Het gaat om het doel wat men heeft. Ruslands doel is landjepik. Israels doel is de totale vernietiging van Hamas en etnische zuivering van het Palestijnse volk. Dat is toch overduidelijk? Ik vind daar nogal een verschil in zitten.
Eens, maar laten we nou niet doen alsof Palestina/Hamas niet wil dat alle Joden verdwijnen. En Palestina doet ook gewoon mee aan WK e.d..
Als we sport/muziek en politiek gescheiden willen houden moet je dus ook geen politieke inmenging doen, dus ik ben bv ook voor wel meedoen van Rusland enz.. Door Rusland uit te sluiten maak je er politiek van en ga je die vragen continu krijgen. Want als we Israël uitsluiten, waarom dan bv China niet (Oeigoeren) of Turkije niet (Koerden/Yezidi). En de VS viel in 2003 ook een land illegaal binnen...
Het mooiste vind ik overigens de klacht vanuit AVRO/TROS dat de publieksvote beïnvloed was. Dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar toen Oekraïne in 2022 zo ongeveer alle publiekspunten binnenhaalde (een veel groter percentage dan dat Israël kreeg) hoorde je ze niet. En laten we het al helemaal niet hebben over Cyrpus dat altijd de punten aan Griekenland geeft en andersom, of de Balkan dat elkaar steunt. Het Songfestival is al 70 jaar politiek. Alleen omdat nu het (in de ogen van AVROTROS) verkeerde land de punten kreeg is het ineens een probleem.
Klein geheimpje, elke publieksvote is beïnvloed. Bij zo ongeveer elk programma met publieksvote wint zelden de beste.
Zoals ik het vanochtend hoorde, krijg je juist een boete als je niet meedoet.
Klopt, en mag je het jaar erna niet meedoen... (dat laatste kan ook zijn als je het niet uitzendt, dat weet ik even niet zeker)