Klassieke muziek

erka

Well-known member
Ik sta wat ambivalent tegenover H?ndel. Zijn Messiah and Hallelujah vind ik erg pompeus.

Maar Wassermusik vind ik prachtig. De heldere klanken sluiten perfect aan op het thema water. En door snel/langzaam te spelen verandert het karakter van de muziek van een sprankelende bergbeek naar een grote rivier.

 

leo1949

Well-known member
Het Klarinetconcert in A majeur, KV 622 uit 1791 is een van de laatste voltooide werken van Mozart, die in december van dat jaar overleed.


Voor de top 2000 heb ik op de bewerking gestemd van Tom Parker op de piano en Vicki Brown zang.
Vicki neemt met haar mooie stem de plaats van de klarinet in. Ze vertolkt hier het adagio uit het stuk hierboven en dat kun je vinden op 11.53 minuten.
Het is echt jammer dat deze 2 grote artiesten niet meer onder ons zijn.

 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member

Om maar weer even dit topic omhoog te kicken.

Was gisterochtend in de Kathedrale Bavo in Haarlem voor de Paasmis. Het Kathedrale Koor zong fantastisch, wat een stemmen, en de akoestiek van die fraaie kerk draagt ook zijn steentje bij. We werden 'weggezonden' met dit nummer... Ik kende het wel, maar nu kwam het 'binnen'.

Wow! Dit is de uitvoering met het koor van Cambridge.
 

leo1949

Well-known member
Uit de opera the bohemian girl van Michael William Balfe die op 27 November 1843 in premi?re ging komt het mooie Marble halls.
Dit gaat over een arm zigeunermeisje dat droomt dat ze op een kasteel woont met marmeren zalen en ridders die om haar hand vragen.
En deze clip is een live uitvoering van de Ierse zangeres Enya.
Enya is een mezzosopraan wat toonhoogte betreft ligt dit net onder sopraan.
Enya is meer bekend van haar hit Orinoco flow dat maanden op nr. 1 stond en nu nog in de top 2000 staat maar dit is ook geweldig mooi.

 

leo1949

Well-known member
Vandaag 9 jaar geleden overleden de man die zonder problemen de hoge C haalde Luciano Pavarotti met het Ave Maria van Schubert.

 

leo1949

Well-known member
Once Upon A Time In The West de wereldberoemde film van Ennio Morricone mogen we ook wel tot een klassieker rekenen.
Daarom hier de mooie zuivere stem van Patricia Janeckova die dit in 2012 op 14 jarige leeftijd zong.

 

MWLC

Well-known member
Once Upon A Time In The West de wereldberoemde film van Ennio Morricone mogen we ook wel tot een klassieker rekenen.
Daarom hier de mooie zuivere stem van Patricia Janeckova die dit in 2012 op 14 jarige leeftijd zong.


Super mooi :duim:
 

Batigoal

Well-known member
Best leuk, die Top 100 van de Filmmuziek. Valt me vooral mee hoeveel filmklassiekers ik eigenlijk al gezien heb.
 
Bovenaan