Aanhakend op je vraag waarop ik het antwoord schuldig moet blijven wil ik je vragen of je de oud-speler van PEC, Hank (Henk) Liotart, in je archieven/bestand hebt opgenomen.
Zeker niet!
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat mijn lijst voorlopig verre van perfect is. Het is ooit begonnen toen ik in de Nederlandse jaarboeken uit mijn collectie aan het bladeren was en een overzichtelijk lijstje wilde maken van alle buitenlandse voetballers die in die jaren in Nederland speelden. Gaandeweg ben ik daar meer jaargangen aan gaan toevoegen en inmiddels is er een aardig bestandje ontstaan met alle buitenlandse voetballers in het Nederlandse profvoetbal vanaf uit mijn hoofd seizoen 1987/1988 t/m nu. Dat zijn er behoorlijk wat.
Waar ik mee geworsteld heb zijn Nederlandse spelers met een andere achtergrond of dubbel paspoort; wat te doen met bijvoorbeeld Turkse en Marokkaanse voetballers met duidelijke roots in Nederland? Het is lastig daarin een harde lijn te trekken; er zijn voorbeelden van spelers die later in hun carrière naar Nederland kwamen of zelfs al international waren en dus duidelijk op de lijst kunnen (bijvoorbeeld Tarik Sektioui, Faouzi El Brazi, Enes Ünal, Nuri Sahin etc.). Maar het merendeel van de voetballers uit die landen die in Nederland spelen is hier geboren of opgegroeid. Wanneer komen ze in aanmerking voor de lijst? Aanvankelijk had ik dan spelers opgenomen die niet in Nederland geboren zijn, maar op een gegeven moment kwam ik erachter dat verschillende bronnen soms verschillende geboorteplaatsen aangeven. En wat doe je met spelers die hier geboren zijn, maar vervolgens wel veelvoudig international worden van bijv. Marokko (Ziyech als bekend voorbeeld uiteraard)? Kortom, over Marokko en Turkije in de lijst ben ik niet heel tevreden hoe ik dat heb ingevuld.
Curaçao en Suriname zijn op hun eigen manier weer lastig omdat die landen lang niet altijd worden aangeduid als 2e nationaliteit van die spelers voordat ze international worden. En dat kan kloppen als bijvoorbeeld hun ouders uit dat land kwamen en niet zijzelf. Ook ingewikkeld dus, maar ik denk dat ik die op termijn wel completer krijg door middel van wat onderzoek.
Informatie van vóór eind jaren '80 heb ik me nog niet actief mee bezig gehouden (mede vanwege de tijd die het kost en) omdat ik eerst een betrouwbare bron wil vinden die volledig is. Voor de grote clubs uit de Eredivisie gaat dat nog wel lukken, maar met name de Eerste Divisie-gegevens van vroeger ben ik huiverig voor hoe volledig die is.