Matchfixing

G

Gast

Guest
Matchfixing, ook eens over hebben??

Matchfixing, ook eens over hebben??

Ha iedereen,
Ik start deze thread omdat ik mij afvroeg of er op deze site ook wel eens over matchfixing wordt gediscussieerd? Zo niet dan zou ik graag daarover een discussie willen openen. Een tijdje terug las ik namelijk volgende bericht over matchfixing: in Duitsland is het voortaan een misdaad om samen te spannen op het gebied van matchfixing. Daarnaast heeft het Duitse parlement de wetgeving tegen matchfixing en corruptie aangescherpt (bron: http://www.online-wedden-bookmakers...aait-duimschroeven-tegen-matchfixing-aan.html). En nu vroeg ik mij dus af, hoe zit dit eigenlijk bij ons? Ik dacht dat er al zulke wetgeving was, maar ik weet het niet zeker, en ik weet ook niet of die net zo streng is. Zij er users/geinteresseerden die hierover meer weten? :confused:
 

Abubakari

Well-known member
Ha iedereen,
Ik start deze thread omdat ik mij afvroeg of er op deze site ook wel eens over matchfixing wordt gediscussieerd? Zo niet dan zou ik graag daarover een discussie willen openen. Een tijdje terug las ik namelijk volgende bericht over matchfixing: in Duitsland is het voortaan een misdaad om samen te spannen op het gebied van matchfixing. Daarnaast heeft het Duitse parlement de wetgeving tegen matchfixing en corruptie aangescherpt (bron: http://www.online-wedden-bookmakers...aait-duimschroeven-tegen-matchfixing-aan.html). En nu vroeg ik mij dus af, hoe zit dit eigenlijk bij ons? Ik dacht dat er al zulke wetgeving was, maar ik weet het niet zeker, en ik weet ook niet of die net zo streng is. Zij er users/geinteresseerden die hierover meer weten? :confused:

Die was er dus al, samengevoegd.

Leuk, een New Ajax kid on the Block. Zoals Faith No More ooit zong introduce yourself!

http://www.devoetbalkantine.nl/showthread.php?64-Stel-je-zelf-even-voor
 

Batigoal

Well-known member
De speler in kwestie zou de Canadese doelman Kenny Stamatopoulos (AIK) zijn. Goede en gedurfde zet om naar de politie te stappen.
 

Batigoal

Well-known member
Ook lekker dat een directeur van IFK G?teborg gewoon even de naam van de speler eruit flapt.
 

ALenstra

Well-known member
De Duitse voetbalbond start een onderzoek naar VfL Osnabr?ck. Een aantal spelers zou Werder Bremen II hebben benaderd voor een aanmoedigingspremie. Zo van "geef ons wat geld dat doen we extra ons best tegen Paderborn". De desbetreffende spelers speelden overigens niet tegen Paderborn.
 

Pascallovic

Well-known member
Dat spelers tegenwoordig al gaan leuren om een aanmoedigingspremie. Je zou eerder verwachten dat de club die het betreft dat zou doen.
 

ALenstra

Well-known member
Twee spelers van Osnabr?ck hebben toegegeven dat ze contact hadden met spelers van Werder Bremen II. Maar Marc Heider en Addy Waku Menga benadrukken dat ze geen onderhandelingen hebben gevoerd. Volgens hun was het een initiatief van een medespeler wiens naam ze niet noemden.
 

Batigoal

Well-known member
De beruchte matchfixer Wilson Raj Perumal is in Nederland gespot. Hij heeft meerdere gevangenisstraffen in Singapore achter de rug en staat bekend als ??n van de meest invloedrijkste matchfixers ter wereld.
 

ALenstra

Well-known member
In Spanje zijn een aantal spelers en voormalige spelers opgepakt omdat ze verdacht worden van matchfixing. Er zijn geen namen bekend maar het zou gaan om spelers die aktief zijn/waren in de hoogste twee divisies.
 

Batigoal

Well-known member
Weer eens wat verhalen over gokken op voetbalwedstrijden:

'Meerdere eredivisiespelers betrokken bij illegaal gokbedrijf'​

Meerdere voetballers uit de eredivisie zijn betrokken bij een illegaal gokbedrijf, meldt het AD. Het gaat om de inmiddels opgeheven goksite Edobet. Tom Beugelsdijk en Aaron Meijers, spelers bij Sparta, zouden aandelen in dat bedrijf hebben gehad.

Andere voetballers, onder wie AZ-speler en Oranje-international Jordy Clasie, hebben volgens het AD grote bedragen overgemaakt naar een rekening van Edobet. Bij Clasie zou het gaan om in totaal 30.000 euro. De krant zegt koopcontracten en banktransacties te hebben ingezien.

Edobet werd werd vorig jaar in verband gebracht met de criminele organisatie van de Haagse Piet S., die wordt verdacht van grootschalige drugshandel. Volgens justitie heeft diens zoon Freddy S. het gokbedrijf in 2017 opgericht. In het onderzoek naar de criminele organisatie van S. moesten onder anderen de oud-profvoetballers Dirk Kuijt en Wesley Sneijder getuigen. Zij zouden regelmatig via Edobet hebben gegokt.

Aandelencontracten​

Het AD concludeert nu dat de betrokkenheid van profvoetballers bij Edobet vele malen groter is dan verwacht. Beugelsdijk en Meijers zouden respectievelijk 1 en 2 procent van de aandelen van het bedrijf te hebben gekocht. Beugelsdijk heeft daarbij afgesproken dat zijn aandeel na zijn profcarrière zou worden uitbetaald via het speciale pensioenfonds voor voetballers, schrijft de krant.

De goksite zou meerdere andere voetballers ook aandelen hebben aangeboden. Zo kreeg Ricardo Kishna volgens de krant een aandelencontract van 50.000 euro aangeboden, dat hij uiteindelijk niet heeft getekend. Wel zou de ADO-speler regelmatig via Edobet hebben gegokt. "Als ik dan won, kreeg ik dat geld cash uitbetaald."

'Belangen van voetbal geschaad'​

De KNVB zegt in een reactie tegen het AD dat het zorgelijk is dat profvoetballers gokken bij illegale gokbedrijven of aandeelhouder zijn in een (illegaal) gokbedrijf. "Illegale goksites zijn sowieso verboden. Als spelers dan aandeelhouders zijn, maken ze eigenlijk onderdeel uit van een illegale en dus verboden organisatie. Indien dat enige relatie heeft met het voetbal, zou dit ook kunnen worden aangemerkt als het schaden van de belangen van het voetbal en dat is een tuchtrechtelijke overtreding."

De genoemde spelers zelf willen niet inhoudelijk reageren op de berichtgeving. Spartavoetballer Tom Beugelsdijk zegt tegen het AD dat hij daar niets aan heeft. "Mensen hebben hun oordeel toch al klaar. Het was voor na mijn carrière, dat staat in de documenten. Dat zegt genoeg."

Zowel Sparta Rotterdam als het Openbaar Ministerie was vandaag niet bereikbaar voor een reactie aan de NOS.

Matchfixing​

Beugelsdijk werd een jaar geleden in verband gebracht met matchfixing. Uit onderzoek van de NOS bleek toen dat een eredivisiespeler werd verdacht van het uitlokken van een gele kaart, waarna de naam van Beugelsdijk rondging. Sparta Rotterdam en Beugelsdijk zelf hebben die betrokkenheid steeds tegengesproken.
 
Bovenaan