erka
Well-known member
Zweden kan ook een thuiswedstrijd spelen in Malm?, wat veel zuidelijker ligt dan Noorwegen en Finland.
Zweden kan ook gewoon in Stockholm spelen want het grote stadion daar is overdekt.
Zweden kan ook een thuiswedstrijd spelen in Malm?, wat veel zuidelijker ligt dan Noorwegen en Finland.
Na de nations league is dit goed te begrijpen.
Zolang wij maar niet bij Duitsland in de poule komen vind ik alles best.
Poule met de Faroer Eilanden, Estland, Schotland en Wales lijkt me wel grappig. Zijn we in elk geval rap gekwalificeerd.
Toch wel het minste Europese land, samen met Isreal dan.
Kazachstan ligt tenminste nog gedeeltelijk in Europa (wel voor een heel klein deel). Geografisch gezien liggen buiten Isra?l ook Cyprus en Armeni? volledig in Azi?.
Wat Europa is, is historisch altijd heel erg opgerekt, daar waren met name de Russen meester in.
Cyprus en Armenie zijn m.i. cultureel veel Europeser dan Kazachstan.
Linkjes?
Ik vermoed dat het knip en plak sites zijn. Die hebben er nooit zoveel last van om zich in reglementen te verdiepen. Om er vervolgens wel een mening over te hebben.
De eerste twee gaan door en je hebt dan ook nog het playoff ticket al binnen als je niet bij de eerste twee eindigt. Waarom zo angstig?
In post 19 van dit topic legt Joost het eigenlijk heel simpel uit.Ik ga geen rits artikels zoeken, maar Google op "Nations league ticket ek" en je de sites van AD, Telegraaf, voetbalzone en wat regionale kranten dit overnemen. Nu sluit ik niet uit dat al die sites luie redacties hebben, maar erg duidelijk is het systeem dus niet.
Potindeling voor de loting van de groepen voor de EK-kwalificatie:
Pot 1: Zwitserland, Portugal, Nederland, Engeland, Belgi?, Frankrijk, Spanje, Itali?, Kroati?, Polen
Pot 2: Duitsland, IJsland, Bosni?-Herzegovina, Oekra?ne, Denemarken, Zweden, Rusland, Oostenrijk, Wales, Tsjechi?
Pot 3: Slowakije, Turkije, Ierland, Noord-Ierland, Schotland, Noorwegen, Servi?, Finland, Bulgarije, Isra?l
Pot 4: Hongarije, Roemeni?, Griekenland, Albani?, Montenegro, Cyprus, Estland, Sloveni?, Litouwen, Georgi?
Pot 5: Macedoni?, Kosovo, Wit-Rusland, Luxemburg, Armeni?, Azerbeidzjan, Kazachstan, Moldavi?, Gibraltar, Faroer Eilanden
Pot 6: Letland, Liechtenstein, Andorra, Malta, San Marino
Er worden 5 groepen van 5 teams gevormd, en 5 groepen van 6 teams. De landen die zich hebben geplaatst voor de Final Four van Nations League A (Zwitserland, Portugal, Nederland en Engeland) komen in ieder geval in een groep met 5 landen terecht. De laatste groep van 5 landen wordt via de loting gevormd.
Wie dan denkt dat het verder een recht-toe-recht-aan loting wordt heeft het mis. Er zullen tijdens de loting nog een aantal voorwaarden gelden:
1. Om alle 12 landen die Euro2020 'organiseren' een redelijke kans te geven zich rechtstreeks te kwalificeren, zullen er per groep maximaal 2 van die landen worden geloot. De organiserende landen zijn:
Pot 1: Nederland, Engeland, Spanje, Itali?
Pot 2: Duitsland, Denemarken, Rusland
Pot 3: Ierland, Schotland
Pot 4: Hongarije, Roemeni?
Pot 5: Azerbeidzjan
2. Een aantal landen kan niet bij elkaar worden geloot vanwege politieke redenen:
Armeni? & Azerbeidzjan --> kan sowieso niet want zitten allebei in pot 5
Gibraltar (pot 5) & Spanje (pot 1)
Kosovo (5) & Bosni?-Herzegovina (2)
Kosovo (5) & Servi? (3)
Oekra?ne & Rusland --> kan sowieso niet want zitten allebei in pot 2
3. Er zullen maximaal 2 landen in 1 groep worden geloot met een gemiddeld of hoog risico op zeer winterse omstandigheden. Dat zijn:
Pot 2: IJsland*, Oekra?ne, Rusland
Pot 3: Noorwegen, Finland*
Pot 4: Estland, Litouwen
Pot 5: Wit-Rusland, Faroer Eilanden*
Pot 6: Letland
landen met een * kunnen zeker geen thuiswedstrijden spelen in maart of november. De andere landen spelen zo weinig mogelijk thuiswedstrijden in maart en november.
Gek genoeg worden Finland en Noorwegen wel als winter-risico gezien, maar Zweden weer niet.
4. Er wordt voorkomen dat landen teveel moeten reizen, daarom worden de meest veraf gelegen landen slechts gekoppeld aan een van de genoemde landen:
Azerbeidzjan (pot 5) in een groep met maximaal ??n van de volgende landen: Portugal (1), IJsland (2), Gibraltar (5, valt dus al af)
IJsland (pot 2) in een groep met maximaal ??n van de volgende landen: Isra?l (3), Cyprus (4), Georgi? (4), Armeni? (5), Azerbeidzjan (5), Kazachstan (5).
Kazachstan (pot 5) in een groep met maximaal ??n van de volgende landen: Portugal (1), Engeland (1), Frankrijk (1), Spanje (1), IJsland (2), Wales (2), Ierland (3), Noord-Ierland (3), Schotland (3), Gibraltar (5, valt al af), Faroer Eilanden (5, valt al af), Malta (6), Andorra (6)
De loting vindt - zoals reeds eerder vermeld - plaats op zondag 2 december. Bereid je alvast maar voor op een Champions league-achtige loting, waarbij een computer zal moeten bepalen in welke groep een land kan worden geplaatst.
OPvallend dat Belgi? en Nederland voor Kazachstan niet als 'ver weg' gezien wordt, maar Frankrijk wel, Frankrijk dichterbij ligt dan NL/BEL, of kijkt men naar het verst mogelijke punt?
Ook opvallend:
Kazachstan heeft IJsland bij het lijstje met 'verre' landen staan, maar IJsland heeft niet Kazachstan op dat lijstje staan, maar wel bv. Armeni? en Cyprus
Even tussendoor: In Football Manager, die altijd de 'echte' speeldata gebruiken, spelen de 4 landen die om de Nations League spelen na hun mini toernooi direct twee kwalificatie duels. Dus 4 interlands in 11 dagen. Klopt dat?
Ik zie al waar ik fout ging: ik heb de offici?le UEFA-reglementen en daarin stond Kazachstan idd niet in de lijst van IJsland. Maar staat IJsland wel in die van kazachstan. Er staat echter ook boven (en dat had ik nog niet gezien) 'from/to'...Kazachstan staat er wel bij in het lijstje van IJsland.