Jeugdvoetbal

De Groene Scout

Well-known member
Ik heb het idee dat daar veel ruimte voor verbetering zit, Bon Boys is ze daar echt voorbij gestreefd.

Dat is echt de allergrootste zorg voor de jeugd van HSC'21. Bon Boys zit in de buurt van jonge wijken waar nog altijd doorgebouwd wordt. Vriendjes op school gaan daar dus massaal naar toe.
Kinderen uit de rest van Haaksbergen (de oudere wijken en buitengebied) kunnen dus nog kiezen uit VV Haaksbergen en HSC'21. En zelfs daarbij valt mij op dat bij de E/F jeugd er al bijna geen verschil meer is qua grootte. VV Haaksbergen is veel actiever met het ledenwerven (gaat bij de scholen langs en heeft kaboutervoetbal ge?ntroduceerd). Ik heb het idee dat HSC'21 deze bedreiging de laatste jaren niet heeft gezien (of niet heeft willen zien) en altijd heeft gehoopt op de positieve uitstraling en het hoog spelen met alle jeugd en het 1e, waardoor spelers vanzelf wel komen. Die tijd is volgens mij inmiddels voorbij.

Stap 1 is dus misschien wel leden werven!!!!
 

TukkerVoetbal

New member
Dat is echt de allergrootste zorg voor de jeugd van HSC'21. Bon Boys zit in de buurt van jonge wijken waar nog altijd doorgebouwd wordt. Vriendjes op school gaan daar dus massaal naar toe.
Kinderen uit de rest van Haaksbergen (de oudere wijken en buitengebied) kunnen dus nog kiezen uit VV Haaksbergen en HSC'21. En zelfs daarbij valt mij op dat bij de E/F jeugd er al bijna geen verschil meer is qua grootte. VV Haaksbergen is veel actiever met het ledenwerven (gaat bij de scholen langs en heeft kaboutervoetbal ge?ntroduceerd). Ik heb het idee dat HSC'21 deze bedreiging de laatste jaren niet heeft gezien (of niet heeft willen zien) en altijd heeft gehoopt op de positieve uitstraling en het hoog spelen met alle jeugd en het 1e, waardoor spelers vanzelf wel komen. Die tijd is volgens mij inmiddels voorbij.

Stap 1 is dus misschien wel leden werven!!!!

Gelukkig heb jij de nodige ervaring met dit soort vraagstukken dus mocht je besluiten om definitief in te stappen: vee succes !
 

De Groene Scout

Well-known member
Ik ga morgen naar een pupillen-bijenkomst van de KNVB. Moet ik nog voor iemand een gerichte vraag stellen.
Gaat over de evaluatie van de 6 tegen 6 en de invoering van 8:8 bij de JO10, JO11 en JO12 komend seizoen.
 

Fregge

Well-known member
De enige 2 dingen wat ik me echt afvroeg is: Waarom de aantallen 8 vs 8 (als balcontact het argument was is het voor JO10 en JO11 nadeliger, want die spelen 7 vs 7) en hoe het staat met het onderzoek voor 9 vs 9 in de O13.
 

De Groene Scout

Well-known member
8 tegen 8 is ook het grote vraagteken voor mij, zeker als je kijkt hoe de KNVB dat neerzet in hun 'plaatjes'. Een dubbele ruit voor de keeper. De keeper hoeft dus niet meer mee te voetballen, maar mag alleen tussen de palen staan. Jammer; hierdoor wordt de opbouw van achteruit belemmerd.
De 9 tegen 9 is voorlopig van de baan. Is/was ook meer een experiment van voor de hele nieuwe pupillen-ontwikkelingen.
 

gevegt

Well-known member
8 tegen 8 is ook het grote vraagteken voor mij, zeker als je kijkt hoe de KNVB dat neerzet in hun 'plaatjes'. Een dubbele ruit voor de keeper. De keeper hoeft dus niet meer mee te voetballen, maar mag alleen tussen de palen staan. Jammer; hierdoor wordt de opbouw van achteruit belemmerd.
De 9 tegen 9 is voorlopig van de baan. Is/was ook meer een experiment van voor de hele nieuwe pupillen-ontwikkelingen.

Mij is altijd geleerd dat je driehoekjes moet maken. Waarom dan een even aantal?
 

Fregge

Well-known member
8 tegen 8 is ook het grote vraagteken voor mij, zeker als je kijkt hoe de KNVB dat neerzet in hun 'plaatjes'. Een dubbele ruit voor de keeper. De keeper hoeft dus niet meer mee te voetballen, maar mag alleen tussen de palen staan. Jammer; hierdoor wordt de opbouw van achteruit belemmerd.
De 9 tegen 9 is voorlopig van de baan. Is/was ook meer een experiment van voor de hele nieuwe pupillen-ontwikkelingen.

Klopt dat het van de baan is, maar volgens mij wordt het wel onderzocht.
 

De Groene Scout

Well-known member
Dat is een serieuze vraag gevegt. Ik heb namelijk dezelfde vraag. In de plaatjes zoals de KNVB de formatie voor 8 tegen 8 uitlegt, plaatsen ze de laatste man ook precies voor de keeper. Feitelijk dus 2 poppetjes op 1 plekje, waardoor je terecht zegt dat er 1 te veel is en de keeper dus niet meedoet aan het spel. In plaats van de 1:1:2:1:2:1 zoals de KNVB hem uitlegt zie ik liever een 1:2:3:2
 

Fregge

Well-known member
Maar de KNVB dramt altijd z'n eigen idee door. Dat doen ze in de trainersopleidingen ook. Dat is een veelgehoorde klacht als ik trainers hoor die hun TC3 (/ UEFA C) hebben.
 

gevegt

Well-known member
Dat is een serieuze vraag gevegt. Ik heb namelijk dezelfde vraag. In de plaatjes zoals de KNVB de formatie voor 8 tegen 8 uitlegt, plaatsen ze de laatste man ook precies voor de keeper. Feitelijk dus 2 poppetjes op 1 plekje, waardoor je terecht zegt dat er 1 te veel is en de keeper dus niet meedoet aan het spel. In plaats van de 1:1:2:1:2:1 zoals de KNVB hem uitlegt zie ik liever een 1:2:3:2

Laat ze het maar uitleggen. Ik ben benieuwd.
 

De Groene Scout

Well-known member
Net terug van de pupillenbijeenkomst van de KNVB.
Enige uitleg over hoe het spel voetbaltechnisch / tactisch gespeeld moet worden werd niet aangegeven.
Als je erom vraagt blijft het ook erg onduidelijk; een echte visie achter de 8 tegen 8 is er feitelijk niet.
Veldje wordt wat kleiner, speler erbij en dus ook drukker, spelhervattingen gaan sneller (hockeyregels) zodat het hele spel vooral sneller wordt. De spelers worden meer uitgedaagd om in drukte en onder druk de oplossing te vinden. Hoe ze dit doen of moeten doen laat de KNVB vrij.
Iets zoals vroeger de Zeister visie met een duidelijke 4:3:3 is dus niet bedacht voor het 8 tegen 8 voetbal.

Voor de clubs nu de uitdaging om met name onder 10 en onder 12 voetbal te promoten en daar teams voor in te schrijven, zodat ook in deze leeftijdsgroepen er gelijkwaardige competities gedraaid kunnen worden. Alle grote clubs zien hier wel voordelen in, de wat kleinere clubs zitten vooral praktisch te puzzelen of dit allemaal wel past.

De afwachtende 'polder-opstelling' van de KNVB viel ook vanavond wel weer op.
 
Bovenaan