Gras, of toch niet?

Gras, of toch niet?


  • Totaal aantal stemmers
    26

SanMark.

Well-known member
Als je nou met de blessures en de oorzaak daarvan komt, dan kun je een vergelijking maken. Er kan best een blessure bij een kunstgras club zijn die op een grasveld is opgelopen.

Precies.

En daar komt nog bij dat er diverse clubs op kunstgras trainen en op gras voetballen. Waar vallen die blessures onder ?
 

Ceephax

New member
Bij PEC is er geloof ik nog een onderzoek gaande aangezien ze daar al de 6e zware knieblessure hadden in korte tijd. Zal eens kijken of de resultaten openbaar worden gemaakt. Dat de KNVB nu ineens met een hybride plan komt is ook wel opmerkelijk natuurlijk.
 

SanMark.

Well-known member
Bij PEC is er geloof ik nog een onderzoek gaande aangezien ze daar al de 6e zware knieblessure hadden in korte tijd. Zal eens kijken of de resultaten openbaar worden gemaakt. Dat de KNVB nu ineens met een hybride plan komt is ook wel opmerkelijk natuurlijk.

Ja daar kijken ze of het aan de kwaliteit van het kunstgras ligt.

Als je een knollenveld hebt van echt gras zullen er ook meer verzwikte enkels en gescheurde enkelbanden zijn.
 

Pascallovic

Well-known member
Ah jij komt je mening ook weer geven over kunstgras terwijl je zelf niet voetbalt.

Bij amateurs is het een Mega aanwinst aangezien je nu niet meer op knollentuinen hoeft te spelen. Met naast voetbaltehnische problemen ook nog eens een grote kans op verzwakte enkels en dergelijke. Feit.

Wat betreft schaafwonden, dat zijn ten eerste geen blessures en ten tweede loop je die op droog echt gras ook op.
Ik geef alleen een oordeel op basis van wat ik zie. Ik ontken niet dat bij de amateurs kunstgrasvelden een aanwinst zijn. Het scheelt een hoop in onderhoud. Echter is het nog steeds zo dat als ik naar de televisie kijk, ik die bal andere stuitbewegingen zie maken op kunstgras, dan op gewoon gras. Ga dan niet beweren dat er geen verschil is.

Over de andere argumenten met schaafwonen, blessures en dergelijke heb ik geen mening omdat ik daar inderdaad geen enkele ervaring mee heb. Daar zul je mij dan ook niet over horen. Al is het aantal zware blessures met die mat van PEC Zwolle wel opvallend.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Dan is de vraag dus: Is die mat van Zwolle nieuw, of is het ineens een mat die blessures veroorzaakt?
 

Marinos

Well-known member
Wat betreft Zwolle, daar moeten ze eerst maar eens met cijfers komen hoe en waar de blessures ontstaan zijn en daarnaast hebben we bij Ajax ook dat soort seizoenen gehad. Wellicht verkeerde trainings opbouw danwel begeleiding.

De nieuwe generatie kunstgrasvelden heeft geen last meer van vreemd stuiteren overigens. Uiteraard mis je wel de onverwachte bewegingen door polletjes.
 

SanMark.

Well-known member
Wat betreft Zwolle, daar moeten ze eerst maar eens met cijfers komen hoe en waar de blessures ontstaan zijn en daarnaast hebben we bij Ajax ook dat soort seizoenen gehad. Wellicht verkeerde trainings opbouw danwel begeleiding.

Er waren ook blessures bij tegenstanders
De nieuwe generatie kunstgrasvelden heeft geen last meer van vreemd stuiteren overigens. Uiteraard mis je wel de onverwachte bewegingen door polletjes.

Mijn eigen ervaring is dat je op kunstgras velden veel beter de bal 1x kan raken. Ballen komen niet vreemd stuiterend naar je toe maar je krijgt de bal waar je die verwacht dus het kaatsten e.d. gaat veel makkelijker.
 

gevegt

Well-known member
Ajax vertrouwt het ook niet:
Ajax gaat de kunstgrasvelden met
rubberkorrels op het trainingscomplex
De Toekomst vervangen.De club wacht het
onderzoek naar gezondheidsrisico's van
de korrels niet af,bevestigt de club na
berichtgeving door AT5 hierover.

Na berichten dat de korrels mogelijk
kankerverwekkend zijn,werden afgelopen
weekend tientallen amateurwedstrijden
op kunstgrasvelden afgelast.

De vier velden op het trainingscomplex
van Ajax worden gefaseerd vervangen.Wat
er als vervanging komt,is nog onbekend.
Mogelijk komt er weer kunstgras,maar
met andere korrels.Ook andere clubs
overwegen maatregelen.
 

de waan

Well-known member
Tientallen wedstrijden afgelast? Is dat zo?

Ajax heeft natuurlijk lekker makkelijk handelen met 300 miljoen op de bank.
 

Abubakari

Well-known member
Ajax heeft natuurlijk lekker makkelijk handelen met 300 miljoen op de bank.

Wat is er precies mis mee dat ze de onderzoeken niet afwachten? Moeten ze juist omdat ze zoveel geld op de bank hebben denken aan de mensen die dan zeggen Ajax heeft natuurlijk lekker makkelijk handelen met 300 miljoen op de bank en daarom maar gewoon niks doen?
 

Fregge

Well-known member
Ik bedacht me laatst: Misschien doet Ajax dat niet voor die onderzoeken. Laatst is bekend geworden dat de KNVB zelf de hele Eredivisie op natuuur- of kunstgras wil. Misschien is allang besloten dat het gaat gebeuren.
 

Jef400

Well-known member
Could be. Al vind ik dat voor de wedstrijdmentaliteit en het duurvermogen wedstrijden op echt gras dienen te worden gespeeld. Dan leer je ook werkvoetbal te spelen, werkvoetbal vereist inzet ipv techniek. Liever tackles waarvan de modder opvliegt dan technisch alles op proberen te lossen en internationaal achter de feiten aanlopen.
 

Abubakari

Well-known member
Could be. Al vind ik dat voor de wedstrijdmentaliteit en het duurvermogen wedstrijden op echt gras dienen te worden gespeeld. Dan leer je ook werkvoetbal te spelen, werkvoetbal vereist inzet ipv techniek. Liever tackles waarvan de modder opvliegt dan technisch alles op proberen te lossen en internationaal achter de feiten aanlopen.

Maar we hebben het toch vanaf 1974 t/m 2010 prima gedaan met ons NLse voetbal? Moeten we omdat we een keer een mindere lichting hebben maar overschakelen op werkvoetbal? Volgens mij hadden we altijd wel een redelijke mix van Cruijff/Neeskens of van Basten/Wouters, Robben/Nigel de Jong.
 

Fregge

Well-known member
Onder welke voorwaarden mogen teams weigeren om te spelen op kunstgras? Want bijvoorbeeld zeggen "wij komen niet als we op kunstgras moeten spelen" is toch gewoon "niet op komen dagen"?
 
Bovenaan