Eindelijk begint voor Spanje (mijn moederland voor de geïnteresseerden) het WK tegen Kaapverdië. Normaal gesproken moet Spanje dit winnen: meer kwaliteit, meer ervaring en een selectie die op bijna elke positie sterker is. Maar de Spaanse media zijn het er eigenlijk wel over eens: dit is geen wedstrijd om nonchalant in te gaan. Kaapverdië is debutant op een WK, maar ze staan hier niet per ongeluk. Ze lieten in de kwalificatie zelfs Kameroen achter zich en vooral defensief zijn ze behoorlijk degelijk. Ze spelen waarschijnlijk compact, laag op het veld, en hopen via snelle counters iets te halen. Dat is precies het soort wedstrijd waarin Spanje geduld moet hebben, maar ook tempo moet maken. Bij Spanje is vooral interessant hoe De la Fuente het voorin gaat oplossen. Lamine Yamal en Nico Williams zijn beschikbaar, maar lijken niet vanaf het begin te starten. Dat betekent waarschijnlijk eerst controle met veel balbezit, en later eventueel diepte en dreiging vanaf de bank. De sleutel wordt voor mij: scoort Spanje vroeg, dan kan het een vrij comfortabele avond worden. Blijft het lang 0-0, dan geef je Kaapverdië precies waar ze op hopen: geloof, tijd rekken, counters en een stadion dat voelt dat er misschien iets te halen valt. Mijn verwachting: Spanje wint, maar het hoeft geen walk-over te worden. Kaapverdië zal er vol trots en zonder angst in vliegen.
Ik denk 2-0 voor Spanje.