Klussen doe je zo:

SanMark.

Well-known member
Als hij het huis erft moet hij dat dan niet eerst opeten voordat hij weer recht op een uitkering krijgt ?
 

willy

Active member
Nee, hoeft het huis niet op te eten, Wajong is vrijgesteld van eigen vermogen.
Zoon werkt 20 uur per week en heeft de rest van de week recht op Wajong
Dus 20 uur salaris op basis van het minimumloon.
Daarna 20 uur salaris op basis van 70% van het minimumloon.
Is geen vetpot en lukt hem toch elk jaar om nog wat te sparen.

Hij huurt een appartement en krijgt huursubsidie omdat hij een klein salaris heeft.
Wanneer je meer dan 30K spaargeld hebt vervalt je recht op huursubsidie.
Dus bij een erfenis kan hij alleen maar gaan interen.
Ik heb liever dat hij dan mooi woont en wat hij nu betaald moet geven aan een VVE en servicekosten

Mijn insteek is dat hij dan later beter iets ruimer kan wonen in een eigen flatje dan in het kleine gehuurde.
Ook omdat de vooruitzichten zijn dat hij op gegeven moment in een rolstoel gaat belanden.
Dan is een wat groter huisje fijner.

Zonder dat ik vooroordelen wil uitspreken zomaar een voorbeeldje.

Wat als er een leuke Poolse dame in de gaten heeft dat daar een paar ton aan geld zit?
Aanpappen en binnen enkele jaren al het geld wegsluizen wat wij bijeengespaard hebben.
Als die leuke dame een auto zou willen hebben dan wil hij die haar geven als hij haar langer zou kennen.
Dat wil ik proberen te voorkomen door het geld in stenen te stoppen.

Mooi dat de winkeliers hier al weten dat hij een beperking heeft(zie je niet) en dat ze vragen of hij grotere uitgaven mag doen zoals een nieuwe laptop of een nieuwe tv.
Hij staat niet onder bewindvoering maar vind het wel leuk als wij meekijken.

Kinderen met een handicap is echt ver vooruitkijken.
 

willy

Active member
Waarom Wajong is vrijgesteld van eigen vermogen?

Bijstand en ww zijn uitkeringen waar mensen wel kunnen werken.
Bij Wajong mag men deze uren niet werken om medische redenen en komt men onder het sociale minimum wat salaris betreft.
 

SanMark.

Well-known member
Goed bezig, en zeker belangrijk als je soms ver vooruit kijkt en hoe eerder je het geregeld hebt hoe beter.
 
Bovenaan