Europa League 2025-2026

ALenstra

Well-known member
Feyenoord start op 24 september uit bij Braga, Een dag later Eagles thuis tegen FCSB en FC Utrecht thuis tegen Lyon.

JMD

Well-known member
Heerlijk uitduel voor de Eagles, in januari naar Nice. Als het hier pokkeweer is dan daar nog enigszins behaaglijke temperaturen aan de Middellandse Zee.

ALenstra

Well-known member
Maccabi Tel Aviv mogelijk uitgesloten van deelname. Ze zouden woensdag bij PAOK Saloniki spelen.

Forza AZ

Well-known member
Maccabi Tel Aviv mogelijk uitgesloten van deelname. Ze zouden woensdag bij PAOK Saloniki spelen.
In de oude opzet zou je zonder problemen verder kunnen met een groep van 3, maar hoe gaat de UEFA dat in de huidige opzet oplossen. 8 clubs hebben dan nog maar 7 wedstrijden en de overige 27 spelen wel 8 wedstrijden.

erka

Well-known member
Dinamo Kiev alsnog in de EL laten instromen. Zij verloren in de playoffronde van Maccabi Tel Aviv. En dan in de CoL de club met de hoogste ranking die verloor in de CoL-playoff alsnog laten instromen. Dat is Anderlecht.

Dat kan voor die clubs natuurlijk niet binnen twee dagen te regelen zijn, dus die wedstrijden moet je later inhalen. Maar dat lijkt me geen enkel probleem.

JMD

Well-known member
In de oude opzet zou je zonder problemen verder kunnen met een groep van 3, maar hoe gaat de UEFA dat in de huidige opzet oplossen. 8 clubs hebben dan nog maar 7 wedstrijden en de overige 27 spelen wel 8 wedstrijden.
Hier heeft de UEFA rekening mee gehouden, het gaat dan als volgt: (regel 29.03)
If a club is disqualified or for any reason withdraws from the competition before all
its matches in the league phase have been played, the results of all its matches
played until that moment remain valid. A calculation of points will need to take
place upon completion of the league phase to take the cancelled matches into
account. Any club that has not been able to play its scheduled match against a
disqualified/withdrawn club is awarded the average number of points earned by all
clubs in its same seeding pot against the clubs in the same pot as that disqualified/
withdrawn club in home matches, if the affected club was due to play at home, or in
away matches if the affected club was due to play away. The league phase points of
all matches that have been played, including the points obtained by clubs in
matches involving the disqualified/withdrawn club before their disqualification/
withdrawal are not adjusted in any way, and all taken into account for the average
points calculation.

Dus als we even Maccabi als voorbeeld nemen en dan hun duel tegen Dinamo Zagreb. Maccabi zat in pot 2, Zagreb in pot 1.
De UEFA gaat dan kijken naar de 8 andere duels waarbij een pot 1-ploeg op bezoek ging bij een pot 2-ploeg (bijv Braga - Feyenoord) en daarvan het gemiddelde nemen.

Je zou dan dus de situatie krijgen dat pas na speelronde 8 bekend is hoeveel punten de 8 tegenstanders van Maccabi verdienen door deze regel.

JMD

Well-known member
Basel op bezoek bij freiburg. Dit uitduel is volgens de ziggo commentator dichterbij dan alle uitduels van basel in de Zwitserse competitie, dat zou zomaar kunnen idd…

erka

Well-known member
Basel op bezoek bij freiburg. Dit uitduel is volgens de ziggo commentator dichterbij dan alle uitduels van basel in de Zwitserse competitie, dat zou zomaar kunnen idd…

Klopt, Basel-Freiburg is ca 60km en Basel-Zürich en Basel-Bern beide ongeveer 90km.

• Leuk
Waarderingen: JMD

Mario

Well-known member
Forumleiding
Nou, Go Ahead Eagles speelt vandaag voor het eerst sinds 60 jaar weer een officieel Europees duel. Ik tel die voorrondes niet echt mee. Ik ben benieuwd hoe ze zich staande houden.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Nou, Go Ahead Eagles speelt vandaag voor het eerst sinds 60 jaar weer een officieel Europees duel. Ik tel die voorrondes niet echt mee. Ik ben benieuwd hoe ze zich staande houden.
Waarom zou je voorrondes niet meetellen? Als je voorronde speelt, speel je Europees voetbal.

• Leuk
Waarderingen: JMD

Forza AZ

Well-known member
In ieder geval nog zonder overwinning in Europa.

Dit is wel een leuk stukje over de tegenstander van GAE. FCSB of toch gewoon Steaua Boekarest?

Nee, Steaua Bukarest speelt tegenwoordig op het 2e niveau in Roemenië: https://en.wikipedia.org/wiki/CSA_Steaua_București_(football)

FCSB claimt wel dat ze een voortzetting zijn van het oude Steaua Bukarest, en de UEFA erkent hun prestaties uit het verleden volgens mij ook, maar de naam Steaua mogen ze niet meer gebruiken en is nu eigendom van een club die in 2017 is opgericht.

Bovenaan