‘Compromis FC Twente in de maak’
ENSCHEDE- FC Twente heeft drie opties bedacht om de impasse te doorbreken, die is ontstaan rond de financi?le toekomst van de club. Volgens betrouwbare bronnen is er een compromis in de maak.
Zoals gemeld, verlangt FC Twente een extra garantstelling van 7 miljoen euro. Daar staat tegenover dat sponsors voor 12,5 miljoen aandelen kopen en daarmee het eigen vermogen van de club versterken. Ruim 8 miljoen aan toezeggingen is binnen en daarvoor wordt volgens betrouwbare bronnen op zeer korte termijn getekend.
Het oude college van B en W wilde die extra garantstelling niet. Maar FC Twente verwijst naar in 2016 gemaakte ‘harde afspraken’ met het oude college. De gedachten gaan nu in de richting van een oplossing waarbij de gemeente t?ch voor beperkte tijd een extra garantstelling afgeeft – minder dan 7 miljoen – terwijl de solvabiliteit van de club door de sponsoren en andere externe financiers zodanig wordt verbeterd, dat de stad Enschede in feite geen risico loopt met die tijdelijke extra garantstelling. Dit omdat de club dan op zowel korte als lange termijn zelf aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen.
Aangepast voorstel
Wethouder Eelco Eerenberg houdt zich op de vlakte. „Ik weet dat er vanuit FC Twente vandaag of morgen een aangepast voorstel komt. Zelf ben ik uiteraard ook met het team aan het nadenken wat wel/niet zou kunnen, maar daar kan ik nu verder nog niets over zeggen. We zijn nog niet klaar.”
Kritiek
Zowel in het gemeentehuis als bij de sponsors die de aandelen kopen heerst teleurstelling over het functioneren van de raad van commissarissen van FC Twente, die de directie van de club in de achterliggende twee jaar veel te lang z’n gang heeft laten gaan. Die kritiek kwam woensdagavond op tafel in de besloten vergadering van de rekeningencommissie. Van de huidige ‘raad’ zijn voorzitter Ren? Takens en de leden Bernhard Fransen en Sanne Lohman recent opgestapt.
Ook is er kritiek op de Stichting FC Twente’65, die de aandeelhouder vertegenwoordigt, de leden van de raad van commissarissen benoemt en toezicht moet houden op hun functioneren. Het bestuur van de stichting heeft niet ingegrepen toen men constateerde dat de raad van commissarissen veel te veel op afstand opereerde, zo werd er opgemerkt.