Eredivisie 2022-23

JMD

Well-known member
Dan staan jullie na 4 wedstrijden al mijlenver voor
Tsja, of niet. En dan hebben wij die eenvoudige duels al gehad... En zelfs al zouden we voorstaan, dan krijgen wij die moeilijke duels nog. I.m.o. moet je juist niet alle op papier eenvoudige duels bij elkaar hebben, kans is groot dat je dan ergens ook een cluster lastige duels hebt. Wat dat betreft vind ik het programma zo op het eerste oog erg onevenwichtig. Die eindfase van Ajax, mijn hemel, dat had bijna niet zwaarder gekund.

De slotdag is dan wel weer mooi, als er dan nog van alles op het spel staat is het mooi dat de top6 van dit seizoen op die laatste dag tegen elkaar moet.

Overigens wel opvallend hoe vaak het half september PSV - Feyenoord is, sowieso in 2006, 2007, 2015, 2016 en 2021 al geweest... En dan vergeet ik er misschien nog een paar.
 

Batigoal

Well-known member
Zag n.a.v. de nieuwe televisiedeal van de MLS, waarmee het de 6e competitie wereldwijd wordt, een lijst van alle competities. De Eredivisie staat daarop 11e van Europa (15e van de wereld). Ter vergelijking: in België wordt er meer dan 20 miljoen per jaar méér betaald dan voor onze televisierechten. Komend seizoen liggen de inkomsten hier blijkbaar nog vanwege corona nóg lager. Toch wel heel zonde dat het lange contract nog tot 2025 vastligt. Zelfs in landen als Chili en Japan zijn de inkomsten uit televisiegeld hoger.
 

JMD

Well-known member
Klopt. Maar daar werd in 2015 al voor gewaarschuwd toen er een 10-jarige deal werd gesloten...
 

ALenstra

Well-known member
Maar de Eredivisie stond toen met de rug tegen de muur. Niemand wilde fatsoenlijk betalen voor de rechten.
 

Jef400

Well-known member
Mijn mening over de clubs na vijf wedstrijden. Ik weet dat het seizoen nog maar op 1/7e zit, ik weet dat nog niet iedereen elkaar heeft getroffen en ik weet dat de transfermarkt nog net dicht is. Toch waag ik mij zelf aan een eerste tussenconclusie.

Ajax: Ajax is de koploper en dat zelfs zonder puntverlies. Waar thuis de doelpunten makkelijk vallen is dat uit nog niet het geval. Bij Utrecht waren twee kopgoals voldoende, op het Kasteel stond Ajax op een gegeven moment zelfs onder druk en redde Pasveer de meubelen. Ook intern is er af en toe wat onrust. Maar die onrust lijkt zichzelf alweer te sussen. Het is wachten op de eerste topwedstrijden voor Ajax, de wedstrijden daarvoor zijn ze goed doorgekomen.

Feyenoord: Misschien is Arne Slot nog wel de beste trainer van de eredivisie. Ondanks talloze mutaties staat er weer een elftal wat gewoon weer presteert. De aankopen renderen en de spelers die vervangen zijn worden tot nu toe niet heel erg gemist. Alhoewel het soms nog niet van harte gaat (wat was die start in Deventer jongens?) lijkt het erop dat Feyenoord dit seizoen op alle fronten weer een prima prestatie neer kan gaan zetten. Ver komen in Europa, een goede eindklassering en ver komen in de beker vormen een prestatie wat met alle externe factoren "op Zuid" gewoon prima te noemen is.

AZ: AZ lijkt na een tussenjaar de weg omhoog weer te hebben gevonden. Een prima transferzomer waar weer flink gecasht werd heeft geen personele problemen veroorzaakt. Er stroomt jeugd door, er staat een leuke generatie jeugd klaar en Alkmaar Zaanstreek kan weer jaren vooruit. Een stabiele club lijkt op weg naar een stabiel seizoen. Het is nu afwachten of de club ook wat tastbare successen kan behalen. Met de loting in Europa, en een gunstig bekerpad zou dat tastbare succes de Noord-Hollanders ook toekomen.

PSV: PSV stelt zich enigszins schizofreen op dit seizoen. Tegen de kleintjes verbleekt de schiettent op de kermis bij de scoringsdrift van de Eindhovenaren. Maar als het moet lijkt de druk op de selectie te groot te worden. De Champions League werd door eigen onkunde verspeeld tegen de Rangers en ook in de competitie zakte het elftal al in Enschede. De druk is groot en er zal gepresteerd moeten worden. Maar op deze manier zie ik het niet goedkomen in het Brabantse. Als de seizoenen langer worden de nachten is het goed mis in Brabant.

Twente: De as van Twente is bij elkaar gebleven en dat is te zien in de prestaties van de tukkers. Op een onnodige nederlaag in Volendam na spelen ze goed naar hun kunnen, en de Europese uitschakeling tegen Fiorentina was ook zeker geen schande. Het is nu de vraag of de spelers net zo stabiel gaan presteren als vorig seizoen, of dat het een tropenjaar is geweest. Wat er ook zal gebeuren. De magere jaren na alle Munstermansperikelen lijken voorbij. Twente komt er niet aan, Twente hoort weer bij de grotere jongens in de Eredivisie.

Heerenveen: Heerenveen heeft met Van Wonderen een prima betonbloktrainer binnen gehaald. Na het onrustige voorgaande seizoen lijkt degelijkheid en stabiliteit de kernwaarden van dit team. Het is voor de neutrale toeschouwer niet altijd leuk om naar te kijken. Drie van de vijf wedstrijden eindigden immers in 0-0. Maar het levert Heerenveen wel punten op, en na alles wat er binnen die club gebeurt is, is dat al prima zat daar in het Friese haagje.

Sparta: Sparta presteert goed tot nu toe in het nieuwe seizoen. Na een competitiestart met Heerenveen, AZ, Ajax, Go Ahead en Volendam staat de club keurig 7e met even zoveel punten. Nijkamp heeft de selectie vroeg op orde gekregen, en de gehaalde spelers voldoen op de rechtspositie (Sambo, ik kijk naar jou) na eigenlijk allemaal wel. Dat zorgt ervoor dat Sparta nu genoeg kwaliteit heeft om niet in de problemen te komen. Of er een nacompetitieplek voor Europees Voetbal inzit weet ik niet. Maar dit Sparta kan gewoon goed mee in de eredivisie en zou niet in de problemen hoeven te komen.

RKC: RKC is het voorbeeld van een ploeg die door iedereen jaarlijks tot de degradatiekandidaten wordt gerekend, maar eigenlijk stiekem op het 1e coronaseizoen na steeds maar weer meekomt in de eredivisie. Dit seizoen lijkt geen uitzondering te worden. Er staat weer een kwalitatief goede selectie die ook dit seizoen zich veilig moet kunnen spelen. De overwinning op degradatiekandidaat Excelsior heeft ook het puntenaantal het aanzien gegeven van de best redelijke start van de Waalwijkers. Gezien de kleine plaats Waalwijk en de vele ploegen in de omgeving doen ze daar iets heel goeds in de Langstraat.

NEC: De grootste stunt deze transferperiode kwam wel in Nijmegen tot stand. Jasper Cillessen keerde terug naar huis toe. In Nijmegen vallen zijn kwaliteiten op in een team dat met uitzondering van Tannane toch vrij middelmatig lijkt te zijn. Het zal voldoende zijn om in de eredivisie te blijven, maar of het voldoende zal zijn voor een topklassering in het linkerrijtje? Ik weet het niet voor de Nijmegenaren.

Excelsior: De Kralingers zijn na hun verrassende promotie afgelopen zomer flink wat spelers kwijt geraakt. De selectie is daarna wel aangevuld maar lijkt niet genoeg te zijn voor de eredivisie. Twee overwinningen tegen een flink verzwakt Vitesse en een kansenmissend Cambuur waren reden tot optimisme. Maar na de 14 tegengoals in de afgelopen 3 wedstrijden lijkt de conclusie toch te zijn dat we te maken hebben met een team wat heel erg op moet gaan passen. De 5-2 nederlaag in Waalwijk vanmiddag was niet eens geflatteerd.

Utrecht: De club Utrecht staat ouderwets in de fik. Een deel van de aanhang zorgt voor talloze problemen binnen en buiten het stadion en ook de prestaties tot nu toe zijn bedroevend. Ondanks een op papier gemakkelijke seizoensstart hebben de Utrechters maar 5 puntjes uit 5 wedstrijden weten te verzamelen en het spel lijkt grotendeels helemaal nergens naar, Zuidam voert als Technisch Directeur een warrig spelerbeleid en weet de potentie van de club niet te benutten. Tenzij het snel omdraait moeten we niet raar opkijken als Utrecht niet boven plek 10-11 uit komt. Een plek waar ze momenteel thuis lijken te horen.

Groningen: Groningen is ook niet geweldig aan het seizoen begonnen. Het spel van de plaatselijke FC is bedroevend slecht en ook lijkt de selectie niet geweldig te zijn. De trainer klaagde in de media al over basisvaardigheden van de spelers. Degradatie zie ik niet per se gebeuren maar het is wel zaak dat de boel weer omkeert in Groningen. Het stadion raakt steeds leger, het spel steeds slechter en de gedoetjes steeds heviger. Toch treurig in een voetbalgekke stad met ruim 200.000 inwoners.

Cambuur: Voor het Leeuwardense Cambuur is het zaak te overleven tot het nieuwe stadion er staat. Na een zware competitiestart hebben de bewoners van nu nog het Cambuurplein 4 punten weten te verzamelen. Het zal een seizoen overleven worden voor de op het oog tandenloze tijger. Ze krijgt het vlees weliswaar in het vizier, maar weet het niet van de opponenten af te bijten. Slechts de döner van Fortuna werd met 4-1 opgegeten.

Vitesse: Vitesse zit in een overnameproces. De vorige eigenaar moest weg door het Russich-Oekraïnse conflict en de nieuwe eigenaar is nog niet rond. Nu heeft Vitesse zonder eigenaar geen Financiële armslag en dus staat er in de eerste seizoenshelft een vrij matige selectie vol blikspelers op het veld. Het zal voor Vitesse zaak worden puntjes te sprokkelen en te hopen dat de winterstop arriveert zonder dat de concurrentie te ver weg is gelopen. Slechts met een volledige nieuwe eigenaar zal de club alle grote ambitites kunnen bewerkstelligen. Tot die tijd is het zaak niet de KKD in te gaan.

Emmen: Ik weet dat Emmen tot nu toe niet het makkelijkste programma heeft gehad. Maar ik vind de ploeg van Lukkien best tegenvallen voor een KKD-kampioen met recente eredivisieervaring. Slechts 4 schamele puntjes werden tot nog toe binnengehaald en ook de selectie lijkt voorbestemd voor een jaar ploetervoetbal onderin de eredivisie. Het zal er om hangen of die club in de Eredivisie blijft denk ik. Ze horen tot de brede groep ploegen die best weer eens de trap af mag dalen.

Volendam: Vooralsnog verslikte alleen Twente en Groningen zich in de Volendammer paling. Het elftal is als paling die in het begint ietwat te veel gerookt lijkt, maar daarna makkelijker valt door te slikken. Dat wilt zeggen dat de plaatselijke FC bij tijd en wijlen aardig meespeelt, maar achteraf toch vaak dik verliest. De afgelopen week ook weer met 7-1 bij PSV en met 4-0 bij Sparta. De selectie lijkt ook weinig versterkt van een team wat afgelopen seizoen al bijna de promotie verspeelde. Er zal nog heel wat water door de Gouwzee moeten voordat Volendam stabiel in de eredivisie blijft.

Go Ahead: 0 uit 5 is een beeld wat zijn eigen verhaal spreekt. De Eagles komen vaak wel aardig mee in wedstrijden , maar geven het vaak ook weer zelf uit handen. Ook is er een chronisch gebrek aan scorend vermogen te vinden aan de plaatselijke Vetkampstraat. Het is de vraag of René Hake meer kan bereiken met de toch weinig geweldige selectie. Met enthousiasme en een enkele bevlieging zal je misschien nog wel nog enkele wedstrijden winnen, maar de KKD is toch niet ver weg.

Fortuna: Het verhaal Yilmaz leek in het begin een sprookje te worden. Hij schiet een bal binnen tegen Ajax, het stadion zit gevoeld voor het eerst sinds de promotiewedstrijd vol en de toekomst ziet er zonnig uit. Enkele wedstrijden later is de trainer Ultee er al vakkundig uitgewerkt en levert iedere wedstrijd een nederlaag op. Ook lijken het bestuur en de investeerder niet met dezelfde woorden te spreken en komen er allerlei verhalen naar boven over hoe Yilmaz de boel zou bepalen. Wat er van klopt weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat het tamelijk onrustig in Zitterd is, en hun natuurlijke habitat van de KKD toch weer vertrouwen in een Fortunese terugkomst begint te krijgen.

Wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt:

Abubakari

Well-known member
Over Ajax, drie wedstrijden op rij de nul, weinig kansen nodig om te scoren, lijkt wel wat degelijke dan vorig jaar. Ben wel benieuwd hoe ze dit seizoen rond de CL gaan presteren. Rond Rangers en Liverpool heb je het stugge Heerenveen en daarna AZ uit. Mooie test.

Over tests gesproken, ik ben wel benieuwd wat Feyenoord laat zien tegen echte tegenstanders. Tegen Emmen thuis een uur op 0-0 blijven steken, bij RKC en Eagles in de problemen komen, op mij maken ze mog geen geweldige indruk. Beetje als PSV tegen de zwakke broeders, veel scoren maar toch ook wel aardig wat weggeven.

Wat Cambuur betreft, een beetje makkelijker scoren en je had minimaal 4 punten meer gehad. Volgende week Groningen thuis zal het echt moeten gebeuren.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Tegen RKC en Emmen heeft Feyenoord juist nauwelijks iets weggeven. Alleen toen was het aanvallend toch erg moeizaam. Tegen Go Ahead was het inderdaad een rotzooitje. Aanvallend leek het iets beter. Donderdag de eerste test uit tegen Lazio. Neem aan dat dat niet goed gaat aflopen. Wel benieuwd hoe het over twee weken tegen PSV gaat en later tegen AZ en FC Twente. Vorig seizoen echt weinig punten gehaald tegen de top vijf.
 

Abubakari

Well-known member
Tegen RKC en Emmen heeft Feyenoord juist nauwelijks iets weggeven. Alleen toen was het aanvallend toch erg moeizaam. Tegen Go Ahead was het inderdaad een rotzooitje. Aanvallend leek het iets beter. Donderdag de eerste test uit tegen Lazio. Neem aan dat dat niet goed gaat aflopen. Wel benieuwd hoe het over twee weken tegen PSV gaat en later tegen AZ en FC Twente. Vorig seizoen echt weinig punten gehaald tegen de top vijf.
Op basis van de samenvatting tegen RKC, dat zag er toch wat billenknijperig uit met de 0-1 voorsprong, dacht dat RKC er een paar x dichtbij was. Emmen geloof ik wel, maar thuis zo lang op 0-0 blijven staan lijkt mij geen goed teken. Ben ook wel benieuwd naar Sparta, kort na Lazio kan dat ook zomaar puntverlies worden.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Nee, dat is uiteraard geen goed teken. Anderzijds hebben we dat soort problemen vorig seizoen ook wel gehad. Wel geloof ik dat we aanvallend net iets meer opties hebben dan vorig jaar om iets te forceren. Zeker als Idrissi en Paixao ook ingespeeld raken.

Zolang de marge één goal is zoals tegen RKC, dan ziet het er al snel bibberig uit. Vorig seizoen hield dat op toen Hendrix de bevrijdende 0-2 inschoot. De 0-1 was toen het rare uitkomen van de keeper waardoor Kökçu van afstand een knappe goal kon maken. RKC uit levert Feyenoord vaak problemen op. Vorig jaar leden we thuis zelfs puntverlies.

Maar we gaan dit seizoen zeker nog wel punten verspelen. Dat kan in iedere wedstrijd gebeuren. Zeker als je de goals zo makkelijk weggeeft als gisteren.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Gezien ieders diepe interesse in expected points, wil ik jullie niet onthouden dat PSV momenteel stijf bovenaan staat. Vitesse zou zesde staan in plaats van veertiende.
 

zwammy

Well-known member
Ik wist helemaal niet dat je betaalt kon parkeren bij PSV. Dan zou dat de parkeergarage aan de achterkant zijn
 

De Wolf

Well-known member
Parkeren bij Feyenoord nog duurder dan Ajax. Dat moet niet kunnen. Amsterdam en Duivendrecht moeten maar de prijs verhogen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max

Max

Administrator
Forumleiding
Parkeren bij Feyenoord nog duurder dan Ajax. Dat moet niet kunnen. Amsterdam en Duivendrecht moeten maar de prijs verhogen.

Parkeertarieven centrum verdubbelen naar 15 euro en het waterbed effect toepassen. Al hoewel Bijlmer echt een eind is vanaf het centrum.
 

JMD

Well-known member
Ik wist helemaal niet dat je betaalt kon parkeren bij PSV. Dan zou dat de parkeergarage aan de achterkant zijn
Richting centrum is een grote parkeergarage. Daar wordt veel geparkeerd door PSV-supporters.
De wijken aan de andere kant van het spoor worden steeds moeilijker om te parkeren. Ik ga tegenwoordig het laatste stukje met de trein vanaf Best, bij dat station kan je heel goed parkeren en binnen 10 minuten sta je in Eindhoven.
 

Jef400

Well-known member
Mijn mening over de clubs na tien wedstrijden. Ik weet dat het seizoen nog maar op 1/3e zit, ik weet dat nog niet iedereen elkaar heeft getroffen en ik weet dat er nog een hoop kan gebeuren. Maar ik waag mij wel aan een tweede tussenconclusie.

1. Ajax
Het gaat niet goed bij Ajax. De wedstrijden tegen Napoli zijn een Europese afgang van historische proporties geworden. In de eredivisie zijn de resultaten iets beter, maar redde slechts een enkele cm Ajax van een ontluisterend gelijkspel bij Volendam. De selectie lijkt een grote eenheidsworst te zijn, en H2 kan ook het verdrinken in H20 zijn dit seizoen. We zullen af moeten wachten of Ajax zich nog weet te herpakken, of dat het totaal niets is daar in de Bijlmer dit seizoen. Ze staan bovenaan in de Eredivisie, maar daar is met maar één topwedstrijd gehad te hebben nog weinig mee gezegd.

2. PSV
Ruud van Nistelrooy introduceerde ooit de "ketchuptheorie" en dit PSV is geen uitzondering. Bolt het netje vroeg worden ploegen onder het tapijt geveegd en zijn uitslagen als 5-0, 6-1 en 7-1 geen uitzondering. Loopt het eventjes niet is zelfs een nietige tegenstander een hartstikke taaie horde. Uiteindelijk staat PSV wel gewoon in de top en is overwintering in Europa ook weer binnen. Het is alleen eventjes afwachten of het Europacup 2 of 3 wordt na de winterstop. In Nederland zijn alle prijzen binnen handbereik en is er nog niets verloren. Alleen zou stabiliteit wel even fijn zijn. De lampen branden nog niet egaal zeg maar.

3. Feyenoord
Slot doet het goed bij Feyenoord. Europese handhaving is nog binnen handbereik. De ploeg speelt mee in de top van de Eredivisie en ondanks dat ze het nog niet altijd vroeg genoeg beslissen doen ze het echt goed 'op zuid'. Ik ben fan van Slot die van een nieuwe lading spelers toch weer een duidelijke en stabiele selectie heeft weten te maken. Er is op 1/3e nog niets verloren daar, en alle kansen voor een nieuw goed seizoen zijn nog steeds aanwezig. Goed bezig jongens.

4. AZ
Tot vandaag was AZ de ongeslagen koploper, na een behoorlijke prutsweek is zowel overwintering als meedoen bovenin de eredivisie een vraagteken geworden. De voetbalwereld is opportunistisch, maar in Alkmaar is geen druk en de jongens kunnen vrijuit spelen. AZ speelt tot nu toe een goed seizoen, en doet nog steeds op alle fronten mee voor succes. De toekomst zal uitwijzen hoe dit seizoen de Alkmaarse geschiedenisboeken in zal gaan. Maar daarvoor zullen we nog wat maanden moeten wachten.

5. Twente
De as is bij elkaar gebleven en dus blijft Twente het goed doen. Ja, de ploeg verslikt zich soms, maar ze doen dat hoogst zelden en daardoor staan ze op een stabiele manier 5e. De uitschakeling tegen Fiorentina heeft verder geen grote rol meer gespeeld binnen de tukkers die weer hun sympathie van vroeger terug lijken te winnen. Het Twentse ros loopt weer trots in de weilanden die we de eredivisie noemen. FC Twente gaat weer voor Europees voetbal en lijkt daar meerdere kansen voor te krijgen. Het zijn goede jaren in het uiterste oosten van Nederland.

6. Sparta Rotterdam
Sparta op de 6e plaats. We moeten terug naar de jaren '90 om Sparta na 10 wedstrijden zo hoog te zien staan. De Spangenaren staan ook niet gelukkig op plek 6. De defensie is goed en solide, de goaltjes worden gemaakt en de resultaten komen gewoon wekelijks op een verdiende manier binnen. Er lijkt wel een gelijkenis tussen de stabiliteit en de verrassing van plek 6 te zijn daar in Rotterdam-West. Ik zie Sparta ook niet zo 1-2-3 veel wedstrijden verliezen. Op karakter worden puntjes met 10 man gepakt, thuis wordt op de topploegen na alles gewoon regulier gewonnen. Het is stabiel in Rotterdam-West, en dat zou het misschien wel de rest van het seizoen kunnen blijven. Chapeau Kasteelheren!

7. RKC Waalwijk
RKC na 10 wedstrijden op plaats 7. Ja jongens, jullie lezen het goed. RKC doet het echt goed dit seizoen. Er staat andermaal een leuke selectie en ook de resultaten zijn weer aansprekend te noemen voor de Waalwijkers. De spelers voldoen en de aanwezige kansen worden uitgebuit. Dat zorgt er voor dat ze bij RKC al 20 (!) keer hebben mogen juichen dit seizoen. Helaas vallen de goals bij hun ook wel vrij gemakkelijk binnen waardoor veel potjes toch gelijk eindigen, en de club niet in de absolute subtop staat. Zo door blijven gaan en RKC speelt straks wéér in de eredivisie. Oprecht knap in de positie waar ze zitten.

8. Heerenveen
Het grootste nieuws bij het verder gelijkwaardige Heerenveen is dat Heero weer terug het mascottepak in mag. Er valt voor de rest weinig te melden over de club die het liefst saai gelijkspeelt. Na 10 wedstrijden is er een doelsaldo van 9-9 en een aantal van 5 gelijke spelen verzameld. Ik heb het idee dat er voor de rest weinig gaat veranderen in het Friese haagje. Het zal van andermans vorm afhangen of ze aan het Europese toetje mee mogen doen. Het toetje wat ze dan waarschijnlijk na de eerste gang weer vol moeten verlaten.

9. Utrecht
De FC Utrecht is nog steeds aan het branden. De 6-1 afstraffing bij PSV is zeker geen incident dit jaar bij de club waar de sportieve dalen gespiegeld de ambities evenaren. De namen van de spelers lijken aansprekend genoeg. Maar Fräser krijgt de ploeg niet aan de praat. Het enige positieve nieuws is dat de supporters van Utrecht zich beter beginnen te gedragen naast het veld. Al is de chemie tussen de supporters en de spelers nog ver te zoeken. Het zal een lang seizoen worden aan het Herculesplein. Ik zie Utrecht dit seizoen de nacompetitie voor Europees voetbal dan ook niet halen. Tenzij de trainer eruit wordt gezet en de nieuwe trainer er wel wat van gaat bakken. Maar dat zullen we daarna wel gaan zien.

10. Fortuna Sittard
Er lijkt een Sittardse lijn te zijn gevonden. Enkele potten van medezwakkelingen zijn geworden en ze gaan nu niet meer rollebollend kansloos onderuit. Al lijkt er dit jaar niet veel meer dan handhaving in te zitten. De 10e plek komt ook door wat overwinningen op degradatiekandidaten en zegt zo vroeg in het seizoen nog niet heel veel. We zullen af moeten wachten hoe de döner dit seizoen zal smaken. Al moet ik zeggen dat ik er persoonlijk nog altijd weinig

11. NEC
De koning gelijke spelen wist ondanks haar keizerstedelijke afkomst geen keizer te worden. Het eredivisierecord gelijke spelen werd vanmiddag in Nijmegen verprutst op een frustrerende middag. De Nijmegenaren horen tot de ploegen met de minste overwinningen, maar het aantal nederlagen is met twee niet veel groter. Eigenlijk eindigt bijna iedere wedstrijd met NEC gelijk en daar zit ook het manco. De verdediging en het middenveld staan wel. Voorin is het vaak gewoon matig tot slecht. NEC creeërt amper wat, en moet naar mijn idee naar beneden blijven kijken. Met telkens gelijke spelen kom je nergens in het driepuntensysteem.

12. Excelsior
Excelsior teert nog op de gelukkige seizoenstart. Na de seizoenstart werd er alleen nog tegen Emmen gewonnen en lijkt Excelsior steeds verder weg te zakken. Het is ook maar de vraag of ze er in blijven. Ondanks dat ze veel positiviteit uitstralen en de Kralingse jeugd naar het clublied als stoere jongens de wei in gaat, en de ferme knapen de rest doen. De tijd zal leren hoever ze komen. Er staat geen druk op bij Excelsior en mochten ze onverhoopt toch afdalen is er nog niets aan de hand.

13. Go Ahead Eagles
Er zijn inmiddels wat puntjes gepakt door Go Ahead. Daardoor staat de club niet meer puntloos in de degradatiezone, maar staat de club nu op plek 13. Het is afwachten of dit seizoen de Deventer' eredivisiekoek op is, of dat ze er nog een jaartje in blijven. Hoe mooi en leuk de club ook is. Een stabiele eredivisieclub in Deventer lijkt er vooralsnog niet in te zitten. Ondanks alle verstandigheid dat er in de mooie Hanzestad aan de IJssel heerst. René Hake presteert naar zijn mogelijkheden. Het is alleen wel de vraag of dat dit seizoen genoeg gaat zijn. Er zijn nog 24 rondes te spelen.

14. Cambuur
Cambuur is één van de degradatiekandidaten dit seizoen. De wind die jarenlang in de rug zat, staat nu weer vol op de boeg. Het is maar afwachten of de sympathieke LIwaddense volksclub haar nieuwe stadion in de Eredivisie mag openen. Gisteren werd er kansloos verloren van Vitesse en het is op oplevingen tegen AZ en Excelsior waar ze vergeten te scoren, Fortuna en de wonderbaarlijke 3-0 tegen PSV na vooral gelaten matigheid wat de club laat zien. Er is hoop omdat er nog meer slechte ploegen inzitten. maar het puntengemiddelde begint alweer onder de 34 op 34 te zakken en er zijn weinig tekenen van stabiliteit te ontwaarden. Ik hoop toch dat het leuke Cambuurstadion een waardig afscheid krijgt, en niet degradatie als laatste herinnering oplevert.

15. Vitesse
Overleven is het devies in Arnhem. Het grootste theater van Nederland voert al het hele seizoen de grote Vitesse treurshow op. Slechts in uitwedstrijden was er per ongeluk twee keer succes. Bij een armetierig spelend Groningen werd het 0-1, een een armlastig spelend Cambuur werd gisteren met 0-2 verslagen. De selectie lijkt op papier wel aardig. Maar vooral als het op scorend vermogen aankomt is het weinig. Ze hebben in Arnhem mazzel dat er nog meer slechte ploegen inzitten, in een iets beter jaar had handhaving nu al ver weg geweest.

16. Groningen
Ja, Groningen. Daar sta je dan. Op een nacompetitieplaats. Groningen is met Fledderus als TD, en met Wormuth als trainer gewoon een degradatiekandidaat. De selectie blinkt uit in middelmaat en resultaten worden er ook niet gepakt. De onrust wordt steeds groter in de Martinistad en het is wachten totdat de de bom echt weer gaat barsten in het Europapark. Als ik naar het spel, de resultaten en de uitstraling kijk heeft de club alle ingrediënten bij elkaar om het weer eens lekker in de kelder te gaan proberen. De kelder waar ze nu 22 jaar uit verdwenen zijn, maar waar ze met hun vorm wel weer naar lijken te snakken.

17. Emmen
Ik schreef eerder dit seizoen al dat Emmen het niet geweldig deed, en 5 rondes later is dat nog steeds het geval. De kampioen van de KKD speelt vaak nog wel mee maar ze maken de kansen die ze krijgen gewoon niet af. De afgelopen speelronde slikten ze de Volendammer paling niet door omdat ze weigerden door te bijten. Hoe groter de kansen worden, hoe groter de paniek bij de voorwaartsen lijkt te zijn. 3-op-1 situaties en lege doelen bezorgen de Emmense aanvallers inmiddels nachtmerries. Als Emmen niet heel snel de kansen af gaat maken, dan gaan ze weer terug naar de divisie waar ze historisch gezien thuishoren. De KKD.

18. Volendam
Mooi Volendam. Het eerste jaar eredivisievoetbal sinds de jaren '00 gaat nog niet geweldig voor de wijdbroeken. Ze staan onderaan en het is niet zo dat ze daar onverdiend staan. Het veldspel is dermate naïef dat het lijkt alsof de paling op eigen verzoek het visnet in zwemt. De afgelopen wedstrijden wisten alleen Vitesse en Emmen punten tegen Volendam te verspelen en zelfs dat was de eigen zwakte van die ploegen. Er zal nog veel water door het Markermeer moeten voordat Volendam aan handhaving kan gaan denken.
 
Bovenaan