Engelse bekertoernooien

erka

Well-known member

De replays gaan er dus ook aan...

Dat zou echt een keer tijd worden. Relikwie uit een verleden dat de speelkalender een stuk minder vol was en de wereld minder snel. Nooit begrepen waarom replays nog zo lang zijn gehandhaafd.
 
  • Leuk
Waarderingen: PES5

JMD

Well-known member
Dat zou echt een keer tijd worden. Relikwie uit een verleden dat de speelkalender een stuk minder vol was en de wereld minder snel. Nooit begrepen waarom replays nog zo lang zijn gehandhaafd.
Voor de topclubs is de kalender voller ja, maar voor de overige clubs echt niet meer dan 20-30 jaar terug. Voor kleine clubs (zeker Championship en lager) is dit juist een manier om extra inkomsten te genereren. Dus uiteindelijk wordt er weer naar de pijpen van de topclubs gedanst. En die gaan echt die 2 extra gewonnen dagen niet gebruiken voor rust, nee hoor, dat wordt een extra Aziatische tour voor meer geld.
Die midwinterbreak (die er de laatste 3 seizoenen niet was wegens corona en WK Qatar) die zo nodig was werd in 2020 bv gebruikt door clubs (o.a. Liverpool) om naar verre oorden te vliegen om een oefenduel te spelen... Tsja.
 

Joost

Well-known member
Maar de eerlijkheid is ook dat FA Cup nogal te maken heeft met het verschil in interesse per fase.

Voor Non-League clubs lager dan de National League is het bereiken van ronde 1 en de weg daar naartoe een hoogtepunt.

Maar voor ongeveer alle clubs uit de League is ronde 1 en 2 een moetje met matige publieke belangstelling. Rolt er dan een leuk affiche uit in ronde 3 dan is iedereen blij. Maar daarna wordt het pas richting de kwartfinale weer leuk.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Die vroege voorrondes vind ik altijd het leukst. Toen ik nog in Engeland woonde heb ik redelijk wat wedstrijden in die rondes gezien. Die betekenen zo veel voor die clubs. Ik heb een dorp gezien dat gek werd omdat de plaatselijke trots de 1e kwalificatieronde haalde (er zijn 2 voorrondes om in de kwalificaties te komen, waar er dan 4 rondes van zijn).
 

ALenstra

Well-known member
Voor de supporters van clubs in bijv. League One, League Two of National League is een uitwedstrijd bij een Premier League club best wel een hoogtepunt.
 

erka

Well-known member
Allemaal helemaal waar maar waarom moet er een replay nodig zijn als je gelijk eindigt terwijl (voor zover ik weet) in werkelijk elk ander voetbaltoernooi en elke andere sport de replay allang niet meer bestaat.
 

Reinoud

Well-known member
Allemaal helemaal waar maar waarom moet er een replay nodig zijn als je gelijk eindigt terwijl (voor zover ik weet) in werkelijk elk ander voetbaltoernooi en elke andere sport de replay allang niet meer bestaat.
Dat is toch geen argument?

Traditie en voor heel veel kleine clubs ook gewoon de manier om flink te kunnen cashen. Zijn voorbeelden dat clubs meerdere jaarbegrotingen verdienen en zo verder groeien of juist van faillissement worden gered.
 

erka

Well-known member
Dat is toch geen argument?

Traditie en voor heel veel kleine clubs ook gewoon de manier om flink te kunnen cashen. Zijn voorbeelden dat clubs meerdere jaarbegrotingen verdienen en zo verder groeien of juist van faillissement worden gered.

Nou, als je afhankelijk van replays bent voor levensvatbaarheid van je club, dan is er volgens mij iets niet helemaal in orde. Vind ik ook helemaal geen argument.

Ik snap echt de ophef hierover niet, behalve dat het traditie is. Maar terugspelen op de keeper of 2 punten per wedstrijd of niet kunnen degraderen uit League 2 waren ook allemaal tradities.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Voor de topclubs is de kalender voller ja, maar voor de overige clubs echt niet meer dan 20-30 jaar terug. Voor kleine clubs (zeker Championship en lager) is dit juist een manier om extra inkomsten te genereren. Dus uiteindelijk wordt er weer naar de pijpen van de topclubs gedanst. En die gaan echt die 2 extra gewonnen dagen niet gebruiken voor rust, nee hoor, dat wordt een extra Aziatische tour voor meer geld.
Die midwinterbreak (die er de laatste 3 seizoenen niet was wegens corona en WK Qatar) die zo nodig was werd in 2020 bv gebruikt door clubs (o.a. Liverpool) om naar verre oorden te vliegen om een oefenduel te spelen... Tsja.

Lagere teams altijd thuis laten spelen en bij 1 duel is de kans op een stunt en dus rondje verder ook groter toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: erka

Reinoud

Well-known member
Nou, als je afhankelijk van replays bent voor levensvatbaarheid van je club, dan is er volgens mij iets niet helemaal in orde. Vind ik ook helemaal geen argument.

Ik snap echt de ophef hierover niet, behalve dat het traditie is. Maar terugspelen op de keeper of 2 punten per wedstrijd of niet kunnen degraderen uit League 2 waren ook allemaal tradities.
Het maakt mij verder ook niet zo veel uit. Maar wat de FA Cup zo bijzonder maakt zijn de tradities en dat er zo veel kleine clubs mee doen. Het later laten instromen van de topploegen, replays afschaffen, doordeweeks spelen, zorgt ervoor dat de charme minder wordt. Vroeger was het belangrijker dan de competitie en door de PL (geld) is dat niet meer. En dat is wel zonde FA Cup is toch vaak het voorbeeld dat wordt genoemd wordt bij een beker.
 

JMD

Well-known member
Het maakt mij verder ook niet zo veel uit. Maar wat de FA Cup zo bijzonder maakt zijn de tradities en dat er zo veel kleine clubs mee doen. Het later laten instromen van de topploegen, replays afschaffen, doordeweeks spelen, zorgt ervoor dat de charme minder wordt. Vroeger was het belangrijker dan de competitie en door de PL (geld) is dat niet meer. En dat is wel zonde FA Cup is toch vaak het voorbeeld dat wordt genoemd wordt bij een beker.
Eens. Op 1 ding na: het is altijd al zo geweest dat clubs later instroomden, dat is niet iets van de laatste jaren. Volgens mij al sinds voor de oorlog dat de hoogste 2 niveaus pas in de 3e ronde instromen.
 

Forza AZ

Well-known member
Lagere teams altijd thuis laten spelen en bij 1 duel is de kans op een stunt en dus rondje verder ook groter toch?
Ik vind het Franse systeem wat dat betreft het beste. Clubs spelen daar automatisch thuis als ze 2 of meer niveaus lager spelen dan hun tegenstander.
 

erka

Well-known member
In Duitsland hebben ploegen van 3e niveau of lager altijd thuisrecht tegen 1e en 2e BL ploegen en is de replay reeds in de Middeleeuwen (lees: 1992) afgeschaft.

Wat ik het mooie aan de FA-cup vindt is dat alle ploegen mee mogen doen. Volgens mij in Frankrijk ook.
In Duitsland is het net als in Nederland zo dat er getrapte kwalificatie is in het jaar ervoor voor lagere teams (door winnen van regionale bekers). Is toch minder dan iedereen gewoon mee laten doen en meer voorrondes spelen.
 

Joost

Well-known member
Wat ik het mooie aan de FA-cup vindt is dat alle ploegen mee mogen doen. Volgens mij in Frankrijk ook.
In Duitsland is het net als in Nederland zo dat er getrapte kwalificatie is in het jaar ervoor voor lagere teams (door winnen van regionale bekers). Is toch minder dan iedereen gewoon mee laten doen en meer voorrondes spelen.
Je zult weinig liefhebbers vinden die het Franse systeem niet het beste vinden denk ik.

De FA Cup is wel open voor heel veel clubs maar niet voor alle teams. Zeker niet na de laatste herstructurering van het non-league voetbal. Clubs tot en met niveau 9 mogen meedoen. Als er dan nog extra plekken zijn dan mogen clubs van niveau 10 zich inschrijven en is deelname bepaald op basis van het gemiddeld aantal punten in het vorige seizoen. Niveau tien is bijvoorbeeld Combined Counties League Division One.

Eigenlijk is de FA Cup tot en met ronde 3 heel prima qua opzet maar er stromen in mijn ogen veel te weinig teams door.
Aan ronde 4 doen maar 64 clubs mee; 20x Premier League, 24x Championship en 20x winnaars van ronde 3.

Het Duitse systeem vind ik ook helemaal niets. Mijns inziens zouden alle clubs in de Regionalliga minstens standaard toegang moeten hebben. En die verplichte loting van 1./2. Bundesliga uit naar een andere club, vreselijk.

In België hebben ze genoeg deelnemers maar stromen er veel te weinig clubs door naar de rondes waarin de Eerste Klasse mee gaat doen. Plus; er zijn wanneer de profs mee gaan doen allerlei onzinnige eisen aan de accommodaties waardoor de clubs van lager niveau zelden thuisspelen.

Met het Nederlandse systeem is heel weinig mis. Profclubs stromen vroeg in. Clubs van niveau 3 en 4 mogen allemaal meedoen en hoeven maar 1 of 2 rondes te overleven voor profs instromen. Clubs van niveau 5 en 6 (vierde divisie & eerste klasse) hebben genoeg kansen om zich via de districtsbeker te plaatsen. En een open loting vind ik heel goed.
De ronde vrijstelling die Europees spelende clubs hebben hoeft van mij niet per se maar dat is dan ook alles.
Een systeem zoals er in Frankrijk is, daar zitten de clubs en spelers in Nederland helemaal op te wachten.
 

JMD

Well-known member
In Duitsland hebben ploegen van 3e niveau of lager altijd thuisrecht tegen 1e en 2e BL ploegen
Dat klinkt leuk, maar je wilt als amateurclub toch ook wel eens in ArenA, Kuip of Philips Stadion spelen? En dat er dan 10.000 man uit je dorp meegaan naar dat stadion?
 

Forza AZ

Well-known member
In Duitsland hebben ploegen van 3e niveau of lager altijd thuisrecht tegen 1e en 2e BL ploegen en is de replay reeds in de Middeleeuwen (lees: 1992) afgeschaft.

Wat ik het mooie aan de FA-cup vindt is dat alle ploegen mee mogen doen. Volgens mij in Frankrijk ook.
In Duitsland is het net als in Nederland zo dat er getrapte kwalificatie is in het jaar ervoor voor lagere teams (door winnen van regionale bekers). Is toch minder dan iedereen gewoon mee laten doen en meer voorrondes spelen.
In Frankrijk doen zelfs clubs uit de overzeese gebiedsdelen mee.

In Duitsland zijn er volgens mij 3 niveaus in de beker. Aan de 21 regionale bekers doen niet alle clubs mee, maar moeten de clubs uit de laagste divisies zich nog kwalificeren via een lokale beker van het seizoen ervoor.
 

erka

Well-known member
In Frankrijk doen zelfs clubs uit de overzeese gebiedsdelen mee.

In Duitsland zijn er volgens mij 3 niveaus in de beker. Aan de 21 regionale bekers doen niet alle clubs mee, maar moeten de clubs uit de laagste divisies zich nog kwalificeren via een lokale beker van het seizoen ervoor.

Dat wist ik niet, maar dat maakt het nog beroerder met die 3 niveaus.
Ik zou het echt heel mooi vinden als we het Franse systeem in Nederland zouden krijgen. Maar ja, zal wel niet he.
 
Bovenaan