Schaatsen

Joost

Well-known member
De enige afstand waarop NL nog nooit goud won bij schaatsen is de 500m dames. Dat kan kover 3 maanden zo ook voorbij zijn.

De KNSB zou Kok nu al moeten aanwijzen, laat die zich maar focussen op Milaan vwb de 500m.
En ook: jarenlang was NL zwak in sprinten, nu 4 dames in de top 9.
Vandaag vijf bij de eerste vijf.

Friesland

Well-known member
Wie is er op dit moment de officiële baanrecordhouder? Semirunniy of Jilek?
Voor zover ik begrijp is de uitslag van de B-groep nog niet officieel vastgesteld omdat de rijders uit rit 9 mogen overrijden. En volgens mij is de regel dat een record pas officieel staat op het moment dat de uitslag is vastgesteld. Dan zou Jilek dus nu de officiële baanrecordhouder zijn, ook al weten we al dat Semirunniy aan het einde van de dag de recordhouder zal zijn. Tenzij een van de overrijders nog sneller zou rijden, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Friesland

Well-known member
Het ziet er goed uit voor wat betreft het binnenhalen van het maximumaantal OS plekken voor Nederland. Het komt er min of meer dat als er geen calamiteiten zijn (diskwalificaties of rijders die niet starten) het goed zal komen.

Voor de 1000m (m/v), 1500m (m/v), 5km (v) en ploegenachtervolging (v) zijn de plekken al binnen, zelfs met calamiteiten.
Voor de 3km zijn er twee plekken al zeker en als Kerkhoff volgende week start (en niet wordt gediskwalificeerd) is ook de derde plek zeker.
Voor de 10km draait het vooral om de klassering van Huizinga, hij moet in de top-9 blijven; Bergsma mag uit de top-9 vallen omdat zijn tijd van gisteren goed genoeg is.
Voor de 5km is het belangrijk dat Huizinga en Bergsma starten en niet worden gediskwalificeerd, zodat een top-15 klassering gegarandeerd is, Snellink mag wel uit de top-15 vallen omdat hij een tijd heeft staan die goed genoeg is om via die weg een OS plek veilig te stellen voor Nederland.
Voor de 500m (v/m) is het nog een beetje ingewikkeld omdat er nog drie wedstrijden te rijden zijn, maar het moet wel heel raar lopen wil dit nog misgaan.
Ploegenachtervolging: hier is het simpel; zorg dat je niet wordt gediskwalificeerd; de tijd is wel goed maar of dat voldoende is kan afhangen van andere ploegen..
Massastart: de gebruikelijke duo's moeten starten (en niet worden gediskwalificeerd)

Bovenaan