Mijn mening over de clubs na tien wedstrijden. Ik weet dat het seizoen nog maar op 1/3e zit, ik weet dat nog niet iedereen elkaar heeft getroffen en ik weet dat er nog een hoop kan gebeuren. Maar ik waag mij wel aan een tweede tussenconclusie.
1. Ajax
Het gaat niet goed bij Ajax. De wedstrijden tegen Napoli zijn een Europese afgang van historische proporties geworden. In de eredivisie zijn de resultaten iets beter, maar redde slechts een enkele cm Ajax van een ontluisterend gelijkspel bij Volendam. De selectie lijkt een grote eenheidsworst te zijn, en H2 kan ook het verdrinken in H20 zijn dit seizoen. We zullen af moeten wachten of Ajax zich nog weet te herpakken, of dat het totaal niets is daar in de Bijlmer dit seizoen. Ze staan bovenaan in de Eredivisie, maar daar is met maar één topwedstrijd gehad te hebben nog weinig mee gezegd.
2. PSV
Ruud van Nistelrooy introduceerde ooit de "ketchuptheorie" en dit PSV is geen uitzondering. Bolt het netje vroeg worden ploegen onder het tapijt geveegd en zijn uitslagen als 5-0, 6-1 en 7-1 geen uitzondering. Loopt het eventjes niet is zelfs een nietige tegenstander een hartstikke taaie horde. Uiteindelijk staat PSV wel gewoon in de top en is overwintering in Europa ook weer binnen. Het is alleen eventjes afwachten of het Europacup 2 of 3 wordt na de winterstop. In Nederland zijn alle prijzen binnen handbereik en is er nog niets verloren. Alleen zou stabiliteit wel even fijn zijn. De lampen branden nog niet egaal zeg maar.
3. Feyenoord
Slot doet het goed bij Feyenoord. Europese handhaving is nog binnen handbereik. De ploeg speelt mee in de top van de Eredivisie en ondanks dat ze het nog niet altijd vroeg genoeg beslissen doen ze het echt goed 'op zuid'. Ik ben fan van Slot die van een nieuwe lading spelers toch weer een duidelijke en stabiele selectie heeft weten te maken. Er is op 1/3e nog niets verloren daar, en alle kansen voor een nieuw goed seizoen zijn nog steeds aanwezig. Goed bezig jongens.
4. AZ
Tot vandaag was AZ de ongeslagen koploper, na een behoorlijke prutsweek is zowel overwintering als meedoen bovenin de eredivisie een vraagteken geworden. De voetbalwereld is opportunistisch, maar in Alkmaar is geen druk en de jongens kunnen vrijuit spelen. AZ speelt tot nu toe een goed seizoen, en doet nog steeds op alle fronten mee voor succes. De toekomst zal uitwijzen hoe dit seizoen de Alkmaarse geschiedenisboeken in zal gaan. Maar daarvoor zullen we nog wat maanden moeten wachten.
5. Twente
De as is bij elkaar gebleven en dus blijft Twente het goed doen. Ja, de ploeg verslikt zich soms, maar ze doen dat hoogst zelden en daardoor staan ze op een stabiele manier 5e. De uitschakeling tegen Fiorentina heeft verder geen grote rol meer gespeeld binnen de tukkers die weer hun sympathie van vroeger terug lijken te winnen. Het Twentse ros loopt weer trots in de weilanden die we de eredivisie noemen. FC Twente gaat weer voor Europees voetbal en lijkt daar meerdere kansen voor te krijgen. Het zijn goede jaren in het uiterste oosten van Nederland.
6. Sparta Rotterdam
Sparta op de 6e plaats. We moeten terug naar de jaren '90 om Sparta na 10 wedstrijden zo hoog te zien staan. De Spangenaren staan ook niet gelukkig op plek 6. De defensie is goed en solide, de goaltjes worden gemaakt en de resultaten komen gewoon wekelijks op een verdiende manier binnen. Er lijkt wel een gelijkenis tussen de stabiliteit en de verrassing van plek 6 te zijn daar in Rotterdam-West. Ik zie Sparta ook niet zo 1-2-3 veel wedstrijden verliezen. Op karakter worden puntjes met 10 man gepakt, thuis wordt op de topploegen na alles gewoon regulier gewonnen. Het is stabiel in Rotterdam-West, en dat zou het misschien wel de rest van het seizoen kunnen blijven. Chapeau Kasteelheren!
7. RKC Waalwijk
RKC na 10 wedstrijden op plaats 7. Ja jongens, jullie lezen het goed. RKC doet het echt goed dit seizoen. Er staat andermaal een leuke selectie en ook de resultaten zijn weer aansprekend te noemen voor de Waalwijkers. De spelers voldoen en de aanwezige kansen worden uitgebuit. Dat zorgt er voor dat ze bij RKC al 20 (!) keer hebben mogen juichen dit seizoen. Helaas vallen de goals bij hun ook wel vrij gemakkelijk binnen waardoor veel potjes toch gelijk eindigen, en de club niet in de absolute subtop staat. Zo door blijven gaan en RKC speelt straks wéér in de eredivisie. Oprecht knap in de positie waar ze zitten.
8. Heerenveen
Het grootste nieuws bij het verder gelijkwaardige Heerenveen is dat Heero weer terug het mascottepak in mag. Er valt voor de rest weinig te melden over de club die het liefst saai gelijkspeelt. Na 10 wedstrijden is er een doelsaldo van 9-9 en een aantal van 5 gelijke spelen verzameld. Ik heb het idee dat er voor de rest weinig gaat veranderen in het Friese haagje. Het zal van andermans vorm afhangen of ze aan het Europese toetje mee mogen doen. Het toetje wat ze dan waarschijnlijk na de eerste gang weer vol moeten verlaten.
9. Utrecht
De FC Utrecht is nog steeds aan het branden. De 6-1 afstraffing bij PSV is zeker geen incident dit jaar bij de club waar de sportieve dalen gespiegeld de ambities evenaren. De namen van de spelers lijken aansprekend genoeg. Maar Fräser krijgt de ploeg niet aan de praat. Het enige positieve nieuws is dat de supporters van Utrecht zich beter beginnen te gedragen naast het veld. Al is de chemie tussen de supporters en de spelers nog ver te zoeken. Het zal een lang seizoen worden aan het Herculesplein. Ik zie Utrecht dit seizoen de nacompetitie voor Europees voetbal dan ook niet halen. Tenzij de trainer eruit wordt gezet en de nieuwe trainer er wel wat van gaat bakken. Maar dat zullen we daarna wel gaan zien.
10. Fortuna Sittard
Er lijkt een Sittardse lijn te zijn gevonden. Enkele potten van medezwakkelingen zijn geworden en ze gaan nu niet meer rollebollend kansloos onderuit. Al lijkt er dit jaar niet veel meer dan handhaving in te zitten. De 10e plek komt ook door wat overwinningen op degradatiekandidaten en zegt zo vroeg in het seizoen nog niet heel veel. We zullen af moeten wachten hoe de döner dit seizoen zal smaken. Al moet ik zeggen dat ik er persoonlijk nog altijd weinig
11. NEC
De koning gelijke spelen wist ondanks haar keizerstedelijke afkomst geen keizer te worden. Het eredivisierecord gelijke spelen werd vanmiddag in Nijmegen verprutst op een frustrerende middag. De Nijmegenaren horen tot de ploegen met de minste overwinningen, maar het aantal nederlagen is met twee niet veel groter. Eigenlijk eindigt bijna iedere wedstrijd met NEC gelijk en daar zit ook het manco. De verdediging en het middenveld staan wel. Voorin is het vaak gewoon matig tot slecht. NEC creeërt amper wat, en moet naar mijn idee naar beneden blijven kijken. Met telkens gelijke spelen kom je nergens in het driepuntensysteem.
12. Excelsior
Excelsior teert nog op de gelukkige seizoenstart. Na de seizoenstart werd er alleen nog tegen Emmen gewonnen en lijkt Excelsior steeds verder weg te zakken. Het is ook maar de vraag of ze er in blijven. Ondanks dat ze veel positiviteit uitstralen en de Kralingse jeugd naar het clublied als stoere jongens de wei in gaat, en de ferme knapen de rest doen. De tijd zal leren hoever ze komen. Er staat geen druk op bij Excelsior en mochten ze onverhoopt toch afdalen is er nog niets aan de hand.
13. Go Ahead Eagles
Er zijn inmiddels wat puntjes gepakt door Go Ahead. Daardoor staat de club niet meer puntloos in de degradatiezone, maar staat de club nu op plek 13. Het is afwachten of dit seizoen de Deventer' eredivisiekoek op is, of dat ze er nog een jaartje in blijven. Hoe mooi en leuk de club ook is. Een stabiele eredivisieclub in Deventer lijkt er vooralsnog niet in te zitten. Ondanks alle verstandigheid dat er in de mooie Hanzestad aan de IJssel heerst. René Hake presteert naar zijn mogelijkheden. Het is alleen wel de vraag of dat dit seizoen genoeg gaat zijn. Er zijn nog 24 rondes te spelen.
14. Cambuur
Cambuur is één van de degradatiekandidaten dit seizoen. De wind die jarenlang in de rug zat, staat nu weer vol op de boeg. Het is maar afwachten of de sympathieke LIwaddense volksclub haar nieuwe stadion in de Eredivisie mag openen. Gisteren werd er kansloos verloren van Vitesse en het is op oplevingen tegen AZ en Excelsior waar ze vergeten te scoren, Fortuna en de wonderbaarlijke 3-0 tegen PSV na vooral gelaten matigheid wat de club laat zien. Er is hoop omdat er nog meer slechte ploegen inzitten. maar het puntengemiddelde begint alweer onder de 34 op 34 te zakken en er zijn weinig tekenen van stabiliteit te ontwaarden. Ik hoop toch dat het leuke Cambuurstadion een waardig afscheid krijgt, en niet degradatie als laatste herinnering oplevert.
15. Vitesse
Overleven is het devies in Arnhem. Het grootste theater van Nederland voert al het hele seizoen de grote Vitesse treurshow op. Slechts in uitwedstrijden was er per ongeluk twee keer succes. Bij een armetierig spelend Groningen werd het 0-1, een een armlastig spelend Cambuur werd gisteren met 0-2 verslagen. De selectie lijkt op papier wel aardig. Maar vooral als het op scorend vermogen aankomt is het weinig. Ze hebben in Arnhem mazzel dat er nog meer slechte ploegen inzitten, in een iets beter jaar had handhaving nu al ver weg geweest.
16. Groningen
Ja, Groningen. Daar sta je dan. Op een nacompetitieplaats. Groningen is met Fledderus als TD, en met Wormuth als trainer gewoon een degradatiekandidaat. De selectie blinkt uit in middelmaat en resultaten worden er ook niet gepakt. De onrust wordt steeds groter in de Martinistad en het is wachten totdat de de bom echt weer gaat barsten in het Europapark. Als ik naar het spel, de resultaten en de uitstraling kijk heeft de club alle ingrediënten bij elkaar om het weer eens lekker in de kelder te gaan proberen. De kelder waar ze nu 22 jaar uit verdwenen zijn, maar waar ze met hun vorm wel weer naar lijken te snakken.
17. Emmen
Ik schreef eerder dit seizoen al dat Emmen het niet geweldig deed, en 5 rondes later is dat nog steeds het geval. De kampioen van de KKD speelt vaak nog wel mee maar ze maken de kansen die ze krijgen gewoon niet af. De afgelopen speelronde slikten ze de Volendammer paling niet door omdat ze weigerden door te bijten. Hoe groter de kansen worden, hoe groter de paniek bij de voorwaartsen lijkt te zijn. 3-op-1 situaties en lege doelen bezorgen de Emmense aanvallers inmiddels nachtmerries. Als Emmen niet heel snel de kansen af gaat maken, dan gaan ze weer terug naar de divisie waar ze historisch gezien thuishoren. De KKD.
18. Volendam
Mooi Volendam. Het eerste jaar eredivisievoetbal sinds de jaren '00 gaat nog niet geweldig voor de wijdbroeken. Ze staan onderaan en het is niet zo dat ze daar onverdiend staan. Het veldspel is dermate naïef dat het lijkt alsof de paling op eigen verzoek het visnet in zwemt. De afgelopen wedstrijden wisten alleen Vitesse en Emmen punten tegen Volendam te verspelen en zelfs dat was de eigen zwakte van die ploegen. Er zal nog veel water door het Markermeer moeten voordat Volendam aan handhaving kan gaan denken.