Cricket

Joost

Well-known member
Hoezo eerlijker als je eerder moet stoppen voor de regen.

De regel gaat er vooral vanuit hoe veel van het spel er al gespeeld is op basis van aantal gevallen wickets en gespeelde overs.

Voor de DL methode werden er methodes gebruikt die een van de twee variabelen niet meenamen.
 

gevegt

Well-known member
De regel gaat er vooral vanuit hoe veel van het spel er al gespeeld is op basis van aantal gevallen wickets en gespeelde overs.

Voor de DL methode werden er methodes gebruikt die een van de twee variabelen niet meenamen.

En jij denkt werkelijk dat hem dat ook maar iets interesseert, laat staan begrijpt?
 

SanMark.

Well-known member
Ja het interesseert mij zeker.

Het tweede is een ander verhaal.

Ik weet nog bij het vorige wk of kwalificatie dat Nederland doorging omdat er wedstrijden waren afgelast. Dat lijkt mij als sportman zeer oneerlijk als je dan niet door bent.

Maar gevegt dat kun en zal jij dan wel weer niet snappen.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ja het interesseert mij zeker.

Het tweede is een ander verhaal.

Ik weet nog bij het vorige wk of kwalificatie dat Nederland doorging omdat er wedstrijden waren afgelast. Dat lijkt mij als sportman zeer oneerlijk als je dan niet door bent.

Maar gevegt dat kun en zal jij dan wel weer niet snappen.

Eens ja, dat wedstrijden die afgelast worden een automatisch gelijkspel opleveren kan inderdaad nogal oneerlijk werken. Eigenlijk zou je bij toernooien extra tijd moeten reserveren om die in te halen (wat soms wel gebeurt trouwens).

De D/L methode die nu gebruikt wordt om ingekorte wedstrijden eerlijk te houden vind ik wel prima.
 

Joost

Well-known member
Ja het interesseert mij zeker.

Het tweede is een ander verhaal.

Ik weet nog bij het vorige wk of kwalificatie dat Nederland doorging omdat er wedstrijden waren afgelast. Dat lijkt mij als sportman zeer oneerlijk als je dan niet door bent.

Maar gevegt dat kun en zal jij dan wel weer niet snappen.

Dat klopt inderdaad, er was iets met een verregend duel een paar toernooien geleden. In dat geval wordt er een gelijkspel opgeschreven. In een vriendschappelijk duel zoals vorige week bij de voetbaldames lijkt me dat geen enkel probleem maar bij duels die uiteindelijk van belang zijn of een ploeg zich plaatst voor de volgende ronde van een toernooi vind ik dat ook heel storend. Zeker als er in het schema nog ruimte is om een duel in te halen.

Maar de D/L methode is enkel voor wedstrijden die niet geheel uitgespeeld kunnen worden maar wel begonnen zijn.

Bij het begin van eendaags cricket werd bij duels die niet konden worden uitgespeeld de Average Run Rate methode gebruikt. Die was heel eenvoudig; Stel team A heeft 250 runs gescoord in 50 overs. Dat is een Run Rate van 250/5=5. Team B kan niet 50 overs spelen maar kan er slechts 30(dat werd van te voren bepaald). Dan is het doel 30x5=150+1=151 om te winnen. Maar deze methode hield totaal geen rekening met het aantal verloren wickets op moment van regenen. Daarnaast kun je met 10 spelers in 30 overs natuurlijk veel meer risico nemen dan in 50 overs.

Zo’n situatie was ook het moment dat de methode de deur uit werd gedaan. In een finale scoorde Australi? 226 runs in 38 overs. Toen ging het even regenen en kreeg West Indies een target van 180 in 31/2 overs. Maar ze waren nauwelijks begonnen of het ging weer regenen. Na 90 minuten werd het weer droog en was er nog tijd voor 11.2 overs en door de ARR methode werd het target bepaald op 61 runs. Omdat West Indies nog nauwelijks begonnen was en dus nog geen wicket had verloren konden ze alle risico’s nemen en was het zo gebeurt.

Daarna kwam de Most Productive Overs methode en die was redelijk bezopen als je het mij vraagt. Stel team A haalde 250 runs in 50 overs. Maar team B kan maar 30 overs spelen. Dan werd het totaal van de 30 beste overs van team A genomen en dat was dan het target voor team B.

De ARR was zeer in het voordeel van team B, de MPR zeer in het voordeel van team A.

De Duckworth Methode heeft geprobeerd een middenweg te vinden. Waar de eerdere methodes uitgaan van wat er al gepresteerd is kijkt de DL methode naar wat er nog mogelijk is.

Op basis van de cijfers van een groot aantal historische wedstrijden blijkt dat er een relatie is tussen het aantal nog te spelen overs en het aantal beschikbare wickets. Concreet; als je nog 10 overs kunt spelen dan zul je meer runs scoren als je nog meer wickets beschikbaar hebt.

Op basis van die relatie is een tabel gemaakt met alle mogelijke combinaties. Op basis van de tabel kan gedurende de wedstrijd het target van team B steeds worden bijgesteld.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Dat klopt inderdaad, er was iets met een verregend duel een paar toernooien geleden. In dat geval wordt er een gelijkspel opgeschreven. In een vriendschappelijk duel zoals vorige week bij de voetbaldames lijkt me dat geen enkel probleem maar bij duels die uiteindelijk van belang zijn of een ploeg zich plaatst voor de volgende ronde van een toernooi vind ik dat ook heel storend. Zeker als er in het schema nog ruimte is om een duel in te halen.

Ik denk dat het toernooi waar SanMark. op doelde, de laatste kwalificatie voor het T20 WK was. Die kwalificatie werd gehouden in Schotland en Ierland. Een van de gebruikte complexen, Stirling in Schotland, had zo veel regen te verduren gekregen dat de diverse wedstrijden afgelast werden, terwijl elders (Belfast, Dublin en Edinburgh) wel gewoon gespeeld werd. Als je bijvoorbeeld 2 inhaaldagen had gehad had je de afgelaste wedstrijden kunnen verdelen over de andere steden en die hadden gewoon op de inhaaldagen gespeeld kunnen worden waardoor het toernooi eerlijker had verlopen.
 

Joost

Well-known member
Nederland haalde de finaleronde niet maar speelt wel nog door voor plek 7 t/m 10. Vandaag was daarvoor het duel tegen Hong Kong. Nederland ging all out na ruim 48 overs met slechts 174 runs. De Aziaten scoorden echter nog beroerder en verloren vlot een paar wickets. Na ruim 42 overs en maar 130 runs ging Hong Kong all out. Nederland gaat dus naar de wedstrijd om plek 7 en 8. Tegenstander daar is Nepal want die versloegen met groot gemak Papoea Nieuw Guinea.

In de finaleronde zijn vandaag 2 duels;
Afghanistan lijkt op weg om West Indies te verslaan. Nog 6 runs uit 16 ballen benodigd met 3 wickets over.

Schotland scoorde 322 runs en tegenstander Emiraten heeft met nog 20 ballen te gaan 246 runs.

Morgen is Ierland v Zimbabwe
 

Joost

Well-known member
Schotland en Afghanistan wonnen hun duels gisteren en dat levert de volgende stand op:

Schotland 3-5
West Indies 3-4
Zimbabwe 2-3
Ierland 2-2
Afghanistan 3-2
VAE 3-0

Het lijkt er dus op dat West Indies en Zimbabwe niet zo makkelijk doorgaan als verwacht, ze spelen ook nog tegen elkaar later dit toernooi. Zimbabwe is op dit moment aan slag tegen de Ieren en staan halverwege op 100 runs en is al 5 wickets kwijt. Het is even afwachten hoe het zich ontwikkeld maar het lijkt er wel op dat de Ieren serieuze mogelijkheden gaan krijgen om te winnen.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Had jij dan verwacht dat Zimbabwe makkelijk door zou gaan? Toch al jaren (iig tot de toetreding van Afghanistan en Ierland) de zwakste full member.
 

Joost

Well-known member
Had jij dan verwacht dat Zimbabwe makkelijk door zou gaan? Toch al jaren (iig tot de toetreding van Afghanistan en Ierland) de zwakste full member.

Ze spelen in eigen land, dat maakte misschien nog wel uit.

Maar de Ieren bakken er aan slag echt niets van 54/5 na 15.2 overs.
 

Joost

Well-known member
Vrijdag verloren de Ieren dus nog heel erg dik van Zimbabwe.

Zaterdag stond in het teken van de wedstrijden op plek 7 en 9. Alleen de nummer 7 en 8 van dit toernooi kregen of behielden de ODI status, dat had Nederland dus al eerder veiliggesteld. Tegen Nepal ging het om plek 7 echt enkel nog om de eer. Nederland scoorde een niet bijster hoge 189 runs maar won toch eenvoudig. Nepal ging na 144 runs all out.

Nieuw Guinea versloeg Hong Kong en pakte de 9e plaats.

Vanaf zondag wordt er dagelijks 1 duel afgewerkt in de Super Six. Gisteren was dat Ierland v Schotland.
De Schotten waren bij winst al bijna zeker geweest van een plek op het WK maar verloren. Ierland greep haar allerlaatste kans.

De stand:
Zimbabwe 3-5
Schotland 4-5
West Indies 3-4
Ierland 4-4
Afghanistan 3-2
VAE 3-0

Vandaag spelen Zimbabwe en West Indies
Dinsdag: Afghanistan v VAE
Woensdag: Schotland v West Indies
Donderdag: Zimbabwe v VAE
Vrijdag: Afghanistan v Ierland

Zimbabwe is nu aan slag en staat na 30 overs op 156/4, een prima score dus.
Behalve de Emiraten doet iedereen nog mee al is het wel afhankelijk van het resultaat van vanmiddag. Wint West Indies dan is het na woensdag wel klaar denk ik. Dan gaat het enkel nog tussen Zimbabwe, West indies en Schotland.

Wint Zimbabwe vanmiddag dan kunnen zij reeds hun koffers pakken. Om de resterende plaats spelen dan Schotland en West Indies. Waarbij de West Indies bij winst ook nog afhankelijk zijn van hun run rate ten opzichte van Ierland en Afghanistan. Ik zou het zelf de Schotten wel gunnen.
 

Joost

Well-known member
Het is gedaan, met nog een 6 ballen te gaan winnen de West Indies!

De stand is nu:
West Indies 4-6
Zimbabwe 4-5
Schotland 4-5
Ierland 4-4
Afghanistan 3-2
VAE 3-0

Gevolg is dat het duel tussen Afghanistan en VAE van morgen hoogstwaarschijnlijk nergens meer over gaat.
Woensdag spelen West Indies en Schotland in een direct duel om een plaats op het WK. Een dag later treedt Zimbabwe aan tegen VAE om de andere plaats op te eisen.
 

Joost

Well-known member
West Indies v Schotland. HET duel om een plek op het WK. En wat een sof werd het...

Schotland won de toss en ging het veld in. Ze hielden de West Indies heel knap in toom en die gingen na 48.4 overs all out voor 198 runs.

De Schotten mochten daarna aan slag en verloren snel 3 wickets. Daarn kwam het partnership op gang en was het 125/5 na 35 overs.
En toen ging het regenen.

En het hield niet meer op.

Dus moest D/L er aan te pas komen en verliest Schotland met 5 runs.
 
Bovenaan