Spijkenisse is voor mij toch wel een grote verrassing of zat dit er al een beetje aan te komen de laatste jaren?
Ik vind het geen verrassing. Noordwijk schatte ik vooraf in als grootste favoriet, maar daarna had ik toch wel de hoogste verwachtingen van Achilles Veen en Spijkenisse. Ter Leede vond ik verrassender. Noordwijk viel tegen.
Spijkenisse deed twee jaar terug als promovendus al eens mee aan de nacompetitie, redden het toen niet in de poule met RVVH en Quick Boys. Ze eindigden toen als zesde en wonnen de derde periode. Die vorm trokken ze vorig seizoen al redelijk door met een vijfde plek in de sterke hoofdklasse B (achter drie promovendi en een ploeg die in de finale van de nacompetitie verloor).
Dit seizoen hebben ze het team verder versterkt. Veel kwaliteit voorin. Michael van Dommelen - in de vijf seizoenen daarvoor 79 keer trefzeker voor ASWH in de hoofdklasse plus nacompetitie - is aangesloten bij de groep en staat in de spits, samen met de onvoorspelbare vleugelspelers Marvin van der Pluijm (o.a. ex-Barendrecht en -Capelle) en de ook bij HSC '21 nog wel bekende Serginio van AxelDongen (ex-ASWH).
Ook op het middenveld hebben ze kwaliteit met Felino Jardim (o.a. ex-RBC, -XerxesDZB en -Capelle) en Sander Barragan (o.a. ex-ASWH en -FC Dordrecht).
Achterin is er routine met Marco de Borst (ex-ASWH en -Barendrecht) en de na dit seizoen vertrekkende Bart van Muijen - nog altijd de speler met de meeste competitieduels voor FC Dordrecht - achter zijn naam, terwijl ook Eric Polet en rechtsback Eti?n Mariana prima krachten zijn. Recent brak junior Jorginho Soares nog door in de defensie, maar die gaat naar SC Heerenveen.
Kortom, gewoon een prima ploeg met ervaring ?n scorend vermogen (van Dommelen 18, van AxelDongen 13, van der Pluijm 9 goals). Dat laatste heeft ze ook geholpen in de titelstrijd.
Er zal wel wat bij moeten voor de breedte denk ik, zeker achterin. Maar met Stefano Goncalves (Noordwijk) hebben ze al een goede aanwinst binnen. Zal nog wel wat volgen.