Omhoog-omlaag; Rondje Europa.

PES5

Administrator
Forumleiding
De vele Europese competities naderen hun einde. Waar velen zich richten op de top, richt ik me de komende weken op de strijd om promotie en degradatie.

Ik begin in Duitsland.

In de Bundesliga is Greuther Furth gedegradeerd. Daarboven kan voor Arminia Bielefeld het doek morgen vallen tegen concurrent Hertha. Stuttgart lijkt PO te moeten gaan spelen.

Hertha 32
Stuttgart 28 PO
Bielefeld 26 D
Greuther Fürth 18 D

In de BL2 is het retespannend. Schalke, Werder en Darmstadt gaan voor de bovenste 2 plekken. Schalke kan dat volgende week veiligstellen tegen Skt Pauli Daarachter doen Skt Pauli, HSV en Nürnberg nog mee om plek 3 en de PO.
Onderin gaan Aue en Ingolstadt degraderen en mag Dresden PO gaan spelen.

In BL3 is Magdeburg zeker en strijden Braunschweig en Kaiserslautern voor de 2e directe plek. 1860 en Osnabrück hebben nog een minieme kans. Havelse en Würzbürger Kickers gaan omlaag en Verl moet van goede huize komen om dat, ten koste van Viktoria Berlin, nog te voorkomen.

In Frankrijk lijkt Metz het haasje. Daarboven heeft Bordeaux nog een mogelijke narrow escape, maar dan zal het in de laatste 4 rondes minimaal 4 en 6 punten meer moeten halen dan de ploegen daarboven.

Angers 35
Lorient 34
Troyes 33
Clermond 33
St Etienne 31 PO
Bordeaux 27 D
Metz 24 D

In Ligue 2 is het Toulouse van Branco vd Boomen gepromoveerd. Ajaccio ligt op koers voor het 2e ticket, maar Auxerre, Sochaux en Paris FC zitten ze op de hielen.

Onderin is Nancy weg en lijkt Dunkerque te volgen. Quevilly, Rodez en Valenciennes gaan uitmaken wie daar aan toegevoegd wordt via de PO.

In de National is Annecy zo goed als zeker van promotie en Laval lijkt te volgen.

In Italië gaan er drie afdalen. Venezia, Genoa en Salernitana lijken te gaan degraderen, maar door een opleving naderen de rooien uit Salerno se ploegen daarboven, Cagliari, Sampdoria en Spezia, rap.

In de Serie B heeft Lecce nog één zege nodig en daarachter is het enorm spannend met nog 2 speelrondes te gaan.

Lecce 68 P
Cremonese 66 P
Monza 64 po
Benevento 63 po
Brescia 63 po
Pisa 63 po
Ascoli 59 PO
Frosinone 58 PO
Perugia 55

Pordenone, Crotone en Vicenca lijken af te dalen naar de Serie C en lijken te worden vervangen door Bari, Sudtirol en Modena.

In Spanje bungelen Alaves en Levante aan een dun draadje. Daarboven vrezen Mallorca, Cadiz en Granada voor een stapje terug.

In Liga 2 duurt het seizoen nog 5 duels, maar Eibar, Almeria en Valladolid hebben de beste papieren. Alcorcon, Fuenlabrada, Amorebieta en Sociedad II lijken te gaan kelderen.

Daarvoor in plaats komen waarschijnlijk Santander en Andorra/Albacete plus de winnaar van de PO.

Morgen meer!
 

gevegt

Well-known member
Mooi topic!
En nog beter dat jij Bochum niet benoemt. Iets wat de Duitsers nog steeds wel doen.
De klootzakken.
 

Maasveld

Well-known member
De vele Europese competities naderen hun einde. Waar velen zich richten op de top, richt ik me de komende weken op de strijd om promotie en degradatie.

Ik begin in Duitsland.

In de Bundesliga is Greuther Furth gedegradeerd. Daarboven kan voor Arminia Bielefeld het doek morgen vallen tegen concurrent Hertha. Stuttgart lijkt PO te moeten gaan spelen.

Hertha 32
Stuttgart 28 PO
Bielefeld 26 D
Greuther Fürth 18 D

In de BL2 is het retespannend. Schalke, Werder en Darmstadt gaan voor de bovenste 2 plekken. Schalke kan dat volgende week veiligstellen tegen Skt Pauli Daarachter doen Skt Pauli, HSV en Nürnberg nog mee om plek 3 en de PO.
Onderin gaan Aue en Ingolstadt degraderen en mag Dresden PO gaan spelen.

In BL3 is Magdeburg zeker en strijden Braunschweig en Kaiserslautern voor de 2e directe plek. 1860 en Osnabrück hebben nog een minieme kans. Havelse en Würzbürger Kickers gaan omlaag en Verl moet van goede huize komen om dat, ten koste van Viktoria Berlin, nog te voorkomen.

In Frankrijk lijkt Metz het haasje. Daarboven heeft Bordeaux nog een mogelijke narrow escape, maar dan zal het in de laatste 4 rondes minimaal 4 en 6 punten meer moeten halen dan de ploegen daarboven.

Angers 35
Lorient 34
Troyes 33
Clermond 33
St Etienne 31 PO
Bordeaux 27 D
Metz 24 D

In Ligue 2 is het Toulouse van Branco vd Boomen gepromoveerd. Ajaccio ligt op koers voor het 2e ticket, maar Auxerre, Sochaux en Paris FC zitten ze op de hielen.

Onderin is Nancy weg en lijkt Dunkerque te volgen. Quevilly, Rodez en Valenciennes gaan uitmaken wie daar aan toegevoegd wordt via de PO.

In de National is Annecy zo goed als zeker van promotie en Laval lijkt te volgen.

In Italië gaan er drie afdalen. Venezia, Genoa en Salernitana lijken te gaan degraderen, maar door een opleving naderen de rooien uit Salerno se ploegen daarboven, Cagliari, Sampdoria en Spezia, rap.

In de Serie B heeft Lecce nog één zege nodig en daarachter is het enorm spannend met nog 2 speelrondes te gaan.

Lecce 68 P
Cremonese 66 P
Monza 64 po
Benevento 63 po
Brescia 63 po
Pisa 63 po
Ascoli 59 PO
Frosinone 58 PO
Perugia 55

Pordenone, Crotone en Vicenca lijken af te dalen naar de Serie C en lijken te worden vervangen door Bari, Sudtirol en Modena.

In Spanje bungelen Alaves en Levante aan een dun draadje. Daarboven vrezen Mallorca, Cadiz en Granada voor een stapje terug.

In Liga 2 duurt het seizoen nog 5 duels, maar Eibar, Almeria en Valladolid hebben de beste papieren. Alcorcon, Fuenlabrada, Amorebieta en Sociedad II lijken te gaan kelderen.

Daarvoor in plaats komen waarschijnlijk Santander en Andorra/Albacete plus de winnaar van de PO.

Morgen meer!
Kortor...
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Mooi topic!
En nog beter dat jij Bochum niet benoemt. Iets wat de Duitsers nog steeds wel doen.
De klootzakken.
Uiteraard benoem ik Bochum niet. Al dat gereken en wat als mijn tante een piemel had. Stuttgart gaat geen 9 punten meer pakken. Klaar.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
In Portugal is de situatie als volgt met nog 3 rondes te gaan:

Arouca 27
Moreirense 26 po
Tondela 26 d
Belenenses 25 d

Arouca speelt de laatste ronde nog thuis tegen Belenenses. Vizela, Familicao en Boavista lijken met 32/33 punten veilig.
In Liga 2 staan Casa Pia, Rio Ave en Chaves op 1 p, 2 p en 3 (po) met 62, 61 en 60 punten. De rest staat op achterstand.

PL club van weleer Academica degradeert naar niveau 3 en krijgt gezelschap van Varzim/Trofense/Covilho
 

ALenstra

Well-known member
In de Bundesliga is Greuther Furth gedegradeerd. Daarboven kan voor Arminia Bielefeld het doek morgen vallen tegen concurrent Hertha. Stuttgart lijkt PO te moeten gaan spelen.

Hertha 32
Stuttgart 28 PO
Bielefeld 26 D
Greuther Fürth 18 D
Het kan nog alle kanten op. In ieder geval zal er t.a.v. de tweede rechtstreekse degradatieplek nog geen duidelijkheid zijn dit weekend. Als Hertha BSC en VfB Stuttgart beiden verliezen dan wordt het helemaal spannend.
 

Batigoal

Well-known member
Leuk topic @PES5! Altijd interessant om te kijken welke clubs erbij komen, nog leuker als daar clubs bijzitten die nieuw zijn of lang geleden voor het laatst op het hoogste niveau speelden.

In Frankrijk dreigen er dus met Bordeaux en Saint-Etienne twee grote clubs te degraderen. Dat vind ik jammer, maar met die laatste club gaat het de voorbije jaren al niet zo best en Bordeaux heeft financiële malaise die de club bijna de kop kostte. Toulouse terug is dan wel weer leuk met uiteraard de geweldige Van de Boomen, maar ook Stijn Spierings is daar een verdienstelijke basisspeler. Corsica weer present en dan hopelijk Auxerre (die gelukkige weer steeds meer gebruik maken van de eigen jeugd) terug zou ook wel leuk zijn.

In Spanje heb ik dan speciale aandacht voor 2 van de clubs waarvan ik tijdens vakanties een wedstrijd heb bezocht; enerzijds Real Mallorca en op het 2e niveau Tenerife. Die laatste lijkt net iets tekort te komen voor promotie. Santander komt wel terug uit de dood trouwens. Mooi ploegje hadden ze toen ze nog Europees speelde (o.a. tegen FC Twente) met Benayoun, Felipe Melo, de toen nog supertalenten Garay en Canales, die lange Zigic en natuurlijk clubheld Munitis. Ik ken de regio niet zo goed, maar ik begrijp dat zij de enige voetbalclub van niveau zijn uit Cantabrië. Wellicht kan onze Spanje-kenner @Raul daar iets meer over vertellen?

In Turkije dreigde trouwens nog even Galatasaray richting de degradatiezone af te drijven, maar die hebben de laatste weken wel gunstige resultaten geboekt om daarvan weg te blijven.
 

erka

Well-known member
Altijd leuk om even te kijken welke clubs uit de Regionalliga naar de 3e BL gaan.
In Bayern gaat het tussen Bayreuth en Bayern München II. Bayreuth heeft 8 punten meer, maar Bayern heeft nog een wedstrijd te goed. Nog 4 rondes te spelen.
In Südwest zijn nog 5 ronden te spelen. Elversberg en Ulm staan op 73, Kickers Offenbach staat op 67 in de wachtkamer.
In West gaat het tussen Preussen Münster (83) en Rot-Weiss Essen (81), hier nog 2 wedstrijden te spelen.

De 4e promovendus komt uit een playoff tussen de kampioenen van Nord en Nordost.
In Nordost wordt het Dynamo Berlin. De oud-DDR-staatsclub is op de weg terug naar boven. Het staat met nog 2 wedstrijden te gaan 6 punten en 15 doelpunten voor op een andere klassieker: Carl Zeiss Jena.
In Nord wordt het waarschijnlijk VfB Oldenburg. In de kampioenspoule staan, met nog 3 ronden, 8 punten voor met een wedstrijd meer gespeeld dan Weiche Flensburg. Flensburg zit al een aantal jaren tegen de 3e liga aan maar het lukt steeds net niet.
VfB Oldenburg-Dynamo Berlin bepalen dus de 4e promovendus.

Het wordt in Duitsland overigens echt tijd voor een 4e Liga a la Engeland, als je kijkt wat voor clubs allemaal in de Regionalliga spelen. Er is een flink aantal clubs bij met BL-ervaring (of DDR hoogste klasse).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PES5

JMD

Well-known member
Sowieso is het in Duitsland onder die 3.Liga dramatisch geregeld doordat er 5 RL's zijn. Alleen als je kampioen wordt kan je promoveren, en dat is dan nog niet eens zeker in een aantal RL's.
 

erka

Well-known member
Sowieso is het in Duitsland onder die 3.Liga dramatisch geregeld doordat er 5 RL's zijn. Alleen als je kampioen wordt kan je promoveren, en dat is dan nog niet eens zeker in een aantal RL's.

Frankrijk heeft vrijwel hetzelfde, daar gaat het van de National (3e) naar National 2 (4e) ook van 1 naar 4 groepen. Altijd nog beter dan Nederland, waar je in dit topic vergeefs naar zou zoeken :D Maar dat is een heel andere discussie.

Ik keek even naar Denemarken. Altijd leuk daar met veel verschuivingen. Vejle BK en SoenderjyskE gaan daar degraderen, alhoewel er ook nog een kleine kans is dat AGF Aarhus eruit vliegt, maar dan moet het wel gek lopen. De promotiestrijd gaat daar tussen 5 clubs die vlak bij elkaar staan. Eentje ervan is een bekende naam: Lyngby. Horsens, Helsingoer, Hvidovre en Fredericia zijn de andere vier. Twee van de 5 gaan omhoog. Uit het tweede niveau lijkt oa Esbjerg te gaan degraderen.
Esbjerg is een club met een hoop gedoe. Chinese en Amerikaanse eigenaren, gezeik rondom Hyballa, vd Vaart nog ff coach geweest maar het mag allemaal niet baten, die gaan naar de knoppen.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Dan komt er van mij een update over Schotland.

Premiership: Dundee staat met 3 wedstrijden te gaan 5 wedstrijden achter op St. Johnstone en lijkt dus gezien, zij worden vervangen door Championship kampioen Kilmarnock. St. Johnstone, vorig jaar beide nationale bekers gewonnen, staat 8 punten achter op een veilige plaats dus lijkt de play-offs in te gaan. Inverness Caledonian Thistle speelt tegen Partick Thistle in de kwartfinale van de play-offs, de winnaar speelt tegen Arbroath en die winnaar dus hoogstwaarschijnlijk tegen St. Johnstone.

Championship: Queen of the South is gedegradeerd, Cove Rangers promoveert voor de derde keer in 4 jaar. Halve finales van de play-offs zijn Dunfermline Athletic (#9 Championship) v Queen's Park en Airdrieonians v Montrose.

League One: East Fife is gedegradeerd, Kelty Hearts promoveert voor de derde keer in 5 jaar. Halve finales van de play-offs zijn Dumbarton (#9 League 1) v Edinburgh City en Forfar Athletic v Annan Athetic

League Two: Cowdenbeath is laatste geworden en speelt nu om hun plaats in de Schotse Football League te houden tegen Bonnyrigg Rose, de kampioen van de Lowland League die over 2 wedstrijden met 3-2 van Highland League kampioen Fraserburgh heeft gewonnen.
 

Raul

Well-known member
Ha leuk topic.

Ja, leuk dat je Racing Santander hoog hebt zitten @Batigoal. Ik weet voor de malaise dat het een club was die vaak in de hoogste afdeling heeft gespeeld. Marcelino heeft daar puik werk neergezet met zijn 6de of 7de plaats in 2008. Het is inderdaad enige club uit Cantabrië dus echte rivaliteit is er nauwelijks. Je hebt een Bilbao dat redelijk dichtbij ligt en dan kun je als een rivaal light zien. Maar de ellende begon allemaal met een vermeend Indiaas geldschieter. Hij had de club ‘gekocht’ maar het scheen dat hij gewoon een ouderwetse fraudeur was. Hij had de club bijna te gronde gericht. Spelers en fans hebben de club gered, meen ik te herinneren. Ze spelen nu ergens in de derde divisie, dacht ik, maar ik las net dat zij bovenaan staan en zo naar la Segunda kunnen promoveren. Dat is heel wat. Dat iemand warme gevoelens koestert voor Racing Santander snap ik zeer zeker. En Munitis is zeker een held van de club, Thuram heeft nog steeds nachtmerries over de wedstrijd tegen Munitis. Daarnaast had je nog, Manjarin, Duscher, Gonzalo Colsa, Amavisca en vele anderen die voor de club hebben gespeeld. Niet de minsten. Leuk dat je mij hierbij betrekt. Het is een tijd geleden dat ik iets over Santander heb gelezen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Op het tweede niveau van Spanje gaat het nu voor de twee directe promotieplaatsen tussen Eibar, Almeria en Valladolid. Die drie staan binnen twee verliespunten van elkaar. Dus dat gaat echt nog spannend worden. Ik hoop uiteraard als trots aandeelhouder dat Eibar weer promoveert.
 

Batigoal

Well-known member
Ha leuk topic.

Ja, leuk dat je Racing Santander hoog hebt zitten @Batigoal. Ik weet voor de malaise dat het een club was die vaak in de hoogste afdeling heeft gespeeld. Marcelino heeft daar puik werk neergezet met zijn 6de of 7de plaats in 2008. Het is inderdaad enige club uit Cantabrië dus echte rivaliteit is er nauwelijks. Je hebt een Bilbao dat redelijk dichtbij ligt en dan kun je als een rivaal light zien. Maar de ellende begon allemaal met een vermeend Indiaas geldschieter. Hij had de club ‘gekocht’ maar het scheen dat hij gewoon een ouderwetse fraudeur was. Hij had de club bijna te gronde gericht. Spelers en fans hebben de club gered, meen ik te herinneren. Ze spelen nu ergens in de derde divisie, dacht ik, maar ik las net dat zij bovenaan staan en zo naar la Segunda kunnen promoveren. Dat is heel wat. Dat iemand warme gevoelens koestert voor Racing Santander snap ik zeer zeker. En Munitis is zeker een held van de club, Thuram heeft nog steeds nachtmerries over de wedstrijd tegen Munitis. Daarnaast had je nog, Manjarin, Duscher, Gonzalo Colsa, Amavisca en vele anderen die voor de club hebben gespeeld. Niet de minsten. Leuk dat je mij hierbij betrekt. Het is een tijd geleden dat ik iets over Santander heb gelezen.
Leuke aanvulling @Raul! Ik koester geen warme gevoelens voor Santander hoor, maar ik vind het wel leuk als zo'n oude naam weer langzaam terugkomt op niveau.

Almeria lijkt met het Arabische geld dus alsnog te promoveren. Zij waren trouwens ook de club die Darwin Nunez hadden ontdekt in Uruguay.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raul

U.G.

Well-known member
In Portugal is de situatie als volgt met nog 3 rondes te gaan:

Arouca 27
Moreirense 26 po
Tondela 26 d
Belenenses 25 d

Dit is trouwens niet de echte Belenenses, en ik ben er maar blij mee dat ze degraderen en hopelijk ook gauw ophouden met bestaan. Dat de echte Os Belenenses weer snel terugkeren waar ze thuishoren. Die opsplitsing was pijnlijk om te zien, maar gelukkig gaat het langzaam weer de goede kant op.

Viva Belem 💪🏼
 
  • Leuk
Waarderingen: PES5

erka

Well-known member
Ik zat eens even die Divisie te bekijken waar Racing Santander in speelt. Wie staat daar 2e achter Racing? Deportivo La Coruna. Ook die zijn diep gezonken.
 

Raul

Well-known member
Ik zat eens even die Divisie te bekijken waar Racing Santander in speelt. Wie staat daar 2e achter Racing? Deportivo La Coruna. Ook die zijn diep gezonken.
Ja, stimmt. Maar als we het over Depor gaan hebben dan wordt het een ander soort topic, een topic over nostalgie ;). Want ik las laatst een verhaal over Deportivo die in de jaren 90 notabene uitgenodigd werd voor de afscheidswedstrijd van Roberto “Dinamite” van Vasco da Gama. Ken je hem? In een redelijk volle Maracaná werd er dus gevoetbald. Vasco da Gama tegen Depor. Het mooie aan die wedstrijd dat Zico met Vasco da Gama meedeed. Zico is de man van Flamengo, maar dat hij meedeed met de eeuwige rivaal zegt al over de status van Roberto Dinamite. Deze wedstrijd kon eigenlijk doorgaan, omdat Bebeto en Donato voor Depor speelden. Ook niet de minsten. Maar met dit verhaal wilde ik laten zien hoe ‘groot’ die club is geweest. Het was niet een topclub als een Barça, maar toch groot in een bepaald opzicht.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Tweede niveau verliest Real Valladolid verrassend van laagvlieger Real Sociedad B en daarmee hebben Eibar en Almeria zowaar een gat van vier en vijf punten met nog vier wedstrijden te gaan. Ik heb niet scherm wat ze onderling hebben gedaan (onderling resultaat is beslissend), maar Eibar heeft iig aan drie overwinningen genoeg of anders twee overwinningen en twee gelijkspelen. Almeria heeft iig aan drie overwinningen genoeg voor promotie.
 
Bovenaan