Jep. Maar dan valt het nog wel op... Verbazen doet het idd niet (helaas)Van die goals tegen wist je toch al? Drommel zijn statistieken kwamen al eerder voorbij waarbij er ten opzichte van expected goals er acht teveel had doorgelaten. Is kennelijk weer iets ingelopen.
Jep. Maar dan valt het nog wel op... Verbazen doet het idd niet (helaas)
Vraag me trouwens altijd af hoe ze die XG berekenen. Wordt dan van elk schot/kans bekeken hoe groot de kans is dat die bal er in gaat, en als dat dan 90% is, gaat de XG dan 0,9 omhoog?
XG berekent de kwaliteit van een kans. Dat doen ze op basis van de data van zo'n beetje ieder schot wat ze geregistreerd hebben. Hoe hoger het getal, hoe groter de kans was. Waarbij 1 het hoogste getal is. Dus 0,9 is een hele grote kans om te scoren. Die zal wel op de 5-meter liggen.Jep. Maar dan valt het nog wel op... Verbazen doet het idd niet (helaas)
Vraag me trouwens altijd af hoe ze die XG berekenen. Wordt dan van elk schot/kans bekeken hoe groot de kans is dat die bal er in gaat, en als dat dan 90% is, gaat de XG dan 0,9 omhoog?
Er zitten een aantal variabelen waarop ze xG berekenen. Afstand en hoek is belangrijk, maar ook wat de spelsituatie was (één-tegen-één, vrije trap, rebound etc.) en hoe de mogelijke assist was. Artikeltje: https://theanalyst.com/eu/2021/07/what-are-expected-goals-xg/Jep. Maar dan valt het nog wel op... Verbazen doet het idd niet (helaas)