KNVB Beker 2020-2021

Forza AZ

Well-known member
De loting voor de 2e ronde is a.s. zaterdag. Daarin zullen willekeurig 9 van de 23 clubs vrijgeloot worden. In de 2e ronde zijn dus maar 7 wedstrijden.
 

JMD

Well-known member
Duidelijk.

Ben wel benieuwd hoe ze dat naar volgend jaar dan gaan doen. Die gegarandeerde plaats zal ongetwijfeld in de kwalificatieronde zijn, en er komt ongetwijfeld ruimte vrij omdat de districtsbekers gestopt gaan worden lijkt me. Maar het zal opnieuw een puzzel worden.
 

Unregistere

Well-known member
Valt mij mee, die compensatie.

In de berichten staat dat ze een plek in de eerste ronde krijgen, lijkt mij het hoofdtoernooi. Anders is het een cadeau van niks voor de clubs uit de tweede divisie natuurlijk, want die staan automatisch al in de tweede kwalificatieronde. Of in de eerste ronde, als ze een periode hadden, dus dan zouden sommige clubs juist teruggezet worden als het niet om het hoofdtoernooi zou gaan.

Hoe ze dat willen oplossen met de uitgeschakelde divisieclubs is de vraag. Misschien mogen die wel een jaartje niet meespelen dan, geen idee.
 

erka

Well-known member
Het zou eerlijker zijn om met alle Ere en Eerstedivisieclubs (min de Jong clubs) opnieuw te beginnen.
 

Forza AZ

Well-known member
Valt mij mee, die compensatie.

In de berichten staat dat ze een plek in de eerste ronde krijgen, lijkt mij het hoofdtoernooi. Anders is het een cadeau van niks voor de clubs uit de tweede divisie natuurlijk, want die staan automatisch al in de tweede kwalificatieronde. Of in de eerste ronde, als ze een periode hadden, dus dan zouden sommige clubs juist teruggezet worden als het niet om het hoofdtoernooi zou gaan.

Hoe ze dat willen oplossen met de uitgeschakelde divisieclubs is de vraag. Misschien mogen die wel een jaartje niet meespelen dan, geen idee.
Lijkt me niet dat ze automatisch een plek in de 1e ronde krijgen, want dan zijn (nagenoeg) alle plekken in de 1e ronde al bezet (34 profclubs + 26 amateurs) en hebben de overige amateurs helemaal geen kans meer.
Voor de clubs in de Tweede Divisie is dat dan inderdaad geen prijs, en voor de meesten uit de Derde Divisie ook niet. Alleen voor de paar clubs uit de lagere klassen is dat een compensatie.
 

Forza AZ

Well-known member
Het zou eerlijker zijn om met alle Ere en Eerstedivisieclubs (min de Jong clubs) opnieuw te beginnen.
Hoezo? De 11 die al uitgeschakeld zijn hebben toch terecht verloren.

Het had wel eerlijker geweest om de 9 vrijlotingen alleen over de 11 winnaars van de 1e ronde te verdelen, zodat niemand zonder te spelen naar de 1/8e finale kan.
 

Unregistere

Well-known member
Lijkt me niet dat ze automatisch een plek in de 1e ronde krijgen, want dan zijn (nagenoeg) alle plekken in de 1e ronde al bezet (34 profclubs + 26 amateurs) en hebben de overige amateurs helemaal geen kans meer.

Maar is wel super handig. De uitgeschakelde divisieclubs hebben dan hun kans dit seizoen gehad, al is dat lastig te verkopen aan ze. En omdat er geen districtsbeker is, heb je toch geen lager spelende amateurclubs die zich via dat toernooi kunnen plaatsen.
 

JMD

Well-known member
Het had wel eerlijker geweest om de 9 vrijlotingen alleen over de 11 winnaars van de 1e ronde te verdelen, zodat niemand zonder te spelen naar de 1/8e finale kan.
Ja, alleen wordt de kans op een onderling duel tussen Ajax, AZ, Feyenoord en PSV natuurlijk wel erg groot dan en dat zal de KNVB niet in deze ronde willen.
 

Forza AZ

Well-known member
Ja, alleen wordt de kans op een onderling duel tussen Ajax, AZ, Feyenoord en PSV natuurlijk wel erg groot dan en dat zal de KNVB niet in deze ronde willen.
Als ze dat echt niet willen, dan hadden ze die clubs een geplaatste status moeten geven bij de loting. Dat was tot 2 seizoenen geleden ook het geval in de 2e ronde voor de clubs die in de groepsfase CL/EL speelden.
 

Forza AZ

Well-known member
Maar is wel super handig. De uitgeschakelde divisieclubs hebben dan hun kans dit seizoen gehad, al is dat lastig te verkopen aan ze. En omdat er geen districtsbeker is, heb je toch geen lager spelende amateurclubs die zich via dat toernooi kunnen plaatsen.
Misschien wel handig, maar waarom de overige clubs uitsluiten voor 2021/22 uit de Tweede en Derde Divisie. Die hebben ook gewoon recht om volgend seizoen aan de beker mee te doen.
 

Unregistere

Well-known member
Misschien wel handig, maar waarom de overige clubs uitsluiten voor 2021/22 uit de Tweede en Derde Divisie. Die hebben ook gewoon recht om volgend seizoen aan de beker mee te doen.

Tja. Normaal hebben lagere amateurclubs ook recht om zich te kwalificeren via de districtsbeker. En de 26 clubs die er nu nog inzaten, hebben ook recht om te spelen. Maar het is nu eenmaal geen normale situatie.

Mij maakt het verder niet uit, heb uiteraard zelfs liever dat ze gewoon de normale procedure hanteren. Maar kan me voorstellen dat ze het een keer iets anders doen, want een gegarandeerde plaats in de voorronde is voor de divisieclubs natuurlijk gewoon een sigaar uit eigen doos.

Het lijkt er echter op dat ze wel gewoon zo gaan doen, dus dat is goed nieuws voor alle uitgeschakelde divisieclubs. De enige 'winnaars' zijn dus de lagere amateurclubs die nu nog in het toernooi zaten.
 
Laatst bewerkt:

De Groene Scout

Well-known member
De overgebleven amateurclubs krijgen dus allemaal 16.923 euro en een plek in de KNVB beker volgens seizoen.
Dat is een beste compensatie.
 

Unregistere

Well-known member
Dat geld is aardig, al hadden ze allemaal sowieso recht op die 10.000 euro als het toernooi normaal was doorgegaan. Die 6.923 is bonus. Al hadden sommige clubs meer kunnen verdienen als ze de tweede ronde haalden uiteraard.

Die plek in de beker van volgend seizoen is een sigaar uit eigen doos, behalve voor Achilles Veen, DTS Ede, Sliedrecht en Capelle.
 

Lu.

Member
Het is inderdaad onrechtvaardig als sommige clubs al twee rondes hebben moeten spelen en andere geen. Die hadden bovendien in de eerste ronde een zwaardere loting dan de anderen.
 

delmaestro

Well-known member
Dat laatste vind ik een twijfelachtig argument. De ene club haalt de 1/8 finale door in de twee rondes ervoor Utrecht en Heerenveen te verslaan, de ander door twee potjes tegen Hoofdklassers te winnen. Loting = Geluk.

Niet spelen versus 2x spelen (en winnen) om beiden de 1/8 finale te halen, dat is wat minder goed recht te lullen, al is dit Coronaseizoen natuurlijk op alle fronten doorweekt van de scheve verhoudingen...
 
Dat is inderdaad een leuke compensatie.
Maar een club als Staphorst weet natuurlijk ook, dat het niet opweegt tegen de recette die ze hadden ontvangen wanneer hun thuiswedstrijd tegen Zwolle gewoon zou doorgaan.
Helaas zat dat " gewoon doorgaan" er voorlopig toch niet in en ik denk, dat de KNVB de goede beslissing heeft genomen.

Recette? Hoeveel zou Staphorst aan de wedstrijden verdienen dan? Zou anders toch zonder publiek gespeeld gaan worden.
 

Arjen

Member
Dat is inderdaad een leuke compensatie.
Maar een club als Staphorst weet natuurlijk ook, dat het niet opweegt tegen de recette die ze hadden ontvangen wanneer hun thuiswedstrijd tegen Zwolle gewoon zou doorgaan.
Helaas zat dat " gewoon doorgaan" er voorlopig toch niet in en ik denk, dat de KNVB de goede beslissing heeft genomen.
Ze mogen de handjes dichtknijpen. Het is gratis geld hè?! Ze hebben ook geen kosten.
 
Bovenaan