De strijd om de titel en de rechtstreekse Europese tickets.

JMD

Well-known member
Met nog 9 speelrondes te gaan tijd om te kijken naar de strijd om de bovenste plaatsen.

Hoe zit het ook alweer met de verdeling van de rechtstreekse tickets?
Nummer 1: Kampioen, groepsfase CL
Nummer 2: 3e voorronde CL, gegarandeerd minimaal groepsfase EL
Nummer 3*: 4e voorronde EL, gegarandeerd minimaal groepsfase ECL
Nummer 4*: 3e voorronde ECL
*) Hierbij ga ik er van uit dat PSV en Ajax 1e, 2e of 3e eindigen. Als de bekerwinnaar 4e of lager wordt dan nemen zij het ticket van de 4e voorronde EL over en krijgt de nummer 3 het 3e voorronde ECL-ticket

De stand na 25 duels:
1) Ajax 60 (+65)
2) PSV 58 (+31)
3) Feyenoord 52 (+34)
4) AZ 51 (+21)
5) FC Twente 48 (+9)

Het resterende programma (vetgedrukt = onderling duel)
26: SC Cambuur - Ajax, FC Utrecht - PSV, PEC Zwolle - Feyenoord, AZ - FC Twente
27: Ajax - Feyenoord, PSV - Fortuna Sittard, Willem II - AZ, FC Twente - PEC Zwolle
28: FC Groningen - Ajax, FC Twente - PSV, Feyenoord - Willem II, AZ - Vitesse
29: Ajax - Sparta, PSV - RKC Waalwijk, Heracles Almelo - Feyenoord, PEC Zwolle - AZ, NEC - FC Twente
30: NEC - Ajax, SC Cambuur - PSV, Feyenoord - FC Utrecht, AZ - SC Heerenveen, FC Twente - Sparta
31: Ajax - PEC Zwolle, PSV - Willem II, Fortuna Sittard - Feyenoord, Sparta - AZ, Heracles Almelo - FC Twente
32: AZ - Ajax, Feyenoord - PSV, FC Twente - Fortuna Sittard
33: Ajax - SC Heerenveen, PSV - NEC, Go Ahead Eagles - Feyenoord, FC Utrecht - AZ, FC Twente - FC Groningen
34: Vitesse - Ajax, PEC Zwolle - PSV, Feyenoord - FC Twente, AZ - RKC Waalwijk
Ajax, PSV en AZ hebben dus nog 2 duels tegen ploegen uit de top 5, Feyenoord en FC Twente nog 3.

Komende week kan AZ er hoogstpersoonlijk voor zorgen dat FC Twente voorlopig lijkt af te haken, en heeft de top 3 een uitduel, met op papier de lastigste klus voor PSV.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Tenzij Slot de aanval weer op de rit krijgt koersen we weer op de playoffs af. Toch een tegenvaller gezien de eerste seizoenshelft. Met name Linssen en Til brengen weinig goeds op dit moment.
 

Abubakari

Well-known member
Tenzij Slot de aanval weer op de rit krijgt koersen we weer op de playoffs af. Toch een tegenvaller gezien de eerste seizoenshelft. Met name Linssen en Til brengen weinig goeds op dit moment.
Zelfs vierde is toch geplaatst zonder play offs nu Ajax en PSV de bekerfinale spelen?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Zelfs vierde is toch geplaatst zonder play offs nu Ajax en PSV de bekerfinale spelen?

Klopt. Gat is vier punten met FC Twente. We halen alleen belachelijk weinig punten tegen de top 7 en daar hebben we nog wel wat potjes van. Ik ben niet per se onder de indruk van FC Twente, maar die weten op een of andere manier wel de punten te pakken.
 

JMD

Well-known member
Klopt. Gat is vier punten met FC Twente. We halen alleen belachelijk weinig punten tegen de top 7 en daar hebben we nog wel wat potjes van. Ik ben niet per se onder de indruk van FC Twente, maar die weten op een of andere manier wel de punten te pakken.
3 punten tegen ons heb je iig wel al binnen... Twente thuis moet ook lukken lijkt me, dus binnen 3 punten van Twente blijven en je kan er sowieso op de 34e ronde nog overheen.

Ik zie in de huidige vorm idd AZ eerder 3e worden dan Feyenoord ja, paar weken terug dacht ik daar heel anders over.
 

Max

Administrator
Forumleiding
3 punten tegen ons heb je iig wel al binnen... Twente thuis moet ook lukken lijkt me, dus binnen 3 punten van Twente blijven en je kan er sowieso op de 34e ronde nog overheen.

Ik zie in de huidige vorm idd AZ eerder 3e worden dan Feyenoord ja, paar weken terug dacht ik daar heel anders over.

Eerder dacht ik dat Feyenoord tweede zou worden, maar AZ wist verrassend veel punten te pakken in de toppers. Een onnodige nederlaag in Alkmaar heeft alles op z’n kop gezet.
 

JMD

Well-known member
De top 3 won allemaal en ook FC Twente won, bij AZ, waardoor Feyenoord wat lucht kreeg richting plek 4. FC Twente is dus volop in de race om direct Europees voetbal.

De stand na 26 duels:
1) Ajax 63 (+66)
2) PSV 61 (+32)
3) Feyenoord 55 (+35)
4) AZ 51 (+20)
5) FC Twente 51 (+10)

Het resterende programma (vetgedrukt = onderling duel)
27: Ajax - Feyenoord, PSV - Fortuna Sittard, Willem II - AZ, FC Twente - PEC Zwolle
28: FC Groningen - Ajax, FC Twente - PSV, Feyenoord - Willem II, AZ - Vitesse
29: Ajax - Sparta, PSV - RKC Waalwijk, Heracles Almelo - Feyenoord, PEC Zwolle - AZ, NEC - FC Twente
30: NEC - Ajax, SC Cambuur - PSV, Feyenoord - FC Utrecht, AZ - SC Heerenveen, FC Twente - Sparta
31: Ajax - PEC Zwolle, PSV - Willem II, Fortuna Sittard - Feyenoord, Sparta - AZ, Heracles Almelo - FC Twente
32: AZ - Ajax, Feyenoord - PSV, FC Twente - Fortuna Sittard
33: Ajax - SC Heerenveen, PSV - NEC, Go Ahead Eagles - Feyenoord, FC Utrecht - AZ, FC Twente - FC Groningen
34: Vitesse - Ajax, PEC Zwolle - PSV, Feyenoord - FC Twente, AZ - RKC Waalwijk


Op papier hebben PSV, AZ en FC Twente komende week een eenvoudig duel. Ajax heeft dat op papier niet, maar de Klassieker (zeker die in de ArenA) is de laatste jaren eigenlijk continu een prooi voor Ajax. Feyenoord moet eigenlijk winnen om de strijd richting plek 2 vol te houden. Als Feyenoord niet wint is het gat tussen PSV en Feyenoord na komende zondag naw minimaal 8 punten en dat is normaal gesproken genoeg om plek 2 zeker te stellen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Plek twee is sowieso wel uit zicht. Hopen dat AZ en FC Twente niet teveel punten meer gaat pakken. Feyenoord heeft wel een serieus probleem om tot kansen te komen.
 

JMD

Well-known member
Omdat er een onderling duel was bij de top 5 was het zeker dat er minimaal 1 ploeg puntverlies zou lijden. Dat werd Feyenoord, dat het gat naar plek 2 tot 9 punten zag oplopen. Normaal gesproken is dat gat te groot. AZ verloor verrassend ook punten en waar ze een paar weken terug dicht bij plek 3 stonden en klaar stonden om Feyenoord in te halen werden ze nu voorbijgestoken door FC Twente, dat zelf met 1-0 won van PEC Zwolle. Feyenoord, AZ en FC Twente lijken het te moeten gaan uitvechten om het ticket PO Europa League en het ticket 3e voorronde Conference League. De verliezer van dat drietal zal playoffs moeten spelen om het ticket voor de 2e voorronde.

De stand na 27 duels:
1) Ajax 66 (+67)
2) PSV 64 (+37)
3) Feyenoord 55 (+34)
4) FC Twente 54 (+11)
5) AZ 52 (+20)

Het resterende programma (vetgedrukt = onderling duel)
28: FC Groningen - Ajax, FC Twente - PSV, Feyenoord - Willem II, AZ - Vitesse
29: Ajax - Sparta, PSV - RKC Waalwijk, Heracles Almelo - Feyenoord, PEC Zwolle - AZ, NEC - FC Twente
30: NEC - Ajax, SC Cambuur - PSV, Feyenoord - FC Utrecht, AZ - SC Heerenveen, FC Twente - Sparta
31: Ajax - PEC Zwolle, PSV - Willem II, Fortuna Sittard - Feyenoord, Sparta - AZ, Heracles Almelo - FC Twente
32: AZ - Ajax, Feyenoord - PSV, FC Twente - Fortuna Sittard
33: Ajax - SC Heerenveen, PSV - NEC, Go Ahead Eagles - Feyenoord, FC Utrecht - AZ, FC Twente - FC Groningen
34: Vitesse - Ajax, PEC Zwolle - PSV, Feyenoord - FC Twente, AZ - RKC Waalwijk

Er staan een paar mooie duels op de rol na de interlandbreak. Ajax moet direct naar FC Groningen, waar Ajax het vaak lastig heeft. Dat is zaterdagmiddag 2 april om 16.30. Na dat duel moet PSV op bezoek bij het in vorm zijnde FC Twente. Samen met Feyenoord uit lijkt dat op papier nog de 1 van 2 lastige duels die resteren voor de Eindhovenaren. Het kan zomaar zijn dat zaterdagavond rond 20.30 we een nieuwe koploper hebben, maar het is ook niet onlogisch als het gat 5 punten is tussen de bekerfinalisten. De nummer 3, 4 en 5 hebben allen een thuisduel, die van Feyenoord lijkt op papier het eenvoudigst, alhoewel AZ tegen het uit vorm zijnde Vitesse speelt en in principe ook moet winnen.
 

JMD

Well-known member
De 28e speelronde gaf de titelrace een naar alle waarschijnlijkheid beslissende wending, doordat Ajax een achterstand nog wel kon ombuigen in een zege en PSV niet is het gat nu 4 punten tussen beide titelkandidaten plus een veel beter doelsaldo voor Ajax. Doordat Feyenoord won komen zij op 7 punten van PSV, dat is nog steeds een flink gat, maar we moeten natuurlijk al wel de standaard nederlaag in de Kuip van PSV met potlood intekenen... ;) AZ won en FC Twente speelde dus gelijk, waardoor Feyenoord weer een beetje lucht heeft gekregen om plek 3, en AZ nu weer op plek 4 staat.

De stand na 27 duels:
1) Ajax 69 (+68)
2) PSV 65 (+37)
3) Feyenoord 58 (+36)
4) AZ 55 (+22)
5) FC Twente 55 (+11)

Het resterende programma (vetgedrukt = onderling duel)
29: Ajax - Sparta, PSV - RKC Waalwijk, Heracles Almelo - Feyenoord, PEC Zwolle - AZ, NEC - FC Twente
30: NEC - Ajax, SC Cambuur - PSV, Feyenoord - FC Utrecht, AZ - SC Heerenveen, FC Twente - Sparta
31: Ajax - PEC Zwolle, PSV - Willem II, Fortuna Sittard - Feyenoord, Sparta - AZ, Heracles Almelo - FC Twente
32: AZ - Ajax, Feyenoord - PSV, FC Twente - Fortuna Sittard
33: Ajax - SC Heerenveen, PSV - NEC, Go Ahead Eagles - Feyenoord, FC Utrecht - AZ, FC Twente - FC Groningen
34: Vitesse - Ajax, PEC Zwolle - PSV, Feyenoord - FC Twente, AZ - RKC Waalwijk

Komend weekend lijkt de hele top 5 op papier een 'te doen' klus te hebben, alhoewel je Heracles uit natuurlijk nooit moet onderschatten op dat kunstgras.
 

Eef de Kip

Well-known member
Hmm, in deze vorm kijk ik nou niet bepaald met vertrouwen naar de laatste 2 potjes, daar kun je zomaar 5 punten verliezen.
Nou zie ik PSV ook niet 6 keer winnen maar het wordt nog wel spannend vrees ik.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Hmm, in deze vorm kijk ik nou niet bepaald met vertrouwen naar de laatste 2 potjes, daar kun je zomaar 5 punten verliezen.
Nou zie ik PSV ook niet 6 keer winnen maar het wordt nog wel spannend vrees ik.

Geen stc'tje doen. Heerenveen laat al een half jaar nauwelijks wat zien. Vitesse is in de competitie ook aardig de weg kwijt.

Vrees eerder dat jullie niet van AZ winnen. Dat zou slechts nieuws voor ons zijn.
 

Mario

Well-known member
Hmm, in deze vorm kijk ik nou niet bepaald met vertrouwen naar de laatste 2 potjes, daar kun je zomaar 5 punten verliezen.
Nou zie ik PSV ook niet 6 keer winnen maar het wordt nog wel spannend vrees ik.
Welnee, PSV wordt echt geen kampioen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Hmm dat AZ is wel effectief. 2 ballen tussen de palen en 3 goals. Überhaupt maar 9 schoten, inclusief naast en geblokkeerd. FC Twente heeft 10 schoten nodig (waarvan 5 tussen de palen) om tot 3 goals te komen. Feyenoord heeft er 31 nodig (warvan 9 tussen de palen) om tot 2 goals te komen. De effectiviteit van AZ en FC Twente en het gebrek aan effectiviteit van Feyenoord is wel zorgelijk.
 

Batigoal

Well-known member
Ik zie zowel Ajax als PSV niet alles winnen. Aanvallend is het bij beide clubs sterk genoeg om wekelijks te scoren, maar tegelijkertijd is het achterin zo onzeker dat er nog wel wat verrassende resultaten kunnen komen.

Feyenoord moet nog een paar keer tegen clubs uit het linkerrijtje, dus die zijn er ook nog niet.
 

JMD

Well-known member
Van de top 5 verloor alleen AZ, dat nu moet gaan vrezen dat ze wel eens in de playoffs kunnen eindigen.

De stand na 29 duels:
1) Ajax 72 (+70)
2) PSV 68 (+39)
3) Feyenoord 61 (+39)
4) FC Twente 58 (+13)
5) AZ 55 (+21)

Het resterende programma (vetgedrukt = onderling duel)
30: NEC - Ajax, SC Cambuur - PSV, Feyenoord - FC Utrecht, AZ - SC Heerenveen, FC Twente - Sparta
31: Ajax - PEC Zwolle, PSV - Willem II, Fortuna Sittard - Feyenoord, Sparta - AZ, Heracles Almelo - FC Twente
32: AZ - Ajax, Feyenoord - PSV, FC Twente - Fortuna Sittard
33: Ajax - SC Heerenveen, PSV - NEC, Go Ahead Eagles - Feyenoord, FC Utrecht - AZ, FC Twente - FC Groningen
34: Vitesse - Ajax, PEC Zwolle - PSV, Feyenoord - FC Twente, AZ - RKC Waalwijk

In het weekend van 23 april hebben Ajax en PSV allebei een uitbeurt, maar beide bij ploegen die nou niet echt in vorm zijn. De nummers 3, 4 en 5 hebben juist een thuisduel. Normaal gesproken wint de top 5 in het weekend van 23 april.
 
Bovenaan