Milaan/Cortina d'Ampezzo 2026

JMD

Well-known member
"Nog nooit vertoond door 1 land: 4x goud"

Ehhh, 2010 China (4x goud), 2006 Zuid Korea (maar liefst 6x goud op 8 onderdelen) en Zuid Korea in 1994 (4x goud op 6 onderdelen) deden het al.
Maakt het natuurlijk niet minder knap...

JMD

Well-known member
Aangepast:
1) Parijs 2024 (15-7-12)
2) Sydney 2000 (12-9-4)
3) Tokio 2020 (10-12-14)
4) Sochi 2014 (8-7-9)
5) Rio 2016 (8-7-4)
6) Pyeongchang 2018 (8-6-6)
7) Beijing 2022 (8-5-4) (winter)
8) Beijing 2008 (7-5-4) (zomer)
9) Amsterdam 1928 (6-9-4)
10) Londen 2012 (6-6-8)
11) Milan/Cortina 2026 (6-5-1)
12) Berlijn 1936 (6-4-7)

erka

Well-known member
Als je op de IOC-manier telt, dat 1 goud belangrijker is dan oneindig zilver...

Ja, oke.

Overigens wel zorgwekkend dat er buiten schaatsen/shorttrack niks gepresteerd wordt. Dat was voorgaande spelen volgens mij wel iets beter.

• Leuk
Waarderingen: JMD

erka

Well-known member
Vandaag kan ik trouwens weinig zien, toch de nodige werkverplichtingen. En donderdag ook :(

Rest van de dagen kan ik wel veel zien.

JMD

Well-known member
Overigens wel zorgwekkend dat er buiten schaatsen/shorttrack niks gepresteerd wordt. Dat was voorgaande spelen volgens mij wel iets beter.
Even gekeken naar vorige Spelen en wat daar als goede prestaties waren buiten schaatsen/shorttrack.

2022:
4e bij parallelreuzenslalom snowboard dames
6e bij Big Air snowboard (d + h)
3e bij skeleton dames

2018:
8e bij skeleton dames

2014:
4e bij bobslee dames

2010:
8e bij bobslee dames
1e bij parallelreuzeslalom snowboard dames

2006:
11e als beste positie (2x) buiten schaatsen/shorttrack (overigens was NL op shorttrack hier dramatisch)

2002:
6e (en 10e) bobslee dames (shorttrack ook niet veel...)

Je kan ook gewoon zeggen dat Peking 2022 een uitzondering was. Wat NL buiten de schaatsbaan (en vanaf 2010 shorttrack) presteert is meestal niet veel op een enkele uitzondering na.

JMD

Well-known member
51 uitvallers in 1e run slalom... Deden er 95 mee.

Blijft toch opvallend hoe bij bv langlaufen, biatlon, skiën er heeeeel veel mensen mee mogen doen en bij schaatsen maar max 9 per land en max 30 op de 500/1000/1500.

• Leuk
Waarderingen: PES5

erka

Well-known member
De eerste 5 deelnemers aan de 2e run komen uit IJsland, Haiti, Luxemburg, Chili en Israel.... zo mondiaal is schaatsen nog niet denk ik.
edit: Bosnië, Andorra...

erka

Well-known member
Klopt, gewoon niet goed genoeg. Er is geen enkele Nederlander die aan de World Cup slalom mag meedoen en op het WK skiën 2025 was er één Nederlander, Jurre Jeurissen, die het einde niet haalde.

De hoop was natuurlijk dat Hirscher voor Nederland zou starten maar die is geblesseerd.

JMD

Well-known member
De eerste 5 deelnemers aan de 2e run komen uit IJsland, Haiti, Luxemburg, Chili en Israel.... zo mondiaal is schaatsen nog niet denk ik.
edit: Bosnië, Andorra...
Eens, maar er zit toch wel een flink verschil tussen 30 en 95...
Plus, dat nu ook veel schaatsers van andere landen afvallen omdat bv Nederland, Canada, USA, Italië, Noorwegen, Japan, Zuid Korea, CHina al het overgrote deel van die 30 tickets verdelen.

Even de B-groep van de WB SLC 500m dames erbij genomen, daar doet iemand mee uit:
Portugal, Hongarije, Zwitserland, Frankrijk, Finland, Kazachstan, Roemenië, China, Spanje, Italië, Taipei, België, Zuid Korea, Duitsland, USA, Japan, Argentinië, Canada, Denemarken, Noorwegen, Polen
In de A-groep dan nog als nieuwe landen Nederland en Oostenrijk.

Dat zijn toch ruim meer dan 20 landen, bij skiën krijgen al die 'krukken' wel een plekje, bij schaatsen komen zij er niet tussen.
En uit skeeleren kan best veel komen, maar dan moet er ook een reëele kans op de Spelen zijn om ze naar schaatsen te krijgen

JMD

Well-known member
Klopt, gewoon niet goed genoeg. Er is geen enkele Nederlander die aan de World Cup slalom mag meedoen en op het WK skiën 2025 was er één Nederlander, Jurre Jeurissen, die het einde niet haalde.

De hoop was natuurlijk dat Hirscher voor Nederland zou starten maar die is geblesseerd.
Die INdiër skiet 25 seconde langzamer over de slalom...

Meer dan 10 van de finishers in de 1e run zijn meer dan 10 seconde langzamer dan de nummer 1. Op een run van minder dan een minuut...
En dan zijn er nog een hoop krukken uitgevallen...

Sorry hoor, maar waarom mag dat wel bij skiën en langlaufen en geven we bv zo'n Argentijnse geen kans op de 500m dames. Ze rijdt een 38er, dat is 'slechts' 2 seconde langzamer dan Kok.

Bovenaan