Piet, zwart of niet?

Janssen

Well-known member
Als we de ElSimao gedachtegang volgen kan een neger dus nooit meer onder een blanke baas werken.

Wel lekker transparant zo. Ik zeg doen. Al werkt het gros natuurlijk toch al niet (hehe).
 

Max

Administrator
Forumleiding
Als we de ElSimao gedachtegang volgen kan een neger dus nooit meer onder een blanke baas werken.

Wel lekker transparant zo. Ik zeg doen. Al werkt het gros natuurlijk toch al niet (hehe).

Sommige zijn sowieso niet zo geschikt voor het werkproces. Ik was al eens een racist vanwege het feit dat ik iemand voor zijn eigen veiligheid op de veiligheidsvoorschriften wees.
 

ElSimao

Active member
Als we de ElSimao gedachtegang volgen kan een neger dus nooit meer onder een blanke baas werken.

Wel lekker transparant zo. Ik zeg doen. Al werkt het gros natuurlijk toch al niet (hehe).

Laten we wel zijn, een deel van de Sinterklaasviering is wel degelijk gebaseerd op taferelen uit de koloniale periode. Dat er vervolgens mensen zijn die voor een aanpassing pleiten, och dat vind ik niet onredelijk, noch is het een big deal voor mij.

Waarom dat zou suggereren dat er nooit meer een neger onder een blanke zou kunnen werken zie ik niet helemaal, maar goed, dat gebeurt wel vaker op dit forum.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Laten we wel zijn, een deel van de Sinterklaasviering is wel degelijk gebaseerd op taferelen uit de koloniale periode. Dat er vervolgens mensen zijn die voor een aanpassing pleiten, och dat vind ik niet onredelijk, noch is het een big deal voor mij.

Precies dit. Het probleem is alleen dat een redelijke discussie niet mogelijk blijkt in dit land. Van beide kanten trouwens.
 

Janssen

Well-known member
Piet, zwart of niet?

Laten we wel zijn, een deel van de Sinterklaasviering is wel degelijk gebaseerd op taferelen uit de koloniale periode. Dat er vervolgens mensen zijn die voor een aanpassing pleiten, och dat vind ik niet onredelijk, noch is het een big deal voor mij.

Waarom dat zou suggereren dat er nooit meer een neger onder een blanke zou kunnen werken zie ik niet helemaal, maar goed, dat gebeurt wel vaker op dit forum.

Die droeftoeters die zich nu verzetten tegen Piet hebben op geen enkele manier te maken gehad met het koloniale verleden van Nederland. Het is enkel botvieren van frustraties omdat ze mislukt zijn in onze maatschappij.

Verder zal het me inderdaad aan mijn reet roesten, ik heb andere dingen te doen. Die mensen blijkbaar niet.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Die droeftoeters die zich nu verzetten tegen Piet hebben op geen enkele manier te maken gehad met het koloniale verleden van Nederland. Het is enkel botvieren van frustraties omdat ze mislukt zijn in onze maatschappij.

Verder zal het me inderdaad aan mijn reet roesten, ik heb andere dingen te doen. Die mensen blijkbaar niet.

Hun motieven zijn inderdaad niet zuiver. Neemt niet weg dat er wel wat elementen in het feest zitten die je zou kunnen aanpassen als normaal weldenkende mensen. Niet vanwege die gefrustreerde losers, maar vanwege gezond verstand.
 

Janssen

Well-known member
Piet, zwart of niet?

Hun motieven zijn inderdaad niet zuiver. Neemt niet weg dat er wel wat elementen in het feest zitten die je zou kunnen aanpassen als normaal weldenkende mensen. Niet vanwege die gefrustreerde losers, maar vanwege gezond verstand.

Als ze nou aan de ketting lagen en op het ritme van de zweep van Sint die boot vooruit moesten roeien, ja dan zag ik dat punt wel. Nu niet.
 

JMD

Well-known member
Hun motieven zijn inderdaad niet zuiver. Neemt niet weg dat er wel wat elementen in het feest zitten die je zou kunnen aanpassen als normaal weldenkende mensen. Niet vanwege die gefrustreerde losers, maar vanwege gezond verstand.

Eens. Maar dat is toch al gebeurd? In mijn jeugd (dan praat ik over mid jaren 80) had Piet een zwartgeschminkt gezicht met roodgeverfde lippen (echt Blackface), droeg grote gouden oorringen en een pruik met kroeshaar en speelde het domme hulpje van de Sint.

30 jaar verder is geen enkele Piet meer zwart, maar eerder donkerbruin (of met roetvegen), zijn de lippen zelden nog rood geverfd, zijn de gouden oorringen weg, worden er pruiken gedragen met normaal haar en doet Piet gewoon normaal, is zeer atletisch en toont zich in gedrag en taal gelijkwaardig aan Sint. Allemaal terechte aanpassingen. Wat wil je nog meer veranderen dan? Als je Piet blank maakt krijg je weer mensen die klagen dat er geen donkere Piet bij zit en dat dat dus ook racisme is.

Dat donkere mensen van mijn leeftijd en ouder het vroeger vervelend vonden 'uitgescholden' (door kleine kinderen) te worden als zwarte piet kan ik me voorstellen, dat was toen een dom individu. Maar tegenwoordig is dat toch niet meer zo?
 

Hankie

Well-known member
Als ze nou aan de ketting lagen en op het ritme van de zweep van Sint die boot vooruit moesten roeien, ja dan zag ik dat punt wel. Nu niet.
Ik heb ze voorlopig nog niet gezien in h et journaal dus het zou zo maar kunnen dat ze in het ruim opgesloten zitten.
 

gevegt

Well-known member
Sinds de jaren '70 was het weldegelijk zo dat een zwarte Piet werd uitgedost als een verkapte Surinamer. Daarvoor was dat veel minder en daarna is het weer langzaam verandert. Dat stereotype is dus niet zo oud als de meesten denken, maar natuurlijk wel bedenkelijk.
Net als heel veel 'tradities' zal het overal langzaam veranderen en dat is maar goed ook.
 
Bovenaan