F1, IndyCar, Nascar Topic

JMD

Well-known member
Dominantie is niet vreemd in de sport maar gevoelsmatig waren de races ten tijde van pakweg Schumacher een stuk spannender. Ondanks dat de winnaar vaak dezelfde was.

Zeker in 2001 en 2002 was Ferrari misschien nog wel dominanter dan Mercedes nu, alleen was die dominantie snel voorbij, in 2003 had Schumacher de laatste GP nodig om kampioen te worden.
 

Eef de Kip

Well-known member
Ik denk dat Max zelfs niet eens meer in de buurt komt van Mercedes dit seizoen. Ferrari wellicht een keertje maar dit ga ik niet volhouden, wegrijden en zoals de startopstelling eindigen.
 

Ska P 187

Well-known member
Perfecte sport om een kleine si?sta /of flinke bij te doen. Start mee pakken en de eerste 5 rondes vervolgens de laatste 10 ronden nog even meepakken.
 

erka

Well-known member
Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap
 

SanMark.

Well-known member
Ik kijk al niet meer.

En stel dat MV in de Mercedes komt is het dan een prestatie dat hij wereldkampioen word ?
 

Pascallovic

Well-known member
Precies. Bottas verslaan zou niet echt een prestatie zijn.

Daarom gaat Hamilton wat mij betreft niet de boeken in als 1 van de grootste coureurs aller tijden. Kijk naar wat voor coureurs hij moest verslaan voor zijn wereldtitels. Bottas (3x, tel hem voor dit jaar alvast), Rosberg (2x, 1 keertje niet eens gelukt) en Felipe Massa. Nou nou, knap hoor.
 

Pascallovic

Well-known member
jaja maar die Hamilton is toch best een aardige coureur ?

Zeker, maar hoe goed in vergelijking met andere grootheden is onder de huidige omstandigheden lastig vast te stellen. Het verschil in materiaal is te groot. Aan Max gaat ie een hele zware dobber hebben in een gelijkwaardige auto. Onder de huidige omstandigheden er voor eindigen is niet heel bijzonder. Als je in 7 jaar tegen zo'n type in een gelijkwaardige auto 5x wereldkampioen wordt, dan ben je een grote.
 

JMD

Well-known member
Daarom gaat Hamilton wat mij betreft niet de boeken in als 1 van de grootste coureurs aller tijden.
Precies. Schumacher heeft bv voor een paar titels moeten knokken, ging ook wel eens over de rand toen, maar heeft behalve zijn 7 wereldtitels ook nog 3x de wereldtitel in de laatste race verloren (1997, 1998, 2006) en stond in 1999 ook bovenaan in het klassement toen hij zijn been brak. Hamilton verloor 1 wereldtitel door in de pits het grind in te rijden en de race erna ook fout op fout te stapelen waardoor Kimi nog wereldkampioen werd, en verloor een titel van Rosberg, die imo samen met Button voorbeelden zijn van F1-kampioenen die dat vooral werden door de auto. Verspeelde in 2008 ook nog bijna de wereldtitel en liet in de McLarenjaren daarna nou niet echt extreem vaak iets heel goeds zien. Het is zoals Mol aangeeft: 'Hamilton is een hele goede coureur als hij vooraan rijdt, maar rijdt hij op P4/5 dan is het minder'.

jaja maar die Hamilton is toch best een aardige coureur ?
Tuurlijk. Buitengemiddeld getalenteerd zelfs, maar imo niet in het rijtje van Senna en Schumacher (en andere grote coureurs die ik nooit heb zien rijden zoals bv Fangio)
Schumacher won van zijn 7 titels er 4 in jaren dat zijn auto oppermachtig was (1995, 2001, 2002, 2004) en moest er 3 behalen met knokken en dus nog een flink aantal keren 2e. Nam tevens de auto 'op de schouder' als het minder ging met het team.
Hamilton hoefde alleen ?cht voor zijn eerste titel te vechten, 2014 werd hij bijna gepakt door het 'laatste race dubbelepuntensysteem', anders was zijn 17 punten voorsprong eigenlijk al genoeg in de laatste race. De andere Hamiltonjaren was hij al kampioen met nog 3-2 en 3 races te gaan.
 
Laatst bewerkt:

Janssen

Well-known member
Stukkie uit De Limburger.

OPINIE F1 GP FRANKRIJK

Verstappen verdient ?chte kans
Wellicht is hij het beste jongetje van de klas; niemand die het met zekerheid kan zeggen. Vraag is onderhand of Red Bull Racing nog de juiste partner is voor Max Verstappen. Wordt het niet tijd dat de Limburger een ?chte kans krijgt te strijden om de wereldtitel?
DOOR IVO OP DEN CAMP

LE CASTELLET

Vanuit de pitgarage klinkt nog altijd opzwepende muziek. Ook gistermiddag op het circuit Paul Ricard, nadat Max Verstappen als vierde is gefinisht. Aan werklust geen gebrek bij Red Bull Racing, het team dat bij de aanstelling van Verstappen een duidelijk doel voor ogen had: van de Limburger de jongste Formule 1-wereldkampioen ooit maken. Dat streven komt in gevaar. Dit jaar kan afgeschreven worden en vooralsnog is weinig dat erop wijst dat 2020, het laatste jaar dat Verstappen de mogelijkheid heeft het record te verbreken, veel beter zal worden. De vraag is onderhand of Max Verstappen er niet bij gebaat is voortijdig – zijn contract loopt tot en met 2020 – het team te verlaten. En zou daar, gezien de eentonigheid van vrijwel alle races, de sport niet ook wel bij varen als Verstappen adequaat wapentuig krijgt?

De vrolijke klanken uit de pitbox staan in schril contrast met de bedrukte sfeer die op directieniveau heerst. Teambaas Christian Horner en Red Bull-autosportchef Helmut Marko hebben weinig reden tot lachen dit jaar. Het zijn vaak bezorgde blikken die zich vanuit de gekoelde kantoorruimtes van de Red Bull-hospitality onder de gasten begeven. Red Bull heeft immers veel geld en energie in het project Max Verstappen gestoken; heeft in ruil daarvoor de exclusieve diensten gekregen van een zeldzaam goede coureur, maar dreigt dat pareltje niet in de etalage te kunnen plaatsen die het wel verdient.

Doel

Oostenrijk? Dat zal wel een vierde of vijfde plaats worden, afhankelijk van een foutje van een van de Ferrari’s. Max Verstappen
Vanaf het moment dat Helmut Marko in de zomer van 2014 besloot Max Verstappen vast te leggen was het doel duidelijk: de Limburger zou en moest de jongste wereldkampioen uit de geschiedenis worden. Er was tijd genoeg om Sebastian Vettel, die in 2010 met 23 jaar en 134 dagen het record afnam van Lewis Hamilton, uit de recordboeken te rijden. Tot en met 2020, om precies te zijn. Nu begint de tijd plotseling te dringen; zeker nu 2019 afgeschreven kan worden. Nu ook wordt wel h??l erg een beroep gedaan op het geduld van Verstappen, die de topprestaties aaneenrijgt, maar er relatief weinig voor terugkrijgt. Ook gisteren reed Verstappen een vlekkeloze race, eenzaam op de vierde plaats. „Als dit voor de eerste plek zou zijn, zoals vorig jaar in Mexico, hoor je me niet klagen”, stipte Verstappen aan wat hij zou willen. Nu is het vooral behelpen. Zijn vooruitblik op de volgende race, eind deze week in Oostenrijk, waar zeker 30.000 Nederlandse fans worden verwacht, spreekt boekdelen. „Dat zal wel een vierde of vijfde plaats worden, afhankelijk van een foutje van een van de Ferrari’s.”

Het is wonderlijk dat Verstappen, een coureur z? enorm behept met het racevirus, onder de huidige omstandigheden kalm blijft. Onderhuids moet het broeien; moet de frustratie beginnen te borrelen. Of is zijn focus, zoals Verstappen altijd beweert, ?cht alleen gericht op het racen en laat hij alle andere verwikkelingen over aan zijn management en vader? In dat kader was het wel opvallend dat in Frankrijk zowel Jos Verstappen als Raymond Vermeulen present waren. Helmut Marko en Christian Horner zullen zich daarbij niet gemakkelijk hebben gevoeld, omdat ze donders goed weten dat de begeleiders van Verstappen niet aanwezig waren om van de Franse zon te genieten.

Pareltje

Helmut Marko gaf het onlangs al eens aan: hij begint zich zorgen te maken of hij zijn pareltje nog wel kan behouden. Die zorg is gerechtvaardigd. Vermeulen en Verstappen senior houden hun lippen op elkaar, maar geheid dat er in het contract van Max Verstappen een ontsnappingsclausule is opgenomen. Die zal gerelateerd zijn aan de prestaties van het team en de auto, wat impliceert dat de coureur onder de huidige omstandigheden al aan het einde van dit seizoen zou kunnen verkassen. In dat geval komen er twee teams in aanmerking om Verstappen te strikken: Mercedes en Ferrari. Bij de Duitsers loopt het contract van Valtteri Bottas af. Durft Mercedes het aan Verstappen naast Lewis Hamilton te plaatsen? De Formule 1-wereld zou het toejuichen; de sport zou er een enorme impuls van krijgen en Mercedes zou geroemd worden om de durf de twee beste coureurs van de wereld in ??n team onder te brengen. En dat die melange gaat knallen? Zeker, maar is dat niet juist wat de Formule 1 weer nodig heeft? De andere optie – Ferrari - zou betekenen dat daar Sebastian Vettel het veld moet ruimen. Niet meteen voor de hand liggend, maar de positie van de Duitser is al een poosje niet meer onomstreden. Te groot is zijn foutenlast, waardoor hij zichzelf in een kansloze positie voor de titel heeft gemanoeuvreerd.

Het management van Red Bull Racing doet alles om Verstappen binnenboord te houden. En dat is, zo geeft zowel de coureur als zijn begeleiding aan, ook het uitgangspunt aan de andere kant van de tafel. Maar dan zal er wel perspectief moeten zijn; op meer dan vooral vierde plaatsen. Daarbij spelen twee factoren een rol: de motor en het chassis. De overstap naar Honda, na alle ellende met Renault, was logisch. Vooralsnog produceren de Japanners een betrouwbaar, maar geen snel product. Op de lange rechte stukken van Circuit Paul Ricard gaf Verstappen ruim een halve seconde prijs op de concurrentie. Cruciaal wordt de volledig nieuwe krachtbron die Honda waarschijnlijk in Monza gaat introduceren. Dat wordt de motor waarmee Verstappen de aanval op Mercedes zou moeten inluiden. Of niet, maar dan is ook duidelijk dat 2020 geen topjaar wordt.

Ereschavot

Maar ook aan de chassiskant is actie gewenst. De RB15 is simpelweg niet de beste bolide. Ontwerper Adrian Newey, die in het verleden vaak een titelwaardig product leverde, is er ditmaal niet in geslaagd een winnende auto te produceren. Het is aan de stuurmanskunst van Verstappen te danken dat hij zich af en toe kan mengen in het strijdgewoel voor een plekje op het ereschavot. De RB15 is niet beter dan Pierre Gasly, de teamgenoot van Verstappen, die gisteren alleen maar in de punten reed omdat Daniel Ricciardo na de race een tijdstraf kreeg voor zijn vermeend gevaarlijke inhaalmanoeuvre in de slotronde.

Hamilton gaat natuurlijk nooit Verstappen naast zich dulden, dat gaat niet gebeuren. Vettel terug naar RB en Max naar Ferrari zou meer voor de hand liggen?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Vetttel en Max beiden bij Ferrari. Wat een heerlijke chaos zou dat zijn.

Ferrari gaat vol voor Leclerc. Die gaan niet Leclerc wegdoen voor Verstappen. Verstappen mag slechts hopen op het stoeltje van Vettel of Bottas en dat zie ik eigenlijk ook niet direct gebeuren.
 
Bovenaan