Degradatiegevaar, 2017-2018

JMD

Well-known member
Met nog 9 duels lijkt het erop dat er nog 6 clubs tegen degradatie moeten strijden.
13 FC Groningen 25 (-5)
14 Willem II 23 (-14)
15 NAC Breda 21 (-16)
16 FC Twente 17 (-19)
17 Roda JC 17 (-28)
18 Sparta R. 15 (-29)

Dit is het resterende programma, onderstreept zijn de onderlinge duels:
26e speelronde: FC Twente - FC Groningen, SC Heerenveen - Willem II, NAC Breda - Feyenoord, Roda JC - Heracles Almelo, Sparta R. - ADO Den Haag
27e speelronde: FC Groningen - PEC Zwolle, Willem II - PSV, ADO Den Haag - NAC Breda, Heracles Almelo - FC Twente, Roda JC - Sparta R.
28e speelronde: AZ - FC Groningen, FC Twente - Willem II, NAC Breda - Roda JC, Sparta R. - Ajax
29e speelronde: FC Groningen - Ajax, Willem II - FC Utrecht, PSV - NAC Breda, VVV Venlo - FC Twente, Vitesse - Roda JC, PEC Zwolle - Sparta R.
30e speelronde: SC Heerenveen - FC Groningen, Excelsior - Willem II, NAC Breda - Vitesse, FC Twente - Feyenoord, Roda JC - PEC Zwolle, Sparta R. - VVV Venlo
31e speelronde: FC Groningen - Roda JC, NAC Breda - Willem II, ADO Den Haag - FC Twente, Vitesse - Sparta R.
32e speelronde: FC Utrecht - FC Groningen, Willem II - Feyenoord, Sparta R. - NAC Breda, FC Twente - PEC Zwolle, Roda JC - PSV
33e speelronde: FC Groningen - Excelsior, PEC Zwolle - Willem II, NAC Breda - SC Heerenveen, Vitesse - FC Twente, VVV Venlo - Roda JC, Feyenoord - Sparta R.
34e speelronde: PSV - FC Groningen, Willem II - Vitesse, FC Twente - NAC Breda, Roda JC - ADO Den Haag, Sparta R. - Heracles Almelo
 

de waan

Well-known member
Misschien willen de buren van Twente dan ook nog wel een handje helpen tegen Sparta.
 

Batigoal

Well-known member
Sparta gaat eraan, maar ik geloof niet dat Roda en FC Twente worden uitgeschakeld door een Jupiler League-ploeg.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Twente eruit, dat zou wel heel gaaf zijn. Dan mag zelfs Cambuur degene zijn die daardoor promoveert.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Twente eruit zou een fantastische gerechtigheid zijn nadat ze vrijwel ongestraft wegkwamen met dat enorme gesjoemel.
 

Pascallovic

Well-known member
Denk nog steeds dat FC Twente het gaat redden. Die hebben alle lastige wedstrijden wel gehad inmiddels en moeten dus nog wat puntjes kunnen pakken tegen de directe concurrentie en ploegen uit het rechterrijtje.
 

De Wolf

Well-known member
Ik heb het gevoel dat Sparta in speelronde 33 degradeert. Zal wel bizar zijn omdat ze dan in de Kuip spelen.
 

Abubakari

Well-known member
Kat in het nauw Sparta wint in de Kuip van een uitgeblust Feyenoord. In ronde 33 & 34 heb je vaak van dat soort gekke uitslagen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Die kans ik vrij groot. Bovendien spaart Feyenoord zich voor de playoffs.
 

Joost

Well-known member
We verwachten ijzel en daarna sneeuw, waarom is Roda v Heracles er dan nog niet uit gegooid?
 

Pascallovic

Well-known member
We verwachten ijzel en daarna sneeuw, waarom is Roda v Heracles er dan nog niet uit gegooid?

In de Eredivisie is de KNVB daar niet zo snel mee, zie ook Sparta - Vitesse, FC Utrecht - Feyenoord en Ajax - PSV in december. Jij verwacht dat de KNVB van dit soort situaties leert?
 

JMD

Well-known member
In de Eredivisie is de KNVB daar niet zo snel mee, zie ook Sparta - Vitesse, FC Utrecht - Feyenoord en Ajax - PSV in december. Jij verwacht dat de KNVB van dit soort situaties leert?
Die nemen nooit zelf beslissingen, dus dit zal eerst aan de bondsvergadering van komend voorjaar voorgelegd moeten worden. Dus grote kans dat Roda doorgaat inderdaad.
 

Forza AZ

Well-known member
Fortuna wel ja. Er komt een hoop sneeuw aan. Zeggen ze.

Fortuna is afgelast omdat het veld te hard is (geen veldverwarming) en te glad door de al aanwezige sneeuw.

En is inderdaad wel meer sneeuw voorspeld, maar niet in de hoeveelheden van 10/11 december. Dus daarom (nog) geen reden om de wedstrijd af te gelasten waarschijnlijk.
 

JMD

Well-known member
Nog 8 duels te gaan:
13 FC Groningen 26 (-5)
14 NAC Breda 24 (-15)
15 Willem II 23 (-16)
16 FC Twente 18 (-19)
17 Sparta R. 18 (-28)
18 Roda JC 17 (-31)

Dit is het resterende programma, onderstreept zijn de onderlinge duels:
27e speelronde: FC Groningen - PEC Zwolle, Willem II - PSV, ADO Den Haag - NAC Breda, Heracles Almelo - FC Twente, Roda JC - Sparta R.
28e speelronde: AZ - FC Groningen, FC Twente - Willem II, NAC Breda - Roda JC, Sparta R. - Ajax
29e speelronde: FC Groningen - Ajax, Willem II - FC Utrecht, PSV - NAC Breda, VVV Venlo - FC Twente, Vitesse - Roda JC, PEC Zwolle - Sparta R.
30e speelronde: SC Heerenveen - FC Groningen, Excelsior - Willem II, NAC Breda - Vitesse, FC Twente - Feyenoord, Roda JC - PEC Zwolle, Sparta R. - VVV Venlo
31e speelronde: FC Groningen - Roda JC, NAC Breda - Willem II, ADO Den Haag - FC Twente, Vitesse - Sparta R.
32e speelronde: FC Utrecht - FC Groningen, Willem II - Feyenoord, Sparta R. - NAC Breda, FC Twente - PEC Zwolle, Roda JC - PSV
33e speelronde: FC Groningen - Excelsior, PEC Zwolle - Willem II, NAC Breda - SC Heerenveen, Vitesse - FC Twente, VVV Venlo - Roda JC, Feyenoord - Sparta R.
34e speelronde: PSV - FC Groningen, Willem II - Vitesse, FC Twente - NAC Breda, Roda JC - ADO Den Haag, Sparta R. - Heracles Almelo
 

hipp00

New member
Ik vond dit overzicht van tussendelinies.nl ook wel inzichtelijk. Het gemiddeld aantal punten dat de komende tegenstanders per wedstrijd haalden:
Groningen - 1.59 pnt
Willem II - 1.47 pnt
Sparta - 1.39 pnt
Roda JC - 1.34 pnt
Twente - 1.27 pnt
NAC Breda - 1.27 pnt

Om een inschatting te geven, 1.47 punten per wedstrijd hangt tussen Vitesse en ADO Den Haag in, terwijl 1.24 punten per wedstrijd tussen Heracles en VVV zit. Kortom, Willem II speelt vanaf nu gemiddeld elke wedstrijd tegen een subtopper, terwijl Twente en NAC gemiddeld tegen middenmoters mogen.
Bij NAC komt het deels ook nog omdat ze nog tegen PSV moeten, maar NAC moet thuis nog tegen Roda en Willem II en NAC moet uit dus nog tegen Sparta en Twente.
Ik zie NAC zichzelf dus nog wel handhaven.
Twente heeft ook een relatief makkelijk programma en zou zich dus nog veilig kunnen spelen.

Ook de tabel van tussendelinies over Expected Goals zegt wel iets: op basis van aantal schoten op het doel van de tegenstander en het aantal schoten op het eigen doel staan Groningen en Roda onderaan (oftewel ze krijgen de meeste schoten tegen en schieten zelf het minst op doel), ook Willem II staat laag in die ranglijst.
Op basis van deze negatieve statistieken en het feit dat de Willem II-supporters er nu extra druk op hebben gezet en het daar dus aan alle kanten rommelt, zou het me niet verbazen als Willem II nog naar plaats 16 of 17 gaat zakken.
 

zwammy

Well-known member
Het is alleen verrot dat NAC van deze 6 clubs het merendeel verliest. Maar idd, zo'n makkelijk programma mag niet meer loslopen.
 

Deathprod

Active member
NAC heeft het inderdaad moeilijk tegen de directe concurrenten, dat zie je mooi op het schema hieronder. Ik ga er wel vanuit dat 6 punten voorsprong wel voldoende moet zijn. Zelf denk ik dat er weinig meer aan de stand zal veranderen, en dat dus Roda dit seizoen de klos is. En dan mogen Sparta en Twente het in de nacompetitie proberen.

eredivisie-in-cijfers-speelronde-26-8.png



Jan Smit in de Telegraaf:

'Een jaartje zonder derby kan best. Ik ben te veel Almelo?r om een traan te laten bij degradatie van FC Twente. Ik moet boven de partijen staan, maar er zijn sentimenten. Mensen in Almelo voelen zich achtergesteld bij Enschede. Vanuit het Twente-vak klinken altijd spreekkoren als 'Calimero Almelo'. Inmiddels voor ons een geuzennaam, want net als vorig seizoen staat Heracles weer ruim boven FC Twente.'
 
Bovenaan