De winnaar van de Europa League mag volgend seizoen deelnemen aan de kwalificatieronde van de Champions League. Over de verschillende scenario's van deze opzet heb ik een paar vragen. Ik hoop dat iemand hier antwoord op kan geven, want ik kon zo gauw geen duidelijke op het internet vinden. Mocht dit al ergens staan, dan excuus voor het dubbel plaatsen.
1. Indien de winnaar van de Europa League zich via de competitie in eigen land al voor de kwalificatieronde geplaatst zou hebben, dan wordt hun ticket, volgens mij, omgezet in een startbewijs in de groepsfase. Wat gebeurt er dan met de plaats in de kwalificatieronde die zij als winnaar zouden innemen? Is een andere ploeg uit de eigen competitie de dupe, zoals Tottenham Hotspur dat werd na de zege van Chelsea? (In dit geval van groepsfase naar kwalificatie teruggezet, waar Tottenham van voorronde Champions League teruggeschoven werd naar de Europa League.)
2. Wat gebeurt er met de startplaats in de kwalificatieronde als de winnaar van de Europa League zich via de eigen competitie al voor de groepsfase van de Champions League gekwalificeerd zou heeft? Wordt deze vergeven aan een ploeg in hetzelfde land als de winnaar of aan een ploeg uit een ander land via bijvoorbeeld de co?ffici?ntenlijst?
Is de oplossing voor vraag 1 en 2 hetzelfde?