo'n beetje ieder schot wat ze geregistreerd hebben. Hoe hoger het getal, hoe groter de kans was. Waarbij 1 het hoogste getal is. Dus 0,9 is een hele grote kans om te scoren. Die zal wel op de 5-meter liggen.
 

Batigoal

Well-known member
Jep. Maar dan valt het nog wel op... Verbazen doet het idd niet (helaas)

Vraag me trouwens altijd af hoe ze die XG berekenen. Wordt dan van elk schot/kans bekeken hoe groot de kans is dat die bal er in gaat, en als dat dan 90% is, gaat de XG dan 0,9 omhoog?
Er zitten een aantal variabelen waarop ze xG berekenen. Afstand en hoek is belangrijk, maar ook wat de spelsituatie was (één-tegen-één, vrije trap, rebound etc.) en hoe de mogelijke assist was. Artikeltje: https://theanalyst.com/eu/2021/07/what-are-expected-goals-xg/
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Gekke is dat de kwaliteit van het schot niet meetelt.

Een rollertje van 10m telt zwaarder dan een pegel van 30m richting kruising.
 
Bovenaan