FC Utrecht Nieuws topic

Joost

Well-known member
Supporters van Genk hadden een buscombi waarbij clusters vanuit Den Bosch vertrekken. Daarnaast is dat uitvak een soort Alcatraz met al die gangen.

Waar komt dan het verhaal van mensen zonder kaartje vandaan?

Lijkt ook weer een kip-ei verhaal wat we meestal zien wanneer er iets met supporters gebeurt. Lokale driehoek behandelt supporters als beesten, een aantal mensen gaat zich dan als beest gedragen en in de media zien we alleen dat het laatste weer een goede reden is om honderden onschuldigen te straffen.

gevegt

Well-known member
Supporters van Genk hadden een buscombi waarbij clusters vanuit Den Bosch vertrekken. Daarnaast is dat uitvak een soort Alcatraz met al die gangen.

Waar komt dan het verhaal van mensen zonder kaartje vandaan?

Lijkt ook weer een kip-ei verhaal wat we meestal zien wanneer er iets met supporters gebeurt. Lokale driehoek behandelt supporters als beesten, een aantal mensen gaat zich dan als beest gedragen en in de media zien we alleen dat het laatste weer een goede reden is om honderden onschuldigen te straffen.
Als beesten nog wel.
Hoe moet je handelen als er supporters zonder kaartje in het uitvak zijn gekomen?
Buiten dat ze schijnbaar wapens bij zich hadden, was het uitvak uitverkocht. Dus zouden er veel te veel mensen in dat vak komen te staan. Vind je dat wenselijk en verantwoord?

Joost

Well-known member
Als beesten nog wel.
Hoe moet je handelen als er supporters zonder kaartje in het uitvak zijn gekomen?
Buiten dat ze schijnbaar wapens bij zich hadden, was het uitvak uitverkocht. Dus zouden er veel te veel mensen in dat vak komen te staan. Vind je dat wenselijk en verantwoord?
Ja als beesten. Er was een cluster van 300 supporters van Genk al in dat vak, een deel daarvan had niet haar kaartje laten controleren. Dat is wat anders dan geen kaartje hebben, gezien de verplichte buscombi en de organisatie daarvan is het overigens haast uitgesloten dat ze geen kaartje hadden. Het draait dus vooral om het niet fouilleren. Dat waren ultra's die onderin het vak zijn gaan staan. De andere supporters zijn bovenin gaan staan. De ME is het vak in gegaan aan de bovenkant en heeft daar vervolgens eerst alles kort en klein geslagen. Zoek de beelden van senioren maar op.

Waarom niet ultra's de isoleren en het stadion uit te krijgen en daarna de andere supporters gewoon toelaten?

gevegt

Well-known member
Ja als beesten. Er was een cluster van 300 supporters van Genk al in dat vak, een deel daarvan had niet haar kaartje laten controleren. Dat is wat anders dan geen kaartje hebben, gezien de verplichte buscombi en de organisatie daarvan is het overigens haast uitgesloten dat ze geen kaartje hadden. Het draait dus vooral om het niet fouilleren. Dat waren ultra's die onderin het vak zijn gaan staan. De andere supporters zijn bovenin gaan staan. De ME is het vak in gegaan aan de bovenkant en heeft daar vervolgens eerst alles kort en klein geslagen. Zoek de beelden van senioren maar op.

Waarom niet ultra's de isoleren en het stadion uit te krijgen en daarna de andere supporters gewoon toelaten?
Als je een kaartje hebt, waarom laat je die dan niet controleren?
Hoe weet je dat alleen de ultra's beneden stonden als handhaver? Staat dat op hun voorhoofd ( al zal dat wel kunnen met een schedelmeting )?

Wat mij opvalt aan dit soort discussies is dat de beschuldigde vinger altijd naar de driehoek gaat, terwijl als de supporters zich aan de regels houden er niets aan de hand is.

Joost

Well-known member
Als je een kaartje hebt, waarom laat je die dan niet controleren?
Hoe weet je dat alleen de ultra's beneden stonden als handhaver? Staat dat op hun voorhoofd ( al zal dat wel kunnen met een schedelmeting )?

Wat mij opvalt aan dit soort discussies is dat de beschuldigde vinger altijd naar de driehoek gaat, terwijl als de supporters zich aan de regels houden er niets aan de hand is.

Ze kunnen op neushaarniveau inzoomen met camera's en weten dus precies wie er wel en zonder controle binnen is gekomen.

Ik citeer even uit Het Belang van Limburg;
Daarop besloten de ordediensten het volledige vak te ontruimen. “Plots verzamelde de politie massaal boven ons”, zegt Wim Peeters (52), bestuurslid van de overkoepelende Genkse supportersvereniging OSV. “Bij onze groep was de ticketcontrole nochtans heel normaal verlopen. Toen stuurde mijn vrouw dat de aftrap uitgesteld was. Net op dat moment kwam de politie naar beneden.”

Alle supporters werden aangemaand het bezoekersvak te verlaten. Maar dat verliep niet zonder slag of stoot. “Ik ging naar beneden, maar blijkbaar niet snel genoeg”, zucht Wim. “Ik werd twee keer op mijn rug geslagen, op mijn arm en op mijn hoofd. Ik heb ook gezien hoe vrouwen en kinderen geduwd en geslagen werden.” Wim houdt aan de politie-interventie een gapende hoofdwonde over. “Ik ben al verzorgd door het Rode Kruis, maar zij raadden me aan om bij thuiskomst onmiddellijk naar de spoeddienst te gaan. Ik ga al sinds 1994 naar het voetbal, maar dit was ongezien.”

Dat zegt ook Genk-supporter Phillip Pergens, die eveneens al in het uitvak was. “We waren totaal niet op de hoogte dat er een probleem was, toen er plots een politiepatrouille op ons afstormde en ons hardhandig uit het stadion joeg”, vertelt hij. “Ik heb mensen van 50, 60 jaar zien geslagen worden, tot bloedens toe. Het gaat om doodbrave supporters. Zelf heb ik heel veel geluk gehad. Ik heb al veel wedstrijden bijgewoond, maar dit heb ik nooit meegemaakt.”

En;

Tegelijk verklaart KRC Genk op haar website dat hen berichten bereikt hebben van disproportioneel politioneel geweld. “We kregen beelden en berichten die blijk geven van onnodig en buitensporig politioneel geweld. Dit disproportioneel handelen van de lokale autoriteiten richting onschuldige KRC Genk–supporters veroordeelt de club ten stelligste. We zullen ook deze feiten meenemen in ons verdere onderzoek en evaluatie. De club zal dit ook sowieso escaleren bij de stad Utrecht.”

...

Je hebt helemaal gelijk dat die supporters die niet gecontroleerd zijn zich misdragen hebben. Maar hoe is het mogelijk dat de organisatie dusdanig is dat dit mogelijk is? En vooral; waarom blijft in Nederland altijd de organisatie buiten schot wanneer overduidelijk is dat die óók gefaald heeft.

Het straffen van grote groepen supporters heeft al 25 jaar geen enkel effect omdat de individuelen die zich misdragen vrijwel altijd buiten schot blijven. En er is een rode draad van buitenproportioneel politiegeweld tegen supporters die zich duidelijk afzijdig houden.

Joost

Well-known member
Nee natuurlijk. Naast het stelselmatige buitenproportionele politiegeweld is er ook een duidelijk patroon van communicatie richting de media en het onder het tapijt schuiven van de misstanden.

Misdragende voetbalsupporters zijn makkelijke koppen voor Nederlandse media maar het hele verhaal vertellen is lastig.

NOS;
Geweld ME bij wedstrijd FC Utrecht was noodzakelijk, zeggen autoriteiten
ME veegt uitvak leeg voor Europees duel Utrecht, Genk spreekt van 'buitensporig geweld'
ME drijft Genk-supporters uit uitvak van Galgenwaard
ME verwijdert Genk-supporters uit uitvak in Galgenwaard

Sporza;
"Rondgereden alsof we beesten zijn": het relaas van een Genk-supporter die "uren rondjes draaide" in Utrecht
"Het leek op een gevangenistransport": Genk-supporters getuigen over chaos in Utrecht
Utrechtse politie reageert: "Moesten geweld toepassen om het forse geweld van de uitsupporters te beteugelen"
Racing Genk veroordeelt gedrag van deel van eigen aanhang, maar stelt zich ook vragen bij politiegeweld: "Was niet uitgelokt"
Het welles-nietesspelletje tussen Genk-fans en Nederlandse politie: "We hebben geweld met geweld moeten beteugelen"

JMD

Well-known member
De autoriteiten zien het net iets anders,

Geweld is altijd nodig volgens autoriteiten als het ze uitkomt... Bij andere zaken willen ze juist geen geweld gebruiken omdat alles dan escaleert. Het is maar net wat de driehoek belangrijk vindt en hoe hun pet staat (en waar hun eigen voorkeur naar uitgaat???)

gevegt

Well-known member
Geweld is altijd nodig volgens autoriteiten als het ze uitkomt... Bij andere zaken willen ze juist geen geweld gebruiken omdat alles dan escaleert. Het is maar net wat de driehoek belangrijk vindt en hoe hun pet staat (en waar hun eigen voorkeur naar uitgaat???)
Wat het ergste is, is dat je het nog serieus meent ook.

Bovenaan