Volgens mij mag iedereen in principe Isra?l binnen. Hij zou hooguit wat vragen krijgen bij binnenkomst misschien.
Ik ben recent in Isra?l (en Palestijns gebied) geweest en heb Isra?lische vrienden. Ik weet e.e.a. van de regels. Mensen met een "vijandige nationaliteit" (o.a. Palestijns, Iraans, Syrisch, Libanees) worden in principe niet toegelaten. Het is in theorie mogelijk voor die mensen om een visum te krijgen, maar dat is een enorm langdurig proces en wordt alleen toegekend voor bepaalde zakenreizen, diplomaten of mensen met familie in Isra?l. Dan nog zal je aan een kruisverhoor onderworpen worden als je aankomt waar je rustig heel wat uren, tot een hele dag soms, voor uit kan trekken. De enige uitzondering is voor Joden uit die landen (vooral Iran heeft nog een behoorlijke Joodse gemeenschap). De mensen die wel toegelaten worden reizen over het algemeen eerst naar een land als Turkij?, Egypte of Jordani? (m.u.v. Palestijnen die gewoon de gangbare grensovergangen gebruiken), die wel diplomatieke banden met Isra?l hebben. Daar krijgen ze dan hun papieren los van hun paspoort (zodat ze verborgen kunnen houden dat ze in Isra?l geweest zijn voor hun land) om dan verder te reizen. Buiten het feit dat Jahanbakhsh problemen zou krijgen in Iran (als voetballer is het natuurlijk niet verborgen te houden dat je daar geweest bent!), lijkt het me dat al dat gedoe voor een wedstrijd van 90 minuten niet de moeite waard is.
Andersom mogen Isra?lische staatsburgers overigens ook niet naar die landen reizen van hun regering, behalve voor de uitzonderlijke redenen die boven genoemd zijn. Ze hebben sowieso alleen kans om in die landen toegelaten te worden als ze nog een andere nationaliteit hebben (wat de meeste Isra?liers hebben), maar dan nog kunnen ze flink in de problemen komen bij terugkeer in Isra?l als ze niet van te voren toestemming hebben gekregen.
Wat is het risico dan bij de thuiswedstrijd?
Iran laat het niet toe dat hun staatsburgers het in sport tegen Isra?lische sporters/ploegen opnemen, dus zelfs dan zou hij in problemen kunnen komen als hij terugkeert naar Iran. Er is overigens geen ander land (zelfs niet Saoedi Arabi?) wat zo ver gaat. Compleet belachelijk natuurlijk, maar logisch dat hij dat risico niet neemt.