De Oranjeleeuwinnen

gevegt

Well-known member
Een collega van mij ging er vanavond naartoe. Ze was nog nooit naar een vrouwenduel geweest, had ook nog nooit vrouwenvoetbal gezien.
Is ze geschrokken van het niveau denken jullie? (Ze ziet vrij veel mannenvoetbal, heeft een seizoenkaart van Feyenoord...)

De kunst is om het niet met elkaar te vergelijken.
 

gevegt

Well-known member
Tsja, als de vrouwen serieus genomen willen worden ontkom je daar niet aan.

Onzin. Vrouwenvoetbal is niet te vergelijken met mannenvoetbal, dus moet je dat ook niet doen.
Het vergt enige souplesse van geest, dat is meestal het grote probleem bij manlijke kijkers.
 

JMD

Well-known member
Want dat doe je in andere sporten ook ?
Ja. In die zin dat bv hockey, volleybal, handbal gewoon ook goed door vrouwen gespeeld wordt, alleen de kracht is beduidend minder dan bij mannen. Bij voetbal kunnen vrouwen technisch al niet meekomen, tactisch ook niet, en passen is ook al lastig.

Kracht moet je nooit met elkaar vergelijken inderdaad.
 

Friesland

Well-known member
Wat een partij, maar de eerste drie punten zijn binnen. Zweden wint met 1-0 van Noorwegen.

Stand na de eerste ronde:
1. Nederland 3 +1 (4-3)
2. Zweden 3 +1 (1-0)
3. Zwitserland 0 -1 (3-4)
4. Noorwegen 0 -1 (0-1)
 

gevegt

Well-known member
Ja. In die zin dat bv hockey, volleybal, handbal gewoon ook goed door vrouwen gespeeld wordt, alleen de kracht is beduidend minder dan bij mannen. Bij voetbal kunnen vrouwen technisch al niet meekomen, tactisch ook niet, en passen is ook al lastig.

Kracht moet je nooit met elkaar vergelijken inderdaad.
Misschien moet je ook meenemen dat het veredelde amateurs zijn, minder geld hebben, minder trainen en totaal geen geschiedenis op niveau hebben.
Als je dan ook nog begrijpt dat kracht niet alleen net rennen te maken heeft, zal je het ooit snappen.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik ben het met JMD eens. Het gros van die vrouwen speelt bij grote clubs in Europa. Je gaat mij niet wijsmaken dat ze daar significant minder verdienen en minder trainen dan bijvoorbeeld de hockeyvrouwen of de volleybalvrouwen. Qua kracht mag je inderdaad de vergelijking met de mannen niet maken, maar qua techniek en tactiek toch wel. Net zoals bij zo'n beetje alle andere sporten, waar vrouwen wel gewoon sportief gezien het bekijken waard zijn.
 

JMD

Well-known member
Misschien moet je ook meenemen dat het veredelde amateurs zijn, minder geld hebben, minder trainen en totaal geen geschiedenis op niveau hebben.
Als je dan ook nog begrijpt dat kracht niet alleen net rennen te maken heeft, zal je het ooit snappen.
Volgens mij spelen een hoop van de Oranjedames professioneel, dus die vlieger gaat al niet op.

En techniek en passen heeft absoluut niks met kracht te maken, tactiek ten dele wel, daar heb je gelijk in.

Ik zie bij de dames elementaire dingen fout gaan, maar die moeten dus met de mantel der liefde bedekt worden. Alleen om dat laatste zal het vrouwenvoetbal dus nooit goed worden in Nederland, want elke kritiek wordt weggehoond. Als een vrouw net zo technisch en tactisch en passend kan zijn met een hockeystick als een man, moet dat voetballend ook lukken.
 

JMD

Well-known member
Ik ben het met JMD eens. Het gros van die vrouwen speelt bij grote clubs in Europa. Je gaat mij niet wijsmaken dat ze daar significant minder verdienen en minder trainen dan bijvoorbeeld de hockeyvrouwen of de volleybalvrouwen. Qua kracht mag je inderdaad de vergelijking met de mannen niet maken, maar qua techniek en tactiek toch wel. Net zoals bij zo'n beetje alle andere sporten, waar vrouwen wel gewoon sportief gezien het bekijken waard zijn.

Dank.

Ik weet het niet precies, maar hoorde de afgelopen dagen Liverpool, Arsenal, Bayern e.d. als clubs langskomen waar de Oranjedames inmiddels spelen. Bij Ajax spelen er een aantal, las van de week dat een aantal PSV-dames waren toegevoegd omdat er 2 waren afgevallen. Nou zullen al deze speelsters niet zoveel verdienen als hun mannelijke collega's, maar dat zal te vergelijken zijn (bij PSV/Ajax) met was de volleybalsters/hockeysters krijgen als toelage van het NOC*NSF (en ik denk zelfs meer).
 

gevegt

Well-known member
Ik ben het met JMD eens. Het gros van die vrouwen speelt bij grote clubs in Europa. Je gaat mij niet wijsmaken dat ze daar significant minder verdienen en minder trainen dan bijvoorbeeld de hockeyvrouwen of de volleybalvrouwen. Qua kracht mag je inderdaad de vergelijking met de mannen niet maken, maar qua techniek en tactiek toch wel. Net zoals bij zo'n beetje alle andere sporten, waar vrouwen wel gewoon sportief gezien het bekijken waard zijn.

Als je het toch zo wil bekijken, in welke teamsport overtreffen vrouwen de mannen?
 

JMD

Well-known member
Als je het toch zo wil bekijken, in welke teamsport overtreffen vrouwen de mannen?

Hockeydames zijn over het algemeen technisch beter dan mannen. Bij vrouwenvolleybal zie je het betere tactische spel dan bij de mannen.

Overtreffen gebeurt nergens omdat het totaalplaatje van de mannen altijd beter is vanwege het meer hebben van kracht en snelheid.

De enige sporten waar vrouwen mannen i.m.o. overtreffen zijn de artistieke sporten, turnen, kunstrijden etc..
 

gevegt

Well-known member
Hockeydames zijn over het algemeen technisch beter dan mannen. Bij vrouwenvolleybal zie je het betere tactische spel dan bij de mannen.

Overtreffen gebeurt nergens omdat het totaalplaatje van de mannen altijd beter is vanwege het meer hebben van kracht en snelheid.

De enige sporten waar vrouwen mannen i.m.o. overtreffen zijn de artistieke sporten, turnen, kunstrijden etc..

Andere lichaamsbouw, van natura meer spiermassa etc.
Het is gewoon niet te vergelijken.

Dat laatste heeft ook alles met de lichaamsbouw te maken. Vrouwen zijn leniger.
 

Pascallovic

Well-known member
Andere lichaamsbouw, van natura meer spiermassa etc.
Het is gewoon niet te vergelijken.

Dat laatste heeft ook alles met de lichaamsbouw te maken. Vrouwen zijn leniger.
Maar waarom lijken vrouwen met handbal, volleybal en hockey dan over meer controle, techniek, tactiek etc. te beschikken dan hun collega's bij het vrouwenvoetbal?
 
Bovenaan