Periodekampioenschappen

Joost

Well-known member
Wordt het niet eens tijd dat we in Nederland de periodekampioenschappen gaan heroverwegen?

Mijns inziens druist het helemaal in tegen de competitieformule waarbij iedereen twee keer tegen elkaar speelt en waarvan degene met de meeste punten uiteindelijk kampioen wordt.

In de eerste divisie deed dit jaar Almere City mee, heel leuk voor de club en ik gun het de supporters van harte maar echt eerlijk is het niet. Almere won de 2e periode doordat ze 2e werden achter NEC. Almere won 7 van de 9 wedstrijden maar won in de rest van het seizoen slechts 6 van de 27 duels. Door middel van de huidige regels krijgen teams die maar een beperkt deel van het seizoen echt goed waren een beloning die gebaseerd zou moeten zijn op een heel seizoen. Ik heb dan nog geeneens gekeken naar de tegenstanders.

Ik zou meer voor een competitieformule zijn waarbij twee teams uit de Eredivisie degraderen en de nummers 2 t/m 5 strijden om promotie.

In het amateurvoetbal is hetzelfde aan de hand en misschien nog wel een tandje erger. Neem MOC 1917 uit Bergen op Zoom. Zij wonnen de 1e periode zondag tweede klasse E en moesten aan het eind van het seizoen nog hun best doen om er zelfs maar in te blijven. Maar ze staan nu wel bijna in de eerste klasse.

Op lager niveau zie je het vaak nog erger. Teams die onderin staan en een eindspurt hebben en per ongeluk een periode pakken. Grashoek uit Zuid2 op 5e klasse niveau deed het vorig jaar bijna. Ze behaalden 1 overwinning in de eerste periodes maar gingen om onverklaarbare reden wel met de 3e periode aan de haal.

Daarom; weg met de periodes en teams mee laten doen aan de nacompetitie op basis van de eindrangschikking!
 

fr-keff

Active member
Wat is het systeem in Engeland? Nummers 3 tm 6 toch? Ik las vanmorgen iets over de finales spelen in de kuip. In Engeland is dat op wembley maar dat systeem lijkt mij wel een prima oplossing. Dus nummers 16,17 en 18 direct eruit, 1 en 2 direct terug en de overige vier spelen voor het laatste plekje.
 

Joost

Well-known member
In Engeland verschilt het per divisie.

Het aantal degradanten:
PL 3
Championship 3
League One 4
League Two 2

Vanuit de onderliggende divisie promoveren hetzelfde aantal teams waarvan 1 wordt bepaald middels een play-off. Je hebt het dan wel over divisies met significant meer teams.
 

erka

Well-known member
Ik ben het ermee eens. Periodekampioenschappen zijn oneerlijk. Net zo oneerlijk als playoffs trouwens. In mijn ogen is het sportief het eerlijkst om helemaal geen playoff te hebben tussen bv 3 t/m 6 maar rechtstreekse promotie voor de nummer 3.

Maar goed je wilt het ook nog een beetje spannend maken dus dat systeem van 3/6 vind ik nog wel oke.

Als de 2e Divisie wordt ingevoerd dan het periodekampioenschap in de eerste divisie afschaffen. Bij amateurs vind ik het minder erg. Dit vanwege het ontbreken van financi?le belangen.
 

Mr. Wrong

New member
Helemaal mee eens. Degene die de laatste periodekampioen is geworden en dus de vorm heeft, heeft uiteindelijk meer kans dan bv de periodekampioen van een half jaar geleden.
 

fr-keff

Active member
Helemaal mee eens. Degene die de laatste periodekampioen is geworden en dus de vorm heeft, heeft uiteindelijk meer kans dan bv de periodekampioen van een half jaar geleden.

Niet altijd waar... Sparta was ook niet bepaald in vorm en stond 16de maar in de play-offs ging het leven en lukte het bijna om te promoveren.
 

Mr. Wrong

New member
Niet altijd waar... Sparta was ook niet bepaald in vorm en stond 16de maar in de play-offs ging het leven en lukte het bijna om te promoveren.

Uiteraard geeft dat geen garantie, maar het is wel degelijk van invloed. Graafschap zat de laatste weken in een flow. Maar heeft eerder dit seizoen ook dramatische periodes gekend.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Periodekampioenschappen

Als dit De Graafschap in een flow was, dan maak ik me echt zorgen om hun voetballende kwaliteiten. Respect voor de supporters die er week in week uit naar hebben zitten kijken.
 

Methone

New member
In de Jupiler League zijn er veelste veel play-off plekken. Als je bedenkt dat de kampioen, de beloften en Achilles niet mee kunnen strijden voor promotie, dan spelen er dus 8 van de 15 clubs in de na-competitie. Er zijn dus slechts 7 ploegen die niet meedoen. Dat maakt de competitie resultaten van het hele seizoen eigenlijk als een soort voorronde. En dan wordt alles beslist in een paar wedstrijdjes. Dus weg met de periodetitels uit het gehele voetbal, en laat de sterkste alleen meestrijden voor promotie. In de Jupiler League zou ik de kampioen + nummer 2 direct laten promoveren. En play-offs tussen de nummer 3, 4 en 5 uit de JL en de nummer 16 uit de ED. Dan krijgt de nr 16 een soort van laatste kans. Hoe hard het ook is voor de NAC supporters, het is toch wel mooie emotie, de vreugde bij Roda en de huilende gezichten bij NAC. Ik hoop trouwens ook dat de clubs in de Landelijke Divisie gaan professionaliseren, en dat er in de toekomst ook zo'n zelfde promotie/degradatie systeem (als mijn voorstel) komt als tussen de ED en de JL.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Best grappig eigenlijk dat er eigenlijk een competitie is tussen zestien clubs waarvan er een promoveert als kampioen en er acht playoffs spelen.
 

Shayman

New member
Op zich is het hebben van periodes best leuk om een competitie interessant te houden maar je zou bijvoorbeeld wel kunnen zorgen dat alleen de periodeKAMPIOEN een plekje krijgt in de PO. Maar zo groot zijn de verschillen ook niet tussen de deelnemers aan de PO dus ik vind het ook wel prima als het zo blijft.
 

Friesland

Well-known member
Ik ben het ermee eens. Periodekampioenschappen zijn oneerlijk. Net zo oneerlijk als playoffs trouwens. In mijn ogen is het sportief het eerlijkst om helemaal geen playoff te hebben tussen bv 3 t/m 6 maar rechtstreekse promotie voor de nummer 3.

Veel eerlijker dan de play-offs kun je het niet krijgen. Het geeft ploegen die ongeveer gelijk zijn ge?indigd de kans om iets recht te zetten. Bij periodekampioenschappen speel je tegen een rijtje willekeurige tegenstanders. Als je in een goede vorm bent en een gelukkig programma (zwakke tegenstanders uit, sterkere tegenstanders thuis) hebt, kun je zomaar een periode winnen. In de nacompetitie speelt vorm natuurlijk ook een belangrijke rol, maar het programma speelt geen rol, want het zouden allemaal gelijkwaardige tegenstanders moeten zijn.

Verder is het rechtstreeks laten promoveren wel het discussi?ren waard, maar de nummer 3 verdient geen rechtstreekse promotie, m.i. Hetzelfde geldt voor de onderkant. Rechtstreekse degradatie van de nummer 2 van onderen is het discussi?ren waard, maar de nummer 3 van onderen verdient (minimaal) een herkansing. De play-offs zijn op zich wel mooi, je weet precies op welke dag de beslissing valt.

In plaats van de wedstrijden in de play-offs over twee wedstrijden te laten verlopen, kun je het ook terugbrengen tot een wedstrijd, waarbij de hoger ge?indigde club het thuisvoordeel heeft. Zo heb je ook geen last van de "uitdoelpuntregel," die mogelijk in het nadeel van het hoger ge?indigde team uitvalt, en heb je als team (meer) reden om zo hoog mogelijk te eindigen.

Ik had het als volgt bedacht:
Code:
          2e ED  \
                  \
                   [COLOR=#00CC00]|--------------->[/COLOR] Eredivisie
                  /[COLOR=#FF0000]|[/COLOR]       
         16e Ere / [COLOR=#FF0000]|
                   |        
                   V[/COLOR]
                   [COLOR=#00CC00]|--->[/COLOR] \
 4e ED  \         /       \
         \       /         \
          [COLOR=#00CC00]|--->[/COLOR] /           \
         /                   \
 6e ED  /                     \
                               [COLOR=#00CC00]|--->[/COLOR] Eredivisie
                              /
                             /
          3e ED \           /
                 \         /
                  \       /
                   [COLOR=#00CC00]|--->[/COLOR] /
 5e ED  \         /
         \       /
          [COLOR=#00CC00]|--->[/COLOR] /
         /
17e Ere /

De hoger ge?indigde teams spelen steeds thuis. Voor de Eredivisieteams geldt dat de nummer 17 alleen uitwedstrijden speelt en de nummer 16 alles thuis, misschien met uitzondering van de wedstrijd tegen de nummer 2.

Als de 2e Divisie wordt ingevoerd dan het periodekampioenschap in de eerste divisie afschaffen. Bij amateurs vind ik het minder erg. Dit vanwege het ontbreken van financi?le belangen.
De periodekampioenschappen zijn ooit ingevoerd vanwege de de financi?le belangen. Als er bij de amateurs geen financi?le belangen zijn, dan is er geen reden om de periodekampioenschappen daar te behouden. De aanwezigheid van periodekampioenschappen laten ook zijn, dat de mogelijkheid tot degraderen geen invloed hebben op het al dan niet aanwezig zijn van periodekampioenschappen.


Ik ben voor het volledig afschaffen van de periodes, maar als men toch per se periodekampioenschappen wil, dan zouden dat er slechts twee moeten zijn, waarbij je iedere tegenstander een keer ontmoet.
 

Friesland

Well-known member
Op zich is het hebben van periodes best leuk om een competitie interessant te houden maar je zou bijvoorbeeld wel kunnen zorgen dat alleen de periodeKAMPIOEN een plekje krijgt in de PO. Maar zo groot zijn de verschillen ook niet tussen de deelnemers aan de PO dus ik vind het ook wel prima als het zo blijft.

Daar heeft de KNVB een simpele oplossing voor: ze spreken gewoon altijd van periodekampioen, ook al is de betreffende club niet op de eerste plaats in de periode ge?indigd.
 

Shayman

New member
Daar heeft de KNVB een simpele oplossing voor: ze spreken gewoon altijd van periodekampioen, ook al is de betreffende club niet op de eerste plaats in de periode ge?indigd.
Inderdaad maar ik zeg het ook als mogelijke oplossing om geen clubs als Almere (hoe leuk het ook voor ze is) in de PO te krijgen.
 

Friesland

Well-known member
Het afschaffen van de mogelijkheid om als "pino" periodekampioen te worden, zou wel een stuk schelen. In het amateurvoetbal kun je periodekampioen (in name only) worden als nummer 7 van de derde periode, namelijk als twee van de zes team erboven al een periode hebben en de andere vier in de degradatie play-offs zitten of gedegradeerd zijn. Waanzin, gewoon.
 

Forza AZ

Well-known member
Het afschaffen van de mogelijkheid om als "pino" periodekampioen te worden, zou wel een stuk schelen. In het amateurvoetbal kun je periodekampioen (in name only) worden als nummer 7 van de derde periode, namelijk als twee van de zes team erboven al een periode hebben en de andere vier in de degradatie play-offs zitten of gedegradeerd zijn. Waanzin, gewoon.
Dat klopt niet. De periodetitel gaat gewoon naar de hoogste club die nog geen eerdere periode heeft, dus maximaal de nummer 3. Mocht 1 van de periodekampioenen op een degradatieplek zijn ge?indigd, dan gaat die plek in de promotie-nacompetitie naar de hoogste in de eindstand zonder periode.
 
Bovenaan