De Voetbalquiz

Unregistere

Well-known member
Poeh, die kwam wel van aardig diep, had ik niet verwacht eigenlijk.

Soortgelijke vraag dan maar:

In december 1995 streed Nederland op Anfield Road met Ierland om een EK-ticket. Oranje speelde ijzersterk en won met 0-2. Beide goals van Patrick Kluivert. De basiself bestond uit liefst tien spelers die bij Ajax onder contract stonden of hadden gestaan. Wie was de enige basisspeler die nooit contractspeler bij Ajax was (maar er overigens wel in de jeugdopleiding had gezeten)?
 

Atreides

Well-known member
Poeh, die kwam wel van aardig diep, had ik niet verwacht eigenlijk.

Soortgelijke vraag dan maar:

In december 1995 streed Nederland op Anfield Road met Ierland om een EK-ticket. Oranje speelde ijzersterk en won met 0-2. Beide goals van Patrick Kluivert. De basiself bestond uit liefst tien spelers die bij Ajax onder contract stonden of hadden gestaan. Wie was de enige basisspeler die nooit contractspeler bij Ajax was (maar er overigens wel in de jeugdopleiding had gezeten)?

merlin-premier-league-96-glenn-helder-arsenal-315-excellent.jpg

Ook zo'n beetje zijn laatste wedstrijd voor Oranje (Peter Hoekstra nam als nieuwbakken Ajax speler zijn plaats in tijdens het EK 96, na 96 was Overmars weer fit).
 

Atreides

Well-known member
We blijven in deze periode. Ajax had het destijds maar druk druk druk druk met het winnen van wedstrijden (en zo later bleek) heel wat prijzen. De oefeninterland tegen Portugal viel dan ook bij Ajax in verkeerde aarde. Besloten alle Ajacieden destijds deze interland te skippen.

Als gevolg maakten 4 spelers hun debuut in het Nederlands elftal, speelde een speler van Roda zijn tweede interland en werd één Feyenoord naar lange afwezigheid weer ingezet. Welke 6 spelers zoek ik?
 

Unregistere

Well-known member
Die Roda-man moet Eric van der Luer zijn. Qua debutanten herinner ik me Frank Verlaat, Michel Kreek en Edwin Vurens. De vierde weet ik niet meer. Volgens mij was Erwin van de Looi namelijk wel geselecteerd, maar speelde hij niet.

En die Feyenoorder moet ik je ook schuldig blijven.
 

Atreides

Well-known member
Van der Leur behoorde tot één van de debutanten. Die andere Roda speler ging nog mee naar het EK.
Deze Feyenoorder verscheen destijds met een stevige te krullen bos, wel grappig gezien zijn hedendaagse kapsel.
 

Unregistere

Well-known member
Ah ik dacht dat Van der Luer al gespeeld had... Dan moet die andere speler, met jouw hint, Johan de Kock zijn. En door je andere hint moet de Feyenoorder wel Peter Bosz zijn.
 

Unregistere

Well-known member
Nou, dan ben ik wel benieuwd of iemand weet welke speler de meeste rode kaarten heeft ontvangen namens een Nederlandse club in Europese wedstrijden? Liefst 4 stuks!
 
Bovenaan