Jeugdduel tussen Sparta Enschede en Barbaros loopt flink uit de hand
ENSCHEDE – Jeugdspelers die vechtende ouders en begeleiders uit elkaar moet houden. Een wedstrijd tussen Sparta Enschede en Barbaros is zaterdagmiddag flink uit de hand gelopen. Barbaros doet aangifte van racisme, Sparta van mishandeling.
Aangiftes
Inmiddels circuleert een opname op internet. En het conflict sleept, uren nadien, nog voort. “Ik ga in ieder geval aangifte doen van racisme en belediging. Dat de ouders van de spelers aangifte zullen doen van mishandeling sluit ik niet uit”, zegt ?m?r G?kcan, van Barbaros onder vijftien. “Wij doen aangifte van mishandeling, daarnaast verwacht ik dat ook de KNVB actie zal ondernemen”, zegt Sparta-voorzitter Wim Ooitink.
Wat er precies is gebeurd? Volgens ?m?r G?kcan, trainer van Barbaros JO15-1, begon het allemaal met een vermoedelijke elleboogstoot van een Barbaros-speler aan het adres van een Sparta-voetballer. G?kcan zag het zelf niet. “Maar ik ben nog naar die jongen van Sparta toegelopen en heb gevraagd wat er aan de hand was. Omdat ik het zelf niet had waargenomen, kon ik niet ingrijpen, wat wel gebruikelijk is bij ons.”
Grimmig
Volgens de trainer werd de sfeer daarna grimmig. “Wij werden tijdens de tweede helft van de wedstrijd voortdurend racistisch benaderd”, zegt G?kcan. “Dat gebeurde met name door een vader van een van de spelers van Sparta Enschede. De man in kwestie heeft mij tot drie keer toe uitgescholden. Bij de vierde keer heb ik de trainer van de tegenstander verzocht hem hierop aan te spreken. Daarna zocht hij verbaal de confrontatie met onze grensrechter: een vader van een van onze spelers.”
Escalatie
Na afloop sloeg de vlam in de pan, toen de keeper van Barbaros verhaal haalde bij de scheidsrechter, over het forse aantal kaarten voor de Hengelose club. “Op dat moment zocht onze grensrechter de man op, die ons tijdens de wedstrijd voortdurend had uitgescholden. Daarop werd hij in het gezicht gekrabd door de vrouw van die man. Vervolgens escaleerde de situatie.”
Sparta Enschede
Sparta-voorzitter Ooitink reageert terughoudend. “Een ding kan ik nu al wel stellen: Herman Post, de betreffende scheidsrechter en voormalig voorzitter van onze vereniging, ken ik als een zeer integer persoon. Hij fluit altijd zeer contentieus, voor hem durf ik mijn hand in het vuur te steken”, aldus de preses. “Verder denk ik dat het niet goed is vanuit emotie te reageren. Wij vergaderen maandagavond en dan zal ook deze wedstrijd ter sprake komen.”
Scheidsrechter Post wilde niet inhoudelijk reageren en verwees naar het rapport dat hij over de wedstrijd zal in gaan dienen.