Continentale clubkampioenschappen en Club WK

JMD

Well-known member
Gaap, Bayern op 10% ofzo? Echt geen kind aan, denk dat een DFB Pokal tegen 1.FC Untersiebenhachinghofenburg moeilijker is.
Inderdaad. Het verschil tussen Europa en de rest van de wereld wordt steeds groter. Vroeger waren duels tussen Europese en ZUidamerikaanse ploegen op het scherpst van de snede, spannend, enz... Nu gaapt er een groot gat en zou de top van de overige continenten naw niet eens in de CL door de groepsfase komen.
 

Friesland

Well-known member
Het verlies van Palmeiras in de bronzenfinale betekende dat het de eerste club uit Zuid-Amerika werd die zonder medaille naar huis gaat.

@JMD UCL ;)

Wat jij zegt, is ook precies de reden waarom de voorgestelde uitbreiding van het WK een heel slecht idee is. In de huidige opzet is het niveauverschil minder doorslaggevend en je hoeft maar een Europese club te verslaan. Als je er een heel groot toernooi van maakt met meerdere Europese ploegen, dan zul je veel edities krijgen waarbij je drie of vier Europese clubs in de halve finales hebt. Als ik daar naar uit zou kijken, dan had ik wel naar de UCL gekeken!

Het mooie van de huidige opzet is dat het een mooi compact toernooi is, rechttoe rechtaan. Ja, er doen (normaal gesproken) maar 7 clubs mee, maar je kunt nu eenmaal niet iedereen mee laten doen.

Het enige probleem wat ik met het toernooi heb, is dat er qua gastlanden weinig variatie is. Japan heeft het toernooi al 8x mogen organiseren en de VAE ook al 4x. Juist omdat het zo'n compact toernooi is, zouden veel landen in staat moeten zijn om dit toernooi te organiseren. Als je het toernooi gaat uitbreiden, zoals de bedoeling is, dan houdt je minder potentiële gastlanden over.
 

Mario

Well-known member
Vroeger moest je als Europees kampioen naar Zuid Amerika om een return te spelen. Dan was de kans groter om daar te verliezen, ook met de sfeer daar. In de jaren 80 werd het toernooi ivm commercie naar Japan verplaatst, over 1 wedstrijd. Speel je voor een stadion vol gillende schoolmeisjes.

Neemt niet weg dat PSV daar ook niet won trouwens :unsure:
 
Bovenaan