EURO 2021

Max

Administrator
Forumleiding
Na de nations league is dit goed te begrijpen.

Zolang wij maar niet bij Duitsland in de poule komen vind ik alles best.

Poule met de Faroer Eilanden, Estland, Schotland en Wales lijkt me wel grappig. Zijn we in elk geval rap gekwalificeerd.

Toch wel het minste Europese land, samen met Isreal dan.

De eerste twee gaan door en je hebt dan ook nog het playoff ticket al binnen als je niet bij de eerste twee eindigt. Waarom zo angstig?
 

Atreides

Well-known member
Kazachstan ligt tenminste nog gedeeltelijk in Europa (wel voor een heel klein deel). Geografisch gezien liggen buiten Isra?l ook Cyprus en Armeni? volledig in Azi?.

Wat Europa is, is historisch altijd heel erg opgerekt, daar waren met name de Russen meester in.

Cyprus en Armenie zijn m.i. cultureel veel Europeser dan Kazachstan.
 

Mario

Well-known member
Kazachstan zat altijd in de Aziatische zone, maar is in 2002 op eigen verzoek overgestapt naar de UEFA. Voor de rest blijft het altijd een eeuwige discussie over de landen die rond de Europese grenzen liggen.
Isra?l is een bekend verhaal ... die zijn nergens anders welkom, en hebben in het verleden al in de Aziatische en Oceani? zone gezeten.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Wat Europa is, is historisch altijd heel erg opgerekt, daar waren met name de Russen meester in.

Cyprus en Armenie zijn m.i. cultureel veel Europeser dan Kazachstan.

Oh, op zich ben ik het met je eens dat Cyprus en Armeni? cultureel gezien behoorlijk "Europees" zijn, al is de overgrote meerderheid van de Isra?lische bevolking natuurlijk ook gewoon van Europese afkomst. Ik wil alleen aangeven dat er redelijk wat selectieve verontwaardiging heerst op dat gebied. Veel mensen zeggen altijd dat Isra?l niet in Europa ligt en daarom niet bij de UEFA hoort, maar over Cyprus en Armeni? hoor je ze niet, terwijl die net zo goed niet in Europa liggen.
 

erka

Well-known member
Ah, mijn favoriete onderwerp, culturele geografie :D

Cyprus is het makkelijkst. Ligt puur geografisch in Azi? maar behoort cultureel tot Europa. Althans, officieel Cyprus. Het bezette Turkse deel is weer een ander verhaal. Maar afgezien daarvan, Europa. Net als de Canarische Eilanden geografisch Afrika zijn, maar cultureel Spanje en dus Europa.

Dan hebben we Turkije. Ligt grotendeels in Azi?, alleen het stukje ten westen van de Bosporus is geografisch Europa. Over Turkije is echter nooit discussie of het wel bij de UEFA hoort.

Dan hebben we Rusland. Daarover is ook wel een redelijk eenduidige definitie. Namelijk de Oeral en de waterscheiding van het Oeralgebergte is de grens met Azi? en de Kaukasus. Het grootste deel van Rusland ligt ook in Azi?. Maar in tegenstelling tot Turkije wonen by far de meeste Russen in Europees Rusland. Dus ook nooit discussie in UEFA verband.

Europees Kazachstan heeft dezelfde grens als Rusland, de Oeral. Echter, daar woont geen hond. Toch mag Kazachstan zelf kiezen waar het wil spelen.

Georgi? heeft geografisch een stukje Europa, niet geheel toevallig het meest westelijke stukje van Abchazi?, tegen Sotsji aan. Waar al jaren gedoe en soms oorlog is. Omdat Georgi? een volledig christelijk land is wordt het cultureel vaak tot Europa gerekend.

Armeni? ligt geheel in Azi? maar heeft dezelfde christelijke cultuur als Georgi?.

Azerbeidzjan is islam, hoort cultureel meer bij Iran, maar heeft nog een piepklein stukje Europa a la Georgi?, waar niemand woont en mag daarom ook zelf kiezen.

Isra?l is bekend.
 

Batigoal

Well-known member
Linkjes?

Ik vermoed dat het knip en plak sites zijn. Die hebben er nooit zoveel last van om zich in reglementen te verdiepen. Om er vervolgens wel een mening over te hebben.

Ik ga geen rits artikels zoeken, maar Google op "Nations league ticket ek" en je de sites van AD, Telegraaf, voetbalzone en wat regionale kranten dit overnemen. Nu sluit ik niet uit dat al die sites luie redacties hebben, maar erg duidelijk is het systeem dus niet.
 

Atreides

Well-known member
De eerste twee gaan door en je hebt dan ook nog het playoff ticket al binnen als je niet bij de eerste twee eindigt. Waarom zo angstig?

We zijn recent uitgeschakeld door legendarische voetballanden als Zweden, Turkije en Ijsland. Dan neem ik toch liever het zekere voor het onzekere.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Wat een onzin met al die reglementen rond die loting.

Ik zie het 3 december wel.
 

Maasveld

Well-known member
Ik ga geen rits artikels zoeken, maar Google op "Nations league ticket ek" en je de sites van AD, Telegraaf, voetbalzone en wat regionale kranten dit overnemen. Nu sluit ik niet uit dat al die sites luie redacties hebben, maar erg duidelijk is het systeem dus niet.
In post 19 van dit topic legt Joost het eigenlijk heel simpel uit.
 

JMD

Well-known member
Potindeling voor de loting van de groepen voor de EK-kwalificatie:

Pot 1: Zwitserland, Portugal, Nederland, Engeland, Belgi?, Frankrijk, Spanje, Itali?, Kroati?, Polen
Pot 2: Duitsland, IJsland, Bosni?-Herzegovina, Oekra?ne, Denemarken, Zweden, Rusland, Oostenrijk, Wales, Tsjechi?
Pot 3: Slowakije, Turkije, Ierland, Noord-Ierland, Schotland, Noorwegen, Servi?, Finland, Bulgarije, Isra?l
Pot 4: Hongarije, Roemeni?, Griekenland, Albani?, Montenegro, Cyprus, Estland, Sloveni?, Litouwen, Georgi?
Pot 5: Macedoni?, Kosovo, Wit-Rusland, Luxemburg, Armeni?, Azerbeidzjan, Kazachstan, Moldavi?, Gibraltar, Faroer Eilanden
Pot 6: Letland, Liechtenstein, Andorra, Malta, San Marino

Er worden 5 groepen van 5 teams gevormd, en 5 groepen van 6 teams. De landen die zich hebben geplaatst voor de Final Four van Nations League A (Zwitserland, Portugal, Nederland en Engeland) komen in ieder geval in een groep met 5 landen terecht. De laatste groep van 5 landen wordt via de loting gevormd.

Wie dan denkt dat het verder een recht-toe-recht-aan loting wordt heeft het mis. Er zullen tijdens de loting nog een aantal voorwaarden gelden:

1. Om alle 12 landen die Euro2020 'organiseren' een redelijke kans te geven zich rechtstreeks te kwalificeren, zullen er per groep maximaal 2 van die landen worden geloot. De organiserende landen zijn:
Pot 1: Nederland, Engeland, Spanje, Itali?
Pot 2: Duitsland, Denemarken, Rusland
Pot 3: Ierland, Schotland
Pot 4: Hongarije, Roemeni?
Pot 5: Azerbeidzjan

2. Een aantal landen kan niet bij elkaar worden geloot vanwege politieke redenen:
Armeni? & Azerbeidzjan --> kan sowieso niet want zitten allebei in pot 5
Gibraltar (pot 5) & Spanje (pot 1)
Kosovo (5) & Bosni?-Herzegovina (2)
Kosovo (5) & Servi? (3)
Oekra?ne & Rusland --> kan sowieso niet want zitten allebei in pot 2

3. Er zullen maximaal 2 landen in 1 groep worden geloot met een gemiddeld of hoog risico op zeer winterse omstandigheden. Dat zijn:
Pot 2: IJsland*, Oekra?ne, Rusland
Pot 3: Noorwegen, Finland*
Pot 4: Estland, Litouwen
Pot 5: Wit-Rusland, Faroer Eilanden*
Pot 6: Letland

landen met een * kunnen zeker geen thuiswedstrijden spelen in maart of november. De andere landen spelen zo weinig mogelijk thuiswedstrijden in maart en november.
Gek genoeg worden Finland en Noorwegen wel als winter-risico gezien, maar Zweden weer niet.

4. Er wordt voorkomen dat landen teveel moeten reizen, daarom worden de meest veraf gelegen landen slechts gekoppeld aan een van de genoemde landen:
Azerbeidzjan (pot 5) in een groep met maximaal ??n van de volgende landen: Portugal (1), IJsland (2), Gibraltar (5, valt dus al af)
IJsland (pot 2) in een groep met maximaal ??n van de volgende landen: Isra?l (3), Cyprus (4), Georgi? (4), Armeni? (5), Azerbeidzjan (5), Kazachstan (5).
Kazachstan (pot 5) in een groep met maximaal ??n van de volgende landen: Portugal (1), Engeland (1), Frankrijk (1), Spanje (1), IJsland (2), Wales (2), Ierland (3), Noord-Ierland (3), Schotland (3), Gibraltar (5, valt al af), Faroer Eilanden (5, valt al af), Malta (6), Andorra (6)


De loting vindt - zoals reeds eerder vermeld - plaats op zondag 2 december. Bereid je alvast maar voor op een Champions league-achtige loting, waarbij een computer zal moeten bepalen in welke groep een land kan worden geplaatst.

OPvallend dat Belgi? en Nederland voor Kazachstan niet als 'ver weg' gezien wordt, maar Frankrijk wel, Frankrijk dichterbij ligt dan NL/BEL, of kijkt men naar het verst mogelijke punt?
 

Max

Administrator
Forumleiding
OPvallend dat Belgi? en Nederland voor Kazachstan niet als 'ver weg' gezien wordt, maar Frankrijk wel, Frankrijk dichterbij ligt dan NL/BEL, of kijkt men naar het verst mogelijke punt?

Ik weet niet of ze ook nog de vlucht meerekenen vanaf de hoofdstad. Vanaf Schiphol kan je veel kanten op.
 

JMD

Well-known member
Ook opvallend:
Kazachstan heeft IJsland bij het lijstje met 'verre' landen staan, maar IJsland heeft niet Kazachstan op dat lijstje staan, maar wel bv. Armeni? en Cyprus
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Even tussendoor: In Football Manager, die altijd de 'echte' speeldata gebruiken, spelen de 4 landen die om de Nations League spelen na hun mini toernooi direct twee kwalificatie duels. Dus 4 interlands in 11 dagen. Klopt dat?
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Even tussendoor: In Football Manager, die altijd de 'echte' speeldata gebruiken, spelen de 4 landen die om de Nations League spelen na hun mini toernooi direct twee kwalificatie duels. Dus 4 interlands in 11 dagen. Klopt dat?

Nee, Nederland zit als deelnemer aan de "Final Four" in een group van 5 en de 2 vrije speeldagen zijn tijdens de Final Four.
 

JMD

Well-known member
Kazachstan staat er wel bij in het lijstje van IJsland.
Ik zie al waar ik fout ging: ik heb de offici?le UEFA-reglementen en daarin stond Kazachstan idd niet in de lijst van IJsland. Maar staat IJsland wel in die van kazachstan. Er staat echter ook boven (en dat had ik nog niet gezien) 'from/to'...
 
Bovenaan