F1, IndyCar, Nascar Topic

Satyr

Administrator
Forumleiding

Interessant.
Q3: één poging
Verplicht twee pitstops, en je moet alle drie de bandensoorten gebruiken
 

JMD

Well-known member
Q3 1 poging... Tsja, dan gaan we weer terug naar de periode 2003 tot 2007 ofzo... Toen was kwalificatie ook steeds 1 poging... Was dodelijk saai...

Dat van 3 verschillende bandensoorten klinkt leuk, maar dan krijg je denk ik juist dat iedereen hetzelfde qua strategie gaat doen omdat iedereen sowieso soft-medium-hard moet doen. Nu heb je juist rijders die soft en medium en soft doen en een andere coureur bv medium en hard (en dus 1 stop minder)
 

JMD

Well-known member
Kunnen ze die banden niet gewoon een stuk zachter maken of werkt het niet zo simpel?
Dat kan ja. Vorig seizoen hebben ze ook de compound van de banden veranderd, weet alleen niet meer of dat nou harder of zachter is geworden toen.

Punt is alleen dat als je ze te zacht maakt de coureurs continu aan bandenmanagement gaan doen, en je wilt toch ook autosport zien waarbij de coureurs maximaal rijden ipv proberen de banden te managen.
 

Ska P 187

Well-known member
Maar degene die het best rijd cq beste auto heeft doet het langst met zijn banden. Dat zal toch altijd het geval zijn lijkt me, er is altijd sprake van banden management.
 

JMD

Well-known member
Maar degene die het best rijd cq beste auto heeft doet het langst met zijn banden. Dat zal toch altijd het geval zijn lijkt me, er is altijd sprake van banden management.
Klopt. Maar als je de banden dan zo zacht maakt dat je echt 'op eieren' rijdt is er helemaal niks aan...
 

Ska P 187

Well-known member
Jij houdt niet van klapband en? Zachte banden ga je de rondjes die je rijdt juist harder, nog meer op de max. Lijkt me een betere oplossing in meer in de spirit van F1 dan kunstmatig 2 of 3 stops invoeren.
 

JMD

Well-known member
Jij houdt niet van klapband en? Zachte banden ga je de rondjes die je rijdt juist harder, nog meer op de max. Lijkt me een betere oplossing in meer in de spirit van F1 dan kunstmatig 2 of 3 stops invoeren.
Klopt ja, met zachte banden ga je harder. Maar om het eerst wat je noemt te voorkomen zullen teams dan juist langzamer rijden.
 

gevegt

Well-known member
Kunnen ze die banden niet gewoon een stuk zachter maken of werkt het niet zo simpel?
Zo simpel is het inderdaad niet.
Je kunt de banden zo zacht maken dat ze een kwart mijl meegaan. Daar heb je dus niks aan.
Als de band van een F1 auto veel zachter zou zijn, dan heb je hooguit een paar rondjes grip. Daarna moet je wisselen.
Op een gemiddeld circuit krijg je dan minimaal 10 pitstops. Komt bij dat als je een rondje te veel rijdt, de kans op een klapband erg groot wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Ska P 187

Well-known member
Zo zacht hoeft natuurlijk ook weer niet, maar een variërend van een rondje of 10 minimaal voor soft tot een rondje of 20 voor hard moet toch wel mogelijk zijn?
Maar goed als het zo simpel was, elk circuit ook weer anders tsja.
 

JMD

Well-known member
Zo zacht hoeft natuurlijk ook weer niet, maar een variërend van een rondje of 10 minimaal voor soft tot een rondje of 20 voor hard moet toch wel mogelijk zijn?
Maar goed als het zo simpel was, elk circuit ook weer anders tsja.
Daarom hebben ze al vijf compounds waarvan er elke race drie worden geselecteerd door de FIA.
 

gevegt

Well-known member
Q3 1 poging... Tsja, dan gaan we weer terug naar de periode 2003 tot 2007 ofzo... Toen was kwalificatie ook steeds 1 poging... Was dodelijk saai...

Dat van 3 verschillende bandensoorten klinkt leuk, maar dan krijg je denk ik juist dat iedereen hetzelfde qua strategie gaat doen omdat iedereen sowieso soft-medium-hard moet doen. Nu heb je juist rijders die soft en medium en soft doen en een andere coureur bv medium en hard (en dus 1 stop minder)
Toen Bridgestone leverancier was, waren ze gewoon in dienst van Ferrari en Michelin van Renault.
De rest kon het gewoon vergeten omdat ze veel minder input kregen en de fabrikanten veel minder rekening hielden met hun setup.
Dit concept is gewoon ook eerlijker. Iedereen krijgt dezelfde band ter beschikking.
 
Bovenaan