Speeldagenkalender 2019-2020

Forza AZ

Well-known member
Is dat lijstje ergens te vinden wie welke voorkeur heeft? Want als het is zoals je zegt dan zijn de zaterdagploegen idd de dupe...

Blijft dan overigens wel opvallend dat PSV voor de winterstop zo ongeveer alles op zaterdag thuis speelt en na de winterstop alles op zondag.

Als je naar de tabel kijkt op de vorige bladzijde dan zijn spelen de volgende clubs veel op zondag, en hebben die dus als voorkeur de zondag blijkbaar:
Feyenoord
FC Utrecht
Ajax
FC Emmen
FC Groningen

De overige 13 hebben dan dus blijkbaar geen voorkeur voor zondag en dus waarschijnlijk voor de zaterdag.

Dus ongeveer 25% van de clubs speelt het liefst op zondag terwijl er 45% van de wedstrijden op zondag moet plaatsvinden. Dan is het dus logisch dat de clubs met voorkeur voor zaterdag ook vaak op zondag moeten spelen.

Joost

Well-known member
Elk jaar weer dezelfde discussie hier. Gemiddeld speel je de helft van de thuisduels op de voorkeursdag. Alleen Vitesse zit onder de 50%, de rest zit op 50% of erboven (NAC o.a). Over het algemeen is het dus eerlijk verdeeld. Speelt NAC 17x thuis op zaterdag, dan heeft de rest daar last van.

Even wat logica er tegenaan gooien.

Het betreft 30 speelrondes waar het over gaat, 2 zijn midweeks, 2 standaard op zondag.
5 clubs hebben een zondagvoorkeur.

Per speelronde zijn er in principe
2 duels op vrijdag
5 op zaterdag
4 op zondag

Je kunt daar al vragen bij stellen. Waarom moeten er meer dan 3 duels op zondag zijn aangezien er maar 3 speeltijden zijn.

Ik ga er vanuit dat clubs die een zaterdagvoorkeur hebben niet zo?n probleem hebben met een incidenteel duel op vrijdagavond.

In het huidige schema zijn in de 30 speeldagen waar het over gaat 124 wedstrijd op zondag gepland.

Als ik per speelronde ga kijken dan is in speelronde 1 de verhouding zaterdag-zondag 8-1. 3 zaterdagclubs moeten dus naar de zondag. Als ik dat doortrek naar het hele seizoen dan kom ik in die 30 speelrondes uit op 48 wedstrijden van zaterdagclubs die op zondag moeten plaatsenvinden om de huidige verdeling in stand te houden.

In het competitieprogramma zijn dat er 72!

Geen enkele zaterdagclub zou dus meer dan 5 duels op zondag hoeven moeten spelen waarvan eenmaal de verplichte laatste thuiswedstrijd.

Als je uitgaat van geen noodzaak van meer dan 3 zondagduels dan zijn het maar 17 duels. Dan zou iedere zaterdagclubs hooguit 2 keer extra op zondag hoeven spelen. Alle zaterdagclubs spelen dus minstens 2 keer zoveel duels op zondag als nodig.

Forza AZ

Well-known member
Is dat lijstje ergens te vinden wie welke voorkeur heeft? Want als het is zoals je zegt dan zijn de zaterdagploegen idd de dupe...

Blijft dan overigens wel opvallend dat PSV voor de winterstop zo ongeveer alles op zaterdag thuis speelt en na de winterstop alles op zondag.

De KNVB houdt rekening met CL voor PSV voor de winterstop, dus dan heb je al 8 speeldagen waarop ze op zaterdag moeten spelen. Om het evenwicht te houden krijg je dan later meer thuiswedstrijden op zondag.

zwammy

Well-known member
Oh, nu gaat fox opeens wel denken dat NAC kijkers heeft. Alsof er meer dan 20.000 man kijkt naar NAC Sittard of NAC Emmen.

Joost

Well-known member
Kleine toevoeging. Er zijn 17 duels van clubs die graag op zondag spelen die op zaterdag plaatsvinden.

Neem 10/11 november.
Emmen v NAC op zaterdag
Heracles v Feyenoord op zondag

Waarom??

Forza AZ

Well-known member
Even wat logica er tegenaan gooien.

Het betreft 30 speelrondes waar het over gaat, 2 zijn midweeks, 2 standaard op zondag.
5 clubs hebben een zondagvoorkeur.

Per speelronde zijn er in principe
2 duels op vrijdag
5 op zaterdag
4 op zondag

Je kunt daar al vragen bij stellen. Waarom moeten er meer dan 3 duels op zondag zijn aangezien er maar 3 speeltijden zijn.

Ik ga er vanuit dat clubs die een zaterdagvoorkeur hebben niet zo’n probleem hebben met een incidenteel duel op vrijdagavond.

In het huidige schema zijn in de 30 speeldagen waar het over gaat 124 wedstrijd op zondag gepland.

Als ik per speelronde ga kijken dan is in speelronde 1 de verhouding zaterdag-zondag 8-1. 3 zaterdagclubs moeten dus naar de zondag. Als ik dat doortrek naar het hele seizoen dan kom ik in die 30 speelrondes uit op 48 wedstrijden van zaterdagclubs die op zondag moeten plaatsenvinden om de huidige verdeling in stand te houden.

In het competitieprogramma zijn dat er 72!

Geen enkele zaterdagclub zou dus meer dan 5 duels op zondag hoeven moeten spelen waarvan eenmaal de verplichte laatste thuiswedstrijd.

Als je uitgaat van geen noodzaak van meer dan 3 zondagduels dan zijn het maar 17 duels. Dan zou iedere zaterdagclubs hooguit 2 keer extra op zondag hoeven spelen. Alle zaterdagclubs spelen dus minstens 2 keer zoveel duels op zondag als nodig.

Hierbij houd je dan geen rekening met wedstrijden van Ajax die op zaterdag moeten vanwege eventuele CL en van AZ en Vitesse op zondag vanwege eventuele EL op donderdag. AZ en Vitesse willen toch ook wedstrijden op zaterdag spelen in weken dat het wel kan. In die weken zullen andere "zaterdag"clubs dan juist moeten uitwijken naar zondag.

Forza AZ

Well-known member
Kleine toevoeging. Er zijn 17 duels van clubs die graag op zondag spelen die op zaterdag plaatsvinden.

Neem 10/11 november.
Emmen v NAC op zaterdag

Waarom??

Op 8 november is er (eventueel) EL, dus daarom kan Feyenoord niet op zaterdag.

Joost

Well-known member
Oh, nu gaat fox opeens wel denken dat NAC kijkers heeft. Alsof er meer dan 20.000 man kijkt naar NAC Sittard of NAC Emmen.

2 december staat Heracles v VVV op zondag tegelijk met Feyenoord v PSV gepland.
Dat is toch volstrekt onnodig?

Joost

Well-known member
Hierbij houd je dan geen rekening met wedstrijden van Ajax die op zaterdag moeten vanwege eventuele CL en van AZ en Vitesse op zondag vanwege eventuele EL op donderdag. AZ en Vitesse willen toch ook wedstrijden op zaterdag spelen in weken dat het wel kan. In die weken zullen andere "zaterdag"clubs dan juist moeten uitwijken naar zondag.

Dat is waar. Ik zal vanavond eens zien of ik die er uit kan filteren.

Satyr

Administrator
Forumleiding
Joost heeft het brein van een liefhebber :)

Logica en voetbal, dat werkt toch niet? Zoals ik net al zei, je kunt niet de ene club wel 11x op zaterdag zetten en de andere niet. Dan iedereen maar evenveel en de rest verdelen zodat dat uitkomt. Het is nooit goed, dat snap ik.

Forza AZ

Well-known member
2 december staat Heracles v VVV op zondag tegelijk met Feyenoord v PSV gepland.
Dat is toch volstrekt onnodig?

Er moet ook daar weer een 4e zondagwedstrijd zijn, terwijl alleen Ajax, Feyenoord en Groningen als "zondag"clubs thuisspelen. Heracles-VVV gaat nog wel geruild worden met AZ-Willem II als AZ de EL-groepsfase haalt.

Janssen

Well-known member
Fortuna - PSV is wel een uitdaging. Het stadion is dan verhuurd tbv een wielerwedstrijd. Je zou zeggen dat de bond zoiets weet/

JMD

Well-known member

Neem 10/11 november.
Emmen v NAC op zaterdag

Waarom??

Dit dus. Net als het voorbeeld wat ik eerder aanhaalde.

Bovenaan