Continentale clubkampioenschappen en Club WK

JMD

Well-known member
Opvallend dat sinds dat ook de andere continenten mee mogen doen de Europese ploeg altijd wel de finale haalt en de Zuid-Amerikaanse ploeg dat toch af en toe niet doet… Het is de 6e van 18x dat dat niet gebeurt…
 

Friesland

Well-known member
De recordkampioen won vanavond met 4-1 van Al-Ahly, de vicekampioen van Afrika, en boekte zo een plaats in de finale.
 

JMD

Well-known member
Ik vraag me echt af hoe ze dit in willen gaan passen in het seizoen. Begin juni is altijd nog een internationale break, die zeg rond 11 juni klaar is. Dan kan je niet op 12 juni beginnen met het WK Clubs, dat zal dan rond de 20e zijn, tel daar een week of 4 bij op tot de finale en dat is dan rond 20 juli klaar. De competities beginnen weer rond 10 augustus...
(En dan heb ik het nog niet eens over diverse continentale toernooien die in de zomer plaatsvinden (Gold Cup, Asia Cup, Copa America enz)
 

Mario

Well-known member
Hoe wordt bepaald welke 32 teams mee mogen doen, en dan met name die uit Europa? De CL winnaar, en hoe is de verdeling verder? Ik denk niet dat we daar Nederlandse clubs gaan zien spelen.
 

Forza AZ

Well-known member
Hoe wordt bepaald welke 32 teams mee mogen doen, en dan met name die uit Europa? De CL winnaar, en hoe is de verdeling verder? Ik denk niet dat we daar Nederlandse clubs gaan zien spelen.
De CL winnaars van 2021-2024 + de beste 8 van een ranking van die 4 seizoenen. Hoe die ranking precies werkt is nog niet bekend. Het hoeft niet per se dezelfde ranking te zijn als de UEFA nu gebruikt.

Chelsea, Real Madrid en Manchester City zijn dus al zeker van deelname.

Er mogen maximaal 2 clubs uit één land deelnemen, tenzij er 3 of 4 clubs uit hetzelfde land de CL hebben gewonnen. Via de ranking is er dus al geen plaats meer voor clubs uit Engeland. Alleen als een Engelse club anders dan Manchester City de CL 2024 wint heeft Engeland 3 deelnemende clubs.

 

erka

Well-known member
Ik heb dat eens even bekeken (wel op basis van de Uefarankings) over de laatste 4 jaar. Uiteraard komt daar dan het seizoen 2023-24 bij en valt 2019-20 af. maar het geeft in elk geval een beeld aan welke clubs je kan denken. Ajax komt dus mogelijk ook in aanmerking door de regel maximaal 2 per land.

-Chelsea
-Real Madrid
-Manchester City
Beste 8:
-Bayern München (2)
-PSG (4)
-Internazionale (8)
-RB Leipzig (9)
-AS Roma (9)
-Sevilla (12)
-Benfica (15)
-Ajax (19)
+Winnaar 23/24

En als de winnaar van 2023/24 een plekje oplevert is de volgende in het rijtje Porto (21)

Nogmaals gebaseerd op de 4 jaar rating 2020-2023 om een beeld te geven hoe dat dan werkt.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
In Britse media is gemeld dat er maar 1 club per land via de ranglijst afgevaardigd gaat worden. Dan zal er dus sowieso wel een Nederlandse deelnemer komen.
 

JMD

Well-known member
Dus Benfica (of Ajax) gaan meedoen aan een toernooi in juni/juli terwijl de kans best aanwezig dat bv Benfica (want dan nog maar 1 rechtstreeks in CL) voorronde moet spelen, die ergens begin augustus start...
 

Max

Administrator
Forumleiding
Het is een club kampioenschap. Ik denk niet dat ze in Rotterdam naar Ajax gaan kijken, of andersom.

Nee, maar jij zou wel in Feyenoord shirt midden in de nacht gaan kijken of ALenstra en De Wolf in Ajax shirt.
 

Joost

Well-known member
Het past op geen enkele manier in de bestaande kalender maar eigenlijk lijkt me dit qua opzet best wel een heel leuk toernooi.
 

Forza AZ

Well-known member
AZ O19 is afgereisd naar Buenos Aires voor de jeugd intercontinental Cup tegen Boca Juniors van a.s. zaterdag (21.00u NL tijd).
 
Bovenaan