Coronavirus 2

Janssen

Well-known member
Bij een kapsalon zou je het zo kunnen regelen dat er maximaal 1 iemand tegelijk geknipt wordt.
Het lijkt me uitgesloten dat op terrassen, in restaurants en voetbalstadions maximaal 1 iemand tegelijk binnen is.

Maar in tegenstelling tot de kapper kan er daar wel de 1,5 afstand gehouden worden die zo heilig geacht wordt.
 

Joost

Well-known member
Maar in tegenstelling tot de kapper kan er daar wel de 1,5 afstand gehouden worden die zo heilig geacht wordt.
Volledig met je eens. In theorie kan dat echt overal. Sterker nog, volgens mij gebeurt het in 99,99% ook en zijn contactmomenten binnen de 1,5m hooguit secondewerk.
 

De Wolf

Well-known member
Volledig met je eens. In theorie kan dat echt overal. Sterker nog, volgens mij gebeurt het in 99,99% ook en zijn contactmomenten binnen de 1,5m hooguit secondewerk.

Iedereen weet dat in praktijk de 1,5 meter niet wordt aangehouden.
 

Janssen

Well-known member
Volledig met je eens. In theorie kan dat echt overal. Sterker nog, volgens mij gebeurt het in 99,99% ook en zijn contactmomenten binnen de 1,5m hooguit secondewerk.
Ik vond dat de restaurants/terrassen en ook stadions waar ik t/m pak 'm beet oktober nog geweest het perfect voor elkaar hadden. Ik voel me daar veiliger dan in de supermarkt maar iedereen met zijn vieze fikken aan hetzelfde pinkastje zit. Om maar wat te noemen.
 

Maasveld

Well-known member
Ik vond dat de restaurants/terrassen en ook stadions waar ik t/m pak 'm beet oktober nog geweest het perfect voor elkaar hadden. Ik voel me daar veiliger dan in de supermarkt maar iedereen met zijn vieze fikken aan hetzelfde pinkastje zit. Om maar wat te noemen.
Daarvoor heeft men contactloos pinnen uitgevonden.
 

Joost

Well-known member
Ik vond dat de restaurants/terrassen en ook stadions waar ik t/m pak 'm beet oktober nog geweest het perfect voor elkaar hadden. Ik voel me daar veiliger dan in de supermarkt maar iedereen met zijn vieze fikken aan hetzelfde pinkastje zit. Om maar wat te noemen.
Ik heb me nog nooit ergens ook maar een seconde onveilig gevoeld met betrekking tot het Coronavirus. Maar dat komt vooral omdat ik me ook voor corona nooit in drukke kantines, winkels of horeca begaf.

De RIVM indoctrinatie over oppervlaktebesmettingen heb je wel nog zie ik. Het is inmiddels uitgebreid wetenschappelijk vastgesteld dat het praktisch onmogelijk is dat je een besmetting oploopt via een oppervlakte. Weliswaar kunnen virusdeeltjes overleven op oppervlakten voor een meestal korte tijd maar is die hoeveel nooit genoeg om je ziek te laten worden. In theorie kan het overigens wel, maar dan zijn het situaties waarbij een ziek persoon hoest of niest op een oppervlakte, jij daar direct met je handen in gaat zitten wrijven en vervolgens je handen gaat aflikken.
 

Joost

Well-known member
Het is ook weer 15:15 geweest dus er is nieuwe data.

Afgelopen zaterdag zijn er ruim 35000 tests geweest waarvan 9,9% positief.
Dat zijn 58% meer tests dan een week eerder, het netto aantal positieve tests steeg met 33%.

De opnames op de verpleegafdeling daalden, op de IC stegen ze.

Verder valt op dat het gedurende heel lange tijd na 5 dagen van rapporteren 85% van het totaal aantal besmettingen bekend was. Maar dat is flink aan het zakken en is over de meest recente cijfers nog maar 75%.

De dagcijfers zijn zo buiten ieder patroon dat het onmogelijk is er iets over te zeggen.
 

Eef de Kip

Well-known member
De dagcijfers zijn zo buiten ieder patroon dat het onmogelijk is er iets over te zeggen.
Maar wel al een aantal dagen niet meer dalend is qua absolute aantallen wat dus vrees ik betekent dat er voorlopig niet veel meer bij zal komen qua versoepelingen.
 

Joost

Well-known member
Maar wel al een aantal dagen niet meer dalend is qua absolute aantallen wat dus vrees ik betekent dat er voorlopig niet veel meer bij zal komen qua versoepelingen.
De cijfers zijn dusdanig apart dat ik zelfs dat niet durf te zeggen.

In eerdere maanden zat er een duidelijk patroon in de cijfers en gingen veranderingen gelijkmatig.

Nu schiet het aantal getest omhoog, daalt het percentage positief flink, is er schijnbaar enorme vertraging in het doorgeven van de uitslag.

De grote toename in aantal tests was per afgelopen dinsdag, komende donderdag kunnen we dus eigenlijk pas echt zien of er een stijging is of dat we voor de gek worden gehouden met de cijfers.
 

JMD

Well-known member
Sorry gevegt, ik ga toch weer een lange post plaatsen... ;)

Tijd voor weer een overzicht van de besmettingen aan corona in de wereld, Europa en een aantal landen. Bron: WHO Dashboard, zij meten een week van maandag t/m zondag. Er komen vaak nog wel een klein aantal 'teruggevonden' tests bij, maar dat is vaak heel weinig.
Wereld: minder dan 2,5 miljoen besmettingen de afgelopen week, voor het eerst sinds begin oktober. Voor de 6e week op rij een daling, voor de 5e week op rij meer dan 10% (11,2%)

Europa: daalde ook voor de 6e week op rij, maar voor het eerst in 5 weken een daling van minder dan 10%. Er waren bijna 940.000 besmettingen afgelopen week, ook dit het minst sinds begin oktober.

Nederland: iets meer dan 26.000 besmettingen de afgelopen week, een toename van bijna 9% t.o.v. vorige week, maar toen waren de teststraten 2 dagen bijna compleet dicht. Net zoals dat het vorige week niet eerlijk was het aantal met dat van de week ervoor te vergelijken is het niet eerlijk de cijfers van afgelopen week te vergelijken met die van de week ervoor.

België: had weer een stijging, na 2 weken daling. Sinds half november zit België rond de 15.000 besmettingen per week en zit er geen lange stijging of daling (steeds max. 2 weken stijgen of 2 weken dalen). Afgelopen week iets meer dan 14.000 besmettingen.

Duitsland: na de grootste daling uit de hele coronatijd (25%) van de afgelopen week, kwam er nu een lichte stijging (nog geen 3%).

VK: daalde voor de 6e week op rij, weer met bijna 20%, tot 78.500 besmettingen.

Ierland: daalde ook weer (6e week op rij), nu met 10,7%, tot 5500 besmettingen.

Verenigde Staten: daalde voor het eerst sinds half oktober onder de 500.000 besmettingen, na een 6e week op rij met dalingen, en nu een van bijna 29%, de grootste daling in 1 week uit de hele crisis.

Brazilië: daalde voor de 3e week op rij, maar de daling was minder dan 1%. Opvallend dat het daar al weken zo stabiel blijft bij die aantallen (>300.000 per week), meestal zie je redelijke stabiliteit over een langere tijd bij lagere aantallen (zoals bv in België), bij grotere aantallen zie je vaak of een grote stijging of een grote daling...

Zuid Afrika: ook Zuid Afrika daalde voor de 6e week op rij, met weer bijna 25%, tot iets meer dan 12.000 in een week, het laagste aantal sinds begin november.

Portugal: daalde voor de 3e week op rij flink (bijna 45%), had nog maar iets meer dan 12.000 besmettingen, 3 weken terug was dat nog het zevenvoudige!!!
 
Bovenaan