Klimaatterreur

Max

Administrator
Forumleiding
Hybride CV kun je die ook als reguliere CV gebruiken? Anders gaat dat idd nog wat worden met monumentale panden.

De Wolf

Well-known member
Hybride CV kun je die ook als reguliere CV gebruiken? Anders gaat dat idd nog wat worden met monumentale panden.
De hybride oplossing is op dit moment net zoiets als een airco. Als je een plat dak hebt gaat het nog maar met een schuin dak moeten die dingen aan de gevel. In principe kunnen die dingen ook de cv ketel vervangen maar dan ben je in de winter gewoon elektrisch aan het verwarmen.

262CA0A7-183C-4002-8B20-8D1C12A9F762.jpeg

De Wolf

Well-known member
Ik vraag mij af waarom ze niet op waterstof inzetten. In principe kan je dan in 2030 alle woningen van het gas af hebben.

De Wolf

Well-known member
Het moet direct ook weer groene waterstof zijn. Doe dan gewoon een tussenperiode met desnoods watersof maken met aardgas of biomassa.

gevegt

Well-known member
Ik vraag mij af waarom ze niet op waterstof inzetten. In principe kan je dan in 2030 alle woningen van het gas af hebben.
Je bent schijnbaar heel goed op de hoogte van ventilatie en naverwante oplossingen zoals warmtepompen.
Hoe komt het dat je zo weinig weet van van de voor- en nadelen van waterstof?

De Wolf

Well-known member
Je bent schijnbaar heel goed op de hoogte van ventilatie en naverwante oplossingen zoals warmtepompen.
Wat we nu hebben is makkelijker maar daar willen wij nog van af. Ik zie in waterstof nog het minst beroerdste variant omdat je dan ook niet de hele elektra infrastructuur hoeft te veranderen.

Max

Administrator
Forumleiding

Iedere oplossing heeft voor- en nadelen. Het zou fijn zijn als men er met een open blik naar kijkt. Ik krijg (wellicht onterecht) de indruk dat men nog steeds niet er met een open blik naar kijkt.

Daarnaast is men blind voor de begrenzingen van het electriciteitsnetwerk. Iets wat al jarenlang is geroepen voltrekt zich aardig in het Amsterdamse, maar ook in de rest van Nederland. Men loopt aan tegen de beperkinngen van de capaciteit van het netwerk. In Amsterdam uit zich dat vooral door een toename qua overbelasting en uitval van electriciteit. In de rest van Nederland is de productie van zonne-energie steeds vaker begrenst.

Ook is men blind voor het feit dat in oudere/monumentale panden de waterpomp een vrij duur en inefficiënt project kan worden.

Maar goed, jij weet er blijkbaar meer van af dus enlight me.

De Wolf

Well-known member
Voor hogere temperaturen heb je ook wel geschikte warmtepompen maar iedere graad water opwarmen kost extra energie. Het is dus wel mogelijk maar niet ideaal.

Voor energie opslag van zonne energie zie je ook steeds vaker een thuis batterij waar je de overtollige energie kan opslaan. Nadeel is dat het productieproces van batterijen vrij vervuilend zijn en de capaciteit wordt op de langere termijn steeds minder. De kunst is dus om een batterij met een medium te ontwikkelen met zo weinig mogelijk energie verlies. Gewoon waterstof is een mogelijkheid maar las laatst ook al over ontwikkeling met waterstofpoeder en ijzerpoeder. Alleen al die dingen staan nog in de kinderschoenen.

Bovenaan