Live Aid

G

Gast

Guest
We schrijven 13 Juli 1985 aan. We gaan terug naar het oude Wembley stadion in Londen. Op deze dag vind er een groot concert plaats dat aandacht moet vragen en geld moet ophalen voor de armoede problematiek in Afrika. Bijna alle grote artiesten zijn er aanwezig, van The Stones, David Bowie,The Who, Paul Mcartney tot artiesten van een nieuwere generatie als U2, Bryan Adams en Wham. Het concert is een groot succes, Bono vist een vrouwtje uit het publiek, het publiek gaat los bij Status Quo en The Stones etc etc. De artiesten kregen twintig minuten de tijd om hun act te doen, praktisch komt het er op neer dat 3 a 4 nummers spelen. Het is een mooie dag, grote artiesten treden op, ook in Philadephia waar mee een live verbinding is. De sfeer is goed achter de schermen, de artiesten maken grappen met elkaar. Om tien over half zeven slaat de sfeer om. Natuurlijk wilde iedere artiest de show stelen die dag.

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/05/23/article-2329571-19F42618000005DC-343_634x412.jpg[img/]

Om tien voor half zeven stappen vier mannen het podium, vier mannen waarvan gedacht was dat hun tijd al voorbij was. We hebben het over de introverte John Deacon, de manier niet gemaakt was voor het leven van een ster. Maar Deacon wist zich te onderscheiden door zijn onge?venaarde spel op de basgitaar. De Playboy Roger Taylor achter de drums. Gitarist Bryan May, die iedere gitaar solo uitwerkte alsof hij een diepgaand onderzoek deed naar sterren. En de extraverte zanger Freddie Mercury. Die op dat moment volgens de doctoren al te ziek was om op te treden. Kortweg Queen genoemd.


Achter de schermen gebeurde iets. John Entwistle van Who stopte met het stemmen van zijn bas (The Who kwam na David Bowie die weer na Queen kwam). David Bowie snelde zich naar het podium om te kijken wat er gebeurde. Entwistle zou achteraf verklaren dat op dat moment iedereen zeker wist dan Queen het flikte. Mercury had het gemengde publiek in zijn handpalm. Het handklappen van het publiek bij Radia Gaga, zijn dans met de camera bij Hammer to Fall. Alles klopte die namiddag in Londen. De afgeschreven late dertigers en veertigers van Queen, waren in twintig minuten weer de grootste rockband van de wereld.

[url]https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTVLCkPfLdmoU9qhtqkeU_ppICd5kvB4v-T2H35FJT6xa6oL-3QYw[/url]

Maar het scheelde niet veel of Queen had niet op Live Aid gestaan. Een jaar eerder was Band Aid een samenwerking tussen verschillende artiesten onder leiding van Bob Geldof. Ze maakte een singe om aandacht te vragen voor Afrika. Freddie Mercury was niet uitgenodigd en was daardoor beledigd. Queen was dan wel op zijn retour in Europa, in Zuid Amerika en Azi? had de band groot succes en enorme (stadion) concerten. Geldof realiseerde dat hij Queen op Live Aid moest hebben. Na stroeve onderhandelingen stemde de band toe. Maar ze zouden het op hun manier gaan doen. De geluidstechnicus van Queen zette het geluid harder dan bij de andere bands. In plaats van een paar losse nummers speelde Queen een soort van Medley van haar grootste hits.

Queen had een ruime ervaring met het spelen in stadions. Mercury had een stijl ontwikkeld waardoor hij contact wist te maken met iedereen in dat stadion. Het tragische is dat dit het begin van het einde voor Queen was. Een jaar later ondernam de band nog een grote tournee door Europa (The Magic tour) waar ze ook achter het IJzeren gordijn speelden. Dit zouden de laatste live optredens zijn van Queen met Freddie Mercury. Na deze tour had hij nog een samenwerking met de Spaanse opera zangeres Montserat Caballe, maar zijn ziekte ging steeds meer zijn tol eisen. Queen maakte nog wel platen tot aan de dood van Freddie, volgens velen hun beste werk.
 

Jozsef

New member
Groots concert inderdaad, ik heb 'm hier nog ergens op DVD liggen. Ik kon ooit naar de Groenoordhallen om ze live te zien, niet gegaan.
Als ik ooit ergens spijt van kreeg (ok, het epische Pearl Jam live op Pinkpop '92 missen was erger) dan was 't wel dat ik dat concert liet lopen.
 
G

Gast

Guest
Groots concert inderdaad, ik heb 'm hier nog ergens op DVD liggen. Ik kon ooit naar de Groenoordhallen om ze live te zien, niet gegaan.
Als ik ooit ergens spijt van kreeg (ok, het epische Pearl Jam live op Pinkpop '92 missen was erger) dan was 't wel dat ik dat concert liet lopen.

Inderdaad groots. Ook 1 van de eerste grote stadion concerten in Europa die live werd uitgezonden.
De ironie zit hem ook dat iemand met Aids de show stal, tijden een concert voor Afrika.
 

Mario

Well-known member
Werd er destijds ook niet geschakeld met New York?

Ik zat destijds voor de buis ... in een grijs en ver verleden.
 
G

Gast

Guest
Werd er destijds ook niet geschakeld met New York?

Ik zat destijds voor de buis ... in een grijs en ver verleden.

Philadelphia. In Nederland was ook een klein concert in Den Haag. Daar trad onder andere BB King op.
 
Bovenaan