Eurovisie Songfestival (deel 2)

Mario

Well-known member
Forumleiding
Claude was er weer één uit een dozijn. Behalve Joost afgelopen jaar, sturen we altijd saai in.

JMD

Well-known member
AVROTROS (in navolging van onder andere VRT en de Spaanse omroep) heeft vragen gesteld aan de EBU omdat ze vinden dat het Songfestival steeds meer politiek wordt...

Stelletje hypocrieten. Omdat Israël zoveel televotepunten kreeg vinden ze de politiek ineens problematisch. Toen Oekraïne in 2022 zo ongeveer alle televotepunten haalde (met niet eens een heel goed lied) was dat geen probleem. En verder is het ESF altijd al politiek gekonkel. Nederland won in de eerste jaren 2x omdat bepaalde landenblokken elkaar de zege niet gunden, ergens in de jaren 60 won Udo Jurgens omdat Noorwegen Denemarken de zege niet gunde (en ineens de jury-uitslag veranderde), Griekenland dat altijd punten geeft aan Cyprus (en andersom). Niet voor niks worden bij de 1/2 finales landenblokken uit elkaar gehaald...

Het zal mij niks verbazen als door deze hypocrisie van de omroepen het ESF echt zijn langste tijd gehad heeft, ironisch genoeg juist op het moment dat het populairder is dan ooit. Of misschien wel juist daarom, vroeger interesseerde niemand zich ervoor...

Mario

Well-known member
Forumleiding
Toch doen al die omroepen volgend jaar weer vrolijk mee. Veel geblaf, maar bijten doen ze niet.

Van mij had Israel wel mogen winnen. Niet vanwege het lied, maar vooral hoe de EBU dat zou hebben afgehandeld. Sowieso de organisatie elders, maar ook de reuring die het zou hebben veroorzaakt. Nog meer dan die tweede plek waar nu al zoveel over te doen is.

JMD

Well-known member
Van mij had Israel wel mogen winnen. Niet vanwege het lied, maar vooral hoe de EBU dat zou hebben afgehandeld. Sowieso de organisatie elders, maar ook de reuring die het zou hebben veroorzaakt. Nog meer dan die tweede plek waar nu al zoveel over te doen is.
Dat organisatie elders is niet zo'n punt. Nederland organiseerde in 1980 het ESF omdat Israël niet kon (ESF viel op de dag van de Jom Kippoerherdenking als ik het goed heb) en in 2023 was het ESF in Liverpool ipv Kiev.

JMD

Well-known member
Toch doen al die omroepen volgend jaar weer vrolijk mee. Veel geblaf, maar bijten doen ze niet.

EBU gaat nu het stemgedrag van d epublieksvote onderzoeken. Neem dan ook direct de vakjury mee als je toch bezig bent. Want daar zit minstens zoveel politiek in.

zwammy

Well-known member
Nee ze gaan vooral kijken hoe ze Israël nooit kunnen laten winnen zonder ze uit de show te halen, dat moeten ze even onderzoeken.

JMD

Well-known member
De EBU heeft besloten op de CD van het ESF, waar alle liedjes van dit jaar op staan (doen ze sinds 2000), maar Israël niet op te zetten...

JMD

Well-known member
Ja, ongetwijfeld idd...

Ze zijn dus 'alleen' uit de promovideo van de CD gehaald (als enige nummer). Nog steeds zeer flauw, maar minder erg iig...

Bovenaan