F1, IndyCar, Nascar Topic

PES5

Administrator
Forumleiding
Dat is dus een kenner! (y)
Waarom zou Bearman Max hebben gered? Bearman reed ongeveer dezelfde pace als mensen achter hem en reed zelfs weg bij Russell. Piastri had in vrije lucht nooit nog 11 sec op Max gepakt.

Gewoon de juiste tactiek gekozen vandaag met een wereldstint op soft wat normaal gesproken p2 had opgeleverd.

Ben wel heel benieuwd hoe Piastri reageert nu hij weer jager is.

gevegt

Well-known member
Waarom zou Bearman Max hebben gered? Bearman reed ongeveer dezelfde pace als mensen achter hem en reed zelfs weg bij Russell. Piastri had in vrije lucht nooit nog 11 sec op Max gepakt.

Gewoon de juiste tactiek gekozen vandaag met een wereldstint op soft wat normaal gesproken p2 had opgeleverd.

Ben wel heel benieuwd hoe Piastri reageert nu hij weer jager is.
Bearman was sneller, maar heeft net iets te lang moeten verdedigen, waardoor hij waarschijnlijk zijn banden iets te veel heeft op gerookt. In ieder geval wel die van Russel die daarna moest afhaken.

JMD

Well-known member
Door het ongeluk van Jules Bianchi in 2014.
Oke. Maar dan had je toch ook de sector met dubbel geel groter kunnen maken?
Van wat ik begreep stond Sainz na een hele langzame bocht stil, dan kan dat al bijna niet mis.

Met Bianchi ging het fout omdat hij in die razendsnelle s-bochten op suzuka veel te hard ging.

gevegt

Well-known member
Oke. Maar dan had je toch ook de sector met dubbel geel groter kunnen maken?
Van wat ik begreep stond Sainz na een hele langzame bocht stil, dan kan dat al bijna niet mis.

Met Bianchi ging het fout omdat hij in die razendsnelle s-bochten op suzuka veel te hard ging.
Dat deed hij onder dubbel geel, net als zovelen toen. Daarom hebben ze de rijders gedwongen langzamer te gaan rijden met de inzet van de VSC.

JMD

Well-known member
Dat deed hij onder dubbel geel, net als zovelen toen. Daarom hebben ze de rijders gedwongen langzamer te gaan rijden met de inzet van de VSC.
Maar dat dwingen kan toch ook op een andere manier? Verdeel de baan in sectoren, laat de vsc voor een paar sectoren tellen en bepaal voor die sectoren de tijd die ze minstens moeten rijden.

gevegt

Well-known member
Maar dat dwingen kan toch ook op een andere manier? Verdeel de baan in sectoren, laat de vsc voor een paar sectoren tellen en bepaal voor die sectoren de tijd die ze minstens moeten rijden.
Dan heb je geen gelijk speelveld meer als de VSC eindigt.

Eef de Kip

Well-known member
Dat was eigenlijk wat ik vreemd vond, ik had de indruk dat hij gewoon nog een paar meter door kon rollen en ik had ook niet het idee dat hij heel snel uit de auto ging maar misschien dat ik iets gemist heb.

gevegt

Well-known member
Maar dat heb je dan toch ook met dubbel geel?
Dat klopt.
Daarom is dubbel geel nu een eerste waarschuwing voor een gevaarlijke situatie. Indien, bijvoorbeeld, een auto blijvend in de weg staat, wordt het een VSC, SC of rood. Alles voor de veiligheid.

JMD

Well-known member
Dat klopt.
Daarom is dubbel geel nu een eerste waarschuwing voor een gevaarlijke situatie. Indien, bijvoorbeeld, een auto blijvend in de weg staat, wordt het een VSC, SC of rood. Alles voor de veiligheid.
Maar dat beantwoordt de vraag niet.
Je geeft aan dat VSC niet voor een deel van debaan kan gelden omdat dan bij eindigen VSC er geen gelijk speelveld meer is. Dat is er ook met dubbel geel, dus waarom kan dat dan niet gedaan worden? Desnoods maak je het deel waar je dubbel geel zwaait iets langer.

Nu stond Sainz in de laatste bocht (langzame bocht) stil en had je eigenlijk alleen vanaf de bocht in het stadion (ook heel traag) tot zeg maar begin rechte stuk dubbel geel kunnen zwaaien en de rest gewoon door kunnen laten gaan. En dan kan je als FIA zijnde toch aan dat stuk een verplichte tijd opleggen (je mag niet sneller dan ...).
Nu was 90% van het rondje veilig, de baan werd niet geblokkeerd (want dan snap ik SC of rood) en moeten coureurs de hele ronde gas inhouden... Terwijl wat er in bocht 1 t/m 15 ofzo gebeurt 0 invloed heeft op (en gevaar brengt voor) de positie van de marshalls in de laatste bocht.

Overigens dan wel opvallend dat in ronde 3 ofzo Lawson bijna 2marshalls raakt omdat die gewoon even de baan oplopen... Er hing daar niet eens geel

Bovenaan