Champions League 2025-2026

U.G.

Well-known member
Vorig jaar zaten in de groepsfase van de CoL uit kleinere landen.
Slovenie 2x
Kazachstan
Servie
Belarus
Armenie
Noord-Ierland
IJsland
Wales
Finland
Moldavie
Bosnie
Ierland
(NB landen als Cyprus, Noorwegen reken ik niet tot klein.)

Het is niet zo dat die de groepsfase niet halen, het is wel zo dat de grote landen het domineren. De playoffronde halen ze ook nog wel maar bij de laatste 16 zaten vorig jaar alleen nog een Bosnische en Sloveense club uit de echt kleinere voetballanden.

Hoe lang bestaat dit gedrocht al ? Ik ben geen voetbalnerd maar ik weet wel zeker dat clubs uit voorgenoemde landen vaak al in de voorrondes struikelen. Punt is sowieso dat het voordeel vooral wordt gepakt door clubs als Chelsea idd, Spurs, Lille, Sevilla, Villarreal of anders clubs die of ergens in het voorgaande seizoen hebben gefaald of dan wel in de EL voorronde : Marseille, Lazio, Roma en, sorry, Ajax en Feyenoord. Dat lag meen ik ook niet helemaal in de bedoeling, maar dat kan aan mij liggen. My bad alvast.

JMD

Well-known member
De laatste jaren was de Europacup2 ook maar vrij zwak bezet. Bijna een soort mini CoL met enkele topclubs en een hoop klein grut.
De laatste 2 seizoenen idd, omdat toen de nummers 2 van de toplanden ook mee mochten doen aan de CL.
Tm 1997 was de entree steeds hetzelfde, de bekerwinnaar (of de verliezend bekerfinalist als de bekerwinnaar ook kampioen werd)

Bovenaan