Wat ik het mooie aan de FA-cup vindt is dat alle ploegen mee mogen doen. Volgens mij in Frankrijk ook.
In Duitsland is het net als in Nederland zo dat er getrapte kwalificatie is in het jaar ervoor voor lagere teams (door winnen van regionale bekers). Is toch minder dan iedereen gewoon mee laten doen en meer voorrondes spelen.
Je zult weinig liefhebbers vinden die het Franse systeem niet het beste vinden denk ik.
De FA Cup is wel open voor heel veel clubs maar niet voor alle teams. Zeker niet na de laatste herstructurering van het non-league voetbal. Clubs tot en met niveau 9 mogen meedoen. Als er dan nog extra plekken zijn dan mogen clubs van niveau 10 zich inschrijven en is deelname bepaald op basis van het gemiddeld aantal punten in het vorige seizoen. Niveau tien is bijvoorbeeld Combined Counties League Division One.
Eigenlijk is de FA Cup tot en met ronde 3 heel prima qua opzet maar er stromen in mijn ogen veel te weinig teams door.
Aan ronde 4 doen maar 64 clubs mee; 20x Premier League, 24x Championship en 20x winnaars van ronde 3.
Het Duitse systeem vind ik ook helemaal niets. Mijns inziens zouden alle clubs in de Regionalliga minstens standaard toegang moeten hebben. En die verplichte loting van 1./2. Bundesliga uit naar een andere club, vreselijk.
In België hebben ze genoeg deelnemers maar stromen er veel te weinig clubs door naar de rondes waarin de Eerste Klasse mee gaat doen. Plus; er zijn wanneer de profs mee gaan doen allerlei onzinnige eisen aan de accommodaties waardoor de clubs van lager niveau zelden thuisspelen.
Met het Nederlandse systeem is heel weinig mis. Profclubs stromen vroeg in. Clubs van niveau 3 en 4 mogen allemaal meedoen en hoeven maar 1 of 2 rondes te overleven voor profs instromen. Clubs van niveau 5 en 6 (vierde divisie & eerste klasse) hebben genoeg kansen om zich via de districtsbeker te plaatsen. En een open loting vind ik heel goed.
De ronde vrijstelling die Europees spelende clubs hebben hoeft van mij niet per se maar dat is dan ook alles.
Een systeem zoals er in Frankrijk is, daar zitten de clubs en spelers in Nederland helemaal op te wachten.