Klimaatterreur

Eef de Kip

Well-known member
Maar zijn jouw maandelijkse lasten ook een stuk lager dan dat je je gasketel zou hebben om te stoken?
 

Marinos

Well-known member
Maar zijn jouw maandelijkse lasten ook een stuk lager dan dat je je gasketel zou hebben om te stoken?
Ja dat wel, kan het na een jaar natuurlijk pas exact zeggen hoe het verbruik van elektra geweest is maar ik verwacht dat ik gemiddeld per maand niet boven de 20 euro uit ga komen.
 

SanMark.

Well-known member
Ja dat wel, kan het na een jaar natuurlijk pas exact zeggen hoe het verbruik van elektra geweest is maar ik verwacht dat ik gemiddeld per maand niet boven de 20 euro uit ga komen.
Misschien heel cynisch maar als heel Nederland hier op zit gaat de belasting zeer gauw omhoog want dat kost de staat dan veel te veel.
 

SanMark.

Well-known member
Klopt, maar daar word je systeem niet goedkoper van. Die aardwarmtepomp kost gewoon 30k en de zonnepanelen circa 8k.

Gasketeltje en CV systeem is een stukkie goedkoper.
Zonnepanelen zitten toch subsidie op ?

Ik betaal circa 200 in de maand, dus per jaar ben je circa 2.2k goedkoper uit. Met een 15 a 17 jaar heb je mij ingehaald als ik bij mij een cv meerekenen.
 

JMD

Well-known member
Zonnepanelen zitten toch subsidie op ?

Ik betaal circa 200 in de maand, dus per jaar ben je circa 2.2k goedkoper uit. Met een 15 a 17 jaar heb je mij ingehaald als ik bij mij een cv meerekenen.
En volgens mij gaan die warmtepompen maar 10 jaar mee ongeveer... (CV-ketels natuurlijk ook, maar die kosten geen 30k)
 

Marinos

Well-known member
20 Euro per maand in totaal?? Dus voor alles? Want dat is wel fiks minder.
Ja inclusief vastrecht etc. Zal op 1 september als ik het niet vergeet wel even een conclusie posten als het eerste jaar er op zit.

Zal dus 1500 per jaar minder zijn tsja dan ben je wel even onderweg om die 40k terug te verdienen.
Aanschaf CV moet er natuurlijk afgetrokken worden, daarnaast heb ik in die 30k ook alle vloerverwarming zitten etc. Dus het verschil zal kleiner dan 40k zijn.
Zonnepanelen zitten toch subsidie op ?

Ik betaal circa 200 in de maand, dus per jaar ben je circa 2.2k goedkoper uit. Met een 15 a 17 jaar heb je mij ingehaald als ik bij mij een cv meerekenen.
Subsidie warmtepomp was circa 3300 euro en BTW retour van de zonnepanelen iets van 1600 euro.
En volgens mij gaan die warmtepompen maar 10 jaar mee ongeveer... (CV-ketels natuurlijk ook, maar die kosten geen 30k)
Waar haal je die wijsheid vandaan?

Daarnaast is enkel de pomp natuurlijk veel goedkoper dan het totale systeem. Als de pomp vervangen moet worden heb ik geen kosten aan:
- vloerverwarming beneden en boven
- bronboring 2x 80 meter
- aanvraag kosten plus berekeningen (interferentie met andere systemen in de buurt moet doorgerekend worden bij een nieuw systeem)
 

De Wolf

Well-known member
En volgens mij gaan die warmtepompen maar 10 jaar mee ongeveer... (CV-ketels natuurlijk ook, maar die kosten geen 30k)

CV-Ketels kunnen rustig 15 jaar mee. Voor warmtepompen is het nog niet bekend omdat het vrij nieuwe producten zijn maar daar rekenen ze ook 15 jaar voor.

Voor bronboringen rekenen ze ongeveer 30 jaar.
 

JMD

Well-known member
CV-Ketels kunnen rustig 15 jaar mee. Voor warmtepompen is het nog niet bekend omdat het vrij nieuwe producten zijn maar daar rekenen ze ook 15 jaar voor.
Oke, dus 15 om 15 jaar...

@Marinos: wat zijn de kosten van die bronboring + aanvraag kosten? Want ja, dat moet er dan zeker vanaf gehaald worden.
 

Marinos

Well-known member
Oke, dus 15 om 15 jaar...

@Marinos: wat zijn de kosten van die bronboring + aanvraag kosten? Want ja, dat moet er dan zeker vanaf gehaald worden.
Dat kan ik zo niet terug vinden helaas. Enkel dat de vloerverwarming 6000 ex btw gekost heeft. Ik gok dat de losse pomp ergens tussen de 8000 en 12000 kost?

Het is een ecoforest ecogeo 3-12
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD
Bovenaan