Iberische clubs in Europa 16/17

G

Gast

Guest
Vandaag was het lotingdag.

Athletic Club zat erin en daarom was ik iets alerter dan normaal, het werd helaas een wedstrijd tegen de winnaar van FH-Inter Baku, die de Azerbeidzjanen op IJsland al met 1-2 wonnen. Prima voor Athletic, balen voor mij.

Verder gingen ook Vit?ria en Belenses de pot al in, een overzichtje:

Champions League
Dit seizoen een unicum met vijf Spaanse vertegenwoordigers, te weten:
- FC Barcelona (poulefase)
- Real Madrid (poulefase)
- Atl?tico Madrid (poulefase)
- Sevilla (poulefase)
- Valencia CF (play-off ronde)

De Portugezen:
- Benfica (poulefase)
- FC Porto (poulefase)
- Sporting CP (play-off ronde)

Europa League
- Villarreal (poulefase)
- Athletic Club (3e voorronde) v FH Hafnarfj?rdur (ISL)/İnter Bakı PİK (AZE) (1-2)

- SC Braga (poulefase)
- Vit?ria Guimar?es (3e voorronde) v SCR Altach (AUT)
- Belenenses (3e voorronde) v WKS Śląsk Wrocław (POL)/IFK G?teborg (SWE) (0-0)
 

Xisco

Member
Bar?a en Sevilla spelen op 12 augustus tegen elkaar voor de Supercup en dat in Tbilisi of all places :confused: Andere Europese finales zijn tenminste nog in steden / stadions van naam en faam, maar om de Supercup te veroveren moet je tegenwoordig dus naar Wales, Georgi? of (over twee jaar) Macedoni?...
 

Forza AZ

Well-known member
Ik vind dat wel een goed idee van de UEFA. Die landen hebben niet de stadions om de CL en EL finales te organiseren, maar krijgen nu wel de kans om grote teams aan het werk te zien in hun land in de Supercup waarvoor toch veel minder fans meereizen, waardoor kleinere stadion het ook kunnen organiseren.
 
G

Gast

Guest
Komende midweek staan de volgende wedstrijden op het programma. Vit?ria SC (;-)) is de eerste club die is gesneuveld. Het Oostenrijkse Altach was te sterk. Nu mag Belenenses proberen de Oostenrijkers uit te schakelen.
Athletic schakelde Inter Baku uit en mag nu naar Zilina waar ik donderdag live getuige zal zijn.

Sporting CP en Valencia beginnen hun Europese seizoen, het zal voor beide een zware, maar niet onmogelijke, klus worden om zich te kwalificeren denk ik.

Champions League
18 augustus
- Sporting CP - CSKA Moskva
19 augustus
- Valencia CF - AS Monaco

Europa League
20 augustus
- MŠK Žilina - Athletic Club
- SCR Altach - Belenenses
 

Ska P 187

Well-known member
Belenenses is dat die club aan de rand van Lissabon met dat mooie klassieke stadion waar Celtic toen de ec1 won?
 
G

Gast

Guest
Belenenses is dat die club aan de rand van Lissabon met dat mooie klassieke stadion waar Celtic toen de ec1 won?

Belenenses komt uit Bel?m, vanuit het centrum wel de richting van het Estadio Nacional op, maar dat ligt een stuk verder in Oeiras. Celtic won de EC 1 in het Estadio Nacional, daar speelt geen club maar daar vindt wel jaarlijks de bekerfinale plaats.

- Estadio Nacional
- Estadio do Restelo van Belenenses.
 

Forza AZ

Well-known member
Het stadion van Belenenses ligt ook mooi. Ik ben er langsgelopen vorig jaar toen ik voor Benfica-AZ in Lissabon was. Vrij groot stadion ook volgens mij voor een toch wat kleinere club. Komt er veel publiek kijken gemiddeld bij Belenenses?
 
G

Gast

Guest
Het stadion van Belenenses ligt ook mooi. Ik ben er langsgelopen vorig jaar toen ik voor Benfica-AZ in Lissabon was. Vrij groot stadion ook volgens mij voor een toch wat kleinere club. Komt er veel publiek kijken gemiddeld bij Belenenses?

Super mooi!

Bij mijn volgende bezoek aan Lissabon ga ik zeker proberen er een wedstrijd te zien, dat lukte tot dusver helaas nog niet.

Wat betreft de toeschouwers, dat het daar nooit vol zit weet ik wel, maar bij deze de gemiddeldes van de laatste tien seizoenen.
2014/15 - 3164
2013/14 - 4061
2012/13 - 1763 (2e)
2011/12 - onb (2e)
2010/11 - onb (2e)
2009/10 - 3417
2008/09 - 4900
2007/08 - 2861
2006/07 - 3967
2005/06 - 5247

Toch niet heel slecht als je weet dat Sporting CP ruim boven de 30000 gemiddeld trekt, en Benfica doorgaans over de 40000. Misschien dat het tegen die twee tegenstanders wel vol zit, al betwijfel ik dat gezien de capaciteit van een kleine 20000.
 
G

Gast

Guest
Athletic was de enige Iberische club die het verbraste. Sporting (2-1) en Valencia (3-1) deden wat ze moesten doen. Belenenses won knap in Innsbruck waar Vitoria SC dat niet lukte.

Maar goed, Athletic dus... na de glorieuze Supercopa-dubbel mochten we dus naar Zilina. Valverde koos voor een mix van talenten en gevestigde orde. Zo bleven o.a. Aduriz en San Jos? aan de kant. In de eerste helft verliep alles op rolletjes en de 0-2 voorsprong was terecht.
Daarna werd het het verhaal van William en Williams. Die eerste kwam na een uur spelen in het veld en draaide de wedstrijd. Paur scoorde de aansluitingstreffer en William deed de rest, het publiek ging erachter staan en de Braziliaan vond nog twee keer het net. In de tussentijd kwam bij Athletic Wiliams in het veld, net terug van een blessure miste hij 1 op 1 met de keeper bij een 2-2 stand en bleef daarna liggen. Drie minuten na zijn entree vertrok hij weer geblesseerd en hij zal de komende zeven wedstrijden missen.
Nu zag ik Athletic al vaak in Europa maar zuurder dan deze nederlaag zag ik ze zelden, de hele tweede helft zag ik het aankomen en in de blessuretijd gebeurde het dan ook nog... niet vaker voelde een nederlaag zo slecht.

Gelukkig is er de return nog, hopelijk zijn ze nu gewaarschuwd en gaan ze er vol in a.s. donderdag.

Voor enkele foto's klik hier.
 
G

Gast

Guest
Vanavond de return in Bilbao *nerveus*

Ondertussen kwalificeerde Valencia zich gisteren voor de CL waarvan straks de loting plaats zal vinden met vijf clubs uit de Primera. Sporting haalde het niet en gaat naar de EL.

11953198_896238543746039_251432499812409746_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
G

Gast

Guest
Dat was billenknijpen vanavond, maar ook Athletic zit morgen in de pot voor de EL loting. 1-0 bleek uiteindelijk genoeg. Belenenses is nog bezig.

De CL-loting ziet er als volgt uit.
Group A: Paris Saint-Germain, Real Madrid, Shakhtar Donetsk, Malm?
Group C: Benfica, Atl?tico, Galatasaray, Astana
Group D: Juventus, Manchester City, Sevilla, Borussia M?nchengladbach
Group E: Barcelona, Bayer Leverkusen, Roma, BATE Borisov
Group G: Chelsea, Porto, Dynamo Kyiv, Maccabi Tel-Aviv
Group H: Zenit, Valencia, Lyon, Gent

Behalve Sevilla moeten alle Iberische ploegen sowieso in staat zijn om minimaal tweede in de groep te worden lijkt me.
 
G

Gast

Guest
Een pe?a van Athletic gaat de uitwedstrijd bij AZ gewoon combineren met het Oktoberfest in M?nchen :-D.

12003243_10206199894588124_8828126350860755850_n.jpg
 

Forza AZ

Well-known member
Waarom staat er een Champions League logo in?

En helemaal met de bus vanuit Bilbao naar Alkmaar dus als ik het goed begrijp. Dat is een aardige rit. Ik ga zelf lekker vliegen in december naar Bilbao.
 
G

Gast

Guest
Dat is van een pe?a en niet officieel vanuit de club, die nemen het allemaal niet al te serieus. De leden van Pe?a Deusto komen inderdaad met de bus, dat doen ze vaak, maar er zullen ook (gewoon) met het vliegtuig komen.

Vlieg je met Vueling vanuit Amsterdam? Hoeveel AZ'ers verwacht je in Bilbao?
 

Forza AZ

Well-known member
Dat is van een pe?a en niet officieel vanuit de club, die nemen het allemaal niet al te serieus. De leden van Pe?a Deusto komen inderdaad met de bus, dat doen ze vaak, maar er zullen ook (gewoon) met het vliegtuig komen.

Vlieg je met Vueling vanuit Amsterdam? Hoeveel AZ'ers verwacht je in Bilbao?
KLM vanaf Amsterdam voor 148 euro.
Ik heb nog geen idee hoeveel AZ-supporters er zullen gaan, maar zullen er toch wel zeker een paar honderd zijn, want de ticketprijzen gingen vrij snel omhoog nadat de datum bekend werd. Ik was er zelf nog net op tijd bij om voor een goede prijs direct te kunnen vliegen van Amsterdam naar Bilbao.
 

Forza AZ

Well-known member
Ik wist dat de kaarten in Spanje duur waren, maar Athletic Club maakt het toch wel erg bont. Kaarten voor het uitvak bij Athletic-AZ kosten maar liefst €52,50. :wtf:
 
G

Gast

Guest
Dat is inderdaad niets om vrolijk van te worden. Zo snel kan ik het even niet vinden maar waarschijnlijk mogen socio's (bijna iedereen) voor de helft naar binnen.
 

Raul

Well-known member
Ik ga AZ-Athletic proberen te kijken in het stadion. Hoop dat ik er nog geld over heb want wil Aduriz wel een keer van dichtbij zien spelen, man wat is dat een held.
 
G

Gast

Guest
Ik ga AZ-Athletic proberen te kijken in het stadion. Hoop dat ik er nog geld over heb want wil Aduriz wel een keer van dichtbij zien spelen, man wat is dat een held.

Welkom terug! :duim:

Dat is zeker een held, en hij lijkt alleen maar beter te worden! Ik hoop dat hij niet achterblijft in Baskenland, de wedstrijd in Alkmaar is de zesde in een serie van zeven in drie weken, en dan met zijn leeftijd...
 
Laatst bewerkt:

U.G.

Well-known member
Sporting treft dus Leverkusen in de tweede ronde, momenteel de nummer zes in Duitsland. Corona en Brahimi treffen in de andere Portugal-Duitsland ontmoeting in de EL Dortmund. Ben benieuwd, Sporting is de trotse nummer 1 in Portugal, kunnen aardig voetballen maar ik zit me nog soms kapot te ergeren tijdens de wedstrijden. Het speelt bijna schizofrene voetbal, dan te gehaast en te slordig en dan weer heel goed en dominant. Kunnen mooie wedstrijden worden, Leverkusen hier I kam.

Braga heeft Sion geloot, veel succes. En in de CL komt Benfica enkele landgenoten tegen in de ontmoetingen met Zenith.
 
Bovenaan