Cambuur nieuws topic

Bernardo

Well-known member
Perfect, laat Groningen maar mooi een andere halen. Zijn wij weer een stap dichterbij handhaving. Overigens wil het niet zeggend dat Reijnen daardoor blijft er schijnen nog wat meer clubs met interesse te zijn.
 
Laatst bewerkt:

Bernardo

Well-known member
Laten we hopen dat ze beide nog jaren blijven, in ieder geval tot het nieuwe stadion er is.

Twee zielen, ??n gedachte

GERRIT KLOOSTERMAN

Voor de komende jaren hebben Henk de Jong en Sandor van der Heide het plan opgevat gezamenlijk op te trekken.

,,Kom ik op het werk en zeg ik: ‘Ik kon niet slapen en heb maar een opstelling gemaakt’.

Zegt Sandor: ‘Ik kon ook niet slapen en heb ook een opstelling gemaakt’. Blijkt het honderd procent gelijk.’’

Twee zielen, ??n gedachte. Ze redeneren nagenoeg hetzelfde over voetbal. Het is vooral de aanvallende intentie die ze hebben. Spelers beleven het meeste plezier aan het spel als ze in balbezit komen. ,,Daarvoor zijn we allemaal gaan voetballen’’, zegt Sandor van der Heide. De vroegere spelmaker van Cambuur was vorig seizoen ook al Henk de Jongs directe assistent. Volgende week trappen ze met Cambuur af voor een derde seizoen in de eredivisie.

Henk de Jong is weer het heertje.

Begin mei onderging hij een knieoperatie.

Jarenlang had de Drachtster dagelijks pijn aan een compleet versleten linkerknie. Soms duurde het wel tien minuten voor hij uit de auto kon stappen. De revalidatie ging met vallen en opstaan, maar nu gaat het een stuk beter. Nagenoeg pijnvrij, wat een weldaad.

Misschien is De Jong wel de meest aaibare trainer in het betaalde voetbal.

Hij kwam in het najaar van 2010 bij Cambuur. Als interim-trainer zorgde hij er voor dat Cambuur in 2013 als door een klein wonder kampioen werd. Een jaar later moest hij in de slotfase het stokje overnemen na het (te) vroegtijdige vertrek van Dwight Lodeweges. Na de memorabele 4-3 op 12 april 2014 tegen Vitesse verzekerde Cambuur zich in het debuutjaar drie ronden voor het einde van een nieuw seizoen eredivisie.

Het afgelopen seizoen eindigde Cambuur onder De Jong als twaalfde met 41 punten.

,,Directe handhaving is weer de doelstelling’’, zegt Henk de Jong.

,,Als we dat doen, doen we het goed.

Je krijgt nu wel dat mensen in Leeuwarden het gewoon beginnen te vinden wat we doen, maar dat is het niet. Begrotingstechnisch staan we derde van onderen. Alleen Excelsior en De Graafschap staan onder ons.’’

Van der Heide: ,,Dat je vijftiende wordt, maar het niet goed genoeg is.

Zeg het maar.’’

De supporters zijn soms kritisch, maar adoreren het duo. Vorig seizoen werd bij thuiswedstrijden regelmatig hun naam gescandeerd.

Dan stonden De Jong en Van derHeide even op uit de dug-out en zwaaiden ze. De Jong: ,,Het is in de Nederlandse voetbalwereld niet normaal dat zoiets gedaanwordt. Daar krijg ik kippenvel van. Dan is het een kleine moeite omeven te gaan staan en terug te zwaaien. Het is vooral mooi voor onze families die op de tribune zitten. Wij passen goed op de supporters, doen tegen iedereen netjes.

Dan krijg je terug wat je geeft.’’

Een glimlach krult om zijn mond. De Jong: ,,Wij zijn aparte mannen. Dit systeem heeft Sandor met zijn vrouwtje op de computer uitgewerkt. Allemaal met poppetjes.

Dan beweegt erweer een poppetje achter een ander poppetje. We hebben dit al jaren in de kop. Dit systeem is van ons.’’

,,Er komen hier wel eens mensen die het ook willen hebben. Maar dat krijgen ze niet. Dat moeten ze zelf maar bedenken. We spelen 4-3-3, proberen de bal in de centrale as te houden en willen dan zo aanvallend mogelijk spelen. Hoe we het precies doen? Dan moeten de mensen maar komen kijken.’’

Van der Heide: ,,Het is wel een klein beetje meer dan alleen maar vroeg druk zetten. Eigenlijk is het simpel.Wij willen iets leuks doen als je de bal hebt. Of je schiet de bal zo snel mogelijk naar voren of je probeert positiespel te spelen en houdt langer balbezit. Dan komen meer spelers aan de bal. Dat is leuker,want daarvoor zijn we uiteindelijk allemaal gaan voetballen,omin balbezit te komen. En er zijn vrij weinig ploegen die druk op ons kunnen zetten.’’

De Jong: ,,Vroeg druk zetten doen wij omdat we onze spitsen op de helft van de tegenstander kunnen houden. Hoeven ze minder te lopen naar de goal van de tegenpartij. Anders zie je vaak dat buitenspelers bij de backs van de tegenpartij spelen.

Dat willen we niet.’’

De Jong: ,,Als trainer van Cambuur kan je niet verdedigend spelen, want dan ga je er hier uit. De supporters mogen trouwens best een keer fluiten. Als ze hier fluiten is er ook niks aan. Maar we houden wel vast aan het systeem. Nooit zwabberen, want dan ben je kansloos naar achterban en spelersgroep. Dan denken de spelers: ‘Die trainers zijn in de war’.Waarwe straks staan? Dat moet

‘Nooit zwabberen. Dan ben je kansloos naar achterban en spelersgroep’

je over een langere periode bekijken, na zeventien wedstrijden.’’

In oktober 2010, toen De Jong assistent- trainer was onder Alfons Arts, was Van der Heide nog een bepalende speler bij Cambuur.De Jong: ,,Sandor was een speler waarvan er maar weinig zijn op de velden, maar je moest zorgen dat je daar goedmee omging. Hij was best wel eens moeilijk voor zijn trainers. Ik moet zeggen dat ik weinig problemen met hem heb gehad.’’

Van derHeide: ,, Als je maar eerlijk bent.Henkwas eigenlijk de enige die mewel begreep.Hetwas een verademing toen Henk kwam. Anders was ik misschien wel eerder gestopt.’’

De Jong zei ooit eens over Van der Heide: ‘Hij ziet dingen die anderen niet zien’. Van der Heide, bescheiden: ,,Misschien is dat zo, maar ik vind het moeilijk om dat over jezelf te zeggen.’’ De Jong: ,,Ik kan het w?l zeggen. Ik ben in de wedstrijd vaak bezig met andere dingen en zeg dan tegen Sandor: ‘kijk even hoe ze spelen’.

Dan komen we gezamenlijk tot iets, maar dan heeft Sandor al drie stappen verder gedacht. Hij komt tot bepaalde zetten, daar komt niemand anders op.’’

We komen wel eens op het werk en dan zeg ik: ‘Ik heb vannacht niet kunnen slapen.

Ik heb alvast maar een opstelling gemaakt’. Dan zegt Sandor: ‘Ik kon ook niet slapen en heb ook maar een opstelling gemaakt.’ Nou, schrijf maar op dan. Blijkt het honderd procent gelijk te zijn. Zeg ik: ‘Heb jij soms met Diane (echtgenote van Henk de Jong, red.) gebeld’? Maar dit gebeurt tientallen keren in een seizoen.

We snappen elkaar precies.’’

Van der Heide: ,,Je moet wel altijd je gevoel laten spreken.’’ De Jong: ,,Willem Weening (zijn vroegere assistent bij Harkemase Boys, red.) zei altijd en Sandor zegt het ook: ‘Jouw eerste gevoel is bijna altijd goed’.

Heel apart. Een wissel, daar moet ik niet aan twijfelen. Of Sandor moet heel goede argumenten hebben.’’

Constant draaien tijdens eenwedstrijd de raderen in De Jongs hoofd op volle toeren. Na een avondwedstrijd kan hij nooit lekker slapen.

,,Als ik een paar biertjes op heb slaap ik twee uurtjes, maar daarna ben ik de hele nachtwakker.Heb ik die biertjes niet op dan ben ik de hele nacht aan het malen. Of we nou winnen, verliezen of gelijkspelen.’’

Van derHeide: ,,Ik heb dat minder, al had ik als speler ook dat ik ’s nachts amper sliep. Er iswel een verschil.

Henk wordt er uiteindelijk op aangesproken, want hij is hoofdverantwoordelijke.’’

De Jong: ,,Je praat na een wedstrijd met veel mensen.

Ik ben makkelijk benaderbaar, maar ’s nachts zo druk in mijn kop.’’

Soms floept er bij Cambuurs hoofdtrainer iets uit dat hem nagedragen wordt. Een vergelijking met vrouwenvoetbal viel vorig seizoen niet overal even goed. Na de verloren wedstrijd tegen NAC vond De Jong dat het spel van zijn ploeg wel wat op vrouwenvoetbal leek. Hij kreeg half vrouwenvoetballend Nederland over zich heen.

Met verbazing volgdeVan derHeide alle ophef. ,,Ik vond het zo overtrokken.

Waarom mag Henk in zijn enthousiasme niet zeggen dat het op damesvoetbal leek? Dan komt er ook nog een hele cynische brief bij de club. Daar kan ik pisnijdig om worden. Laat Henk Henk zijn.’’ De Jong: ,,Ik bedoelde er niks verkeerds mee. Je krijgtwel dat jewat voorzichtiger wordt.’’

De Jong en Van der Heide hebben een aflopend contract. De Jong: ,,Het is de bedoeling dat we samen de eerste jaren optrekken. Misschien dat we hier blijven, want het is hier ook prachtig. Zoals we het met z’n allen voor elkaar hebben is uniek hoor.

Maar als er iets anders komt kan het zijn dat we daar in stappen. Dat kan ook het buitenland zijn.’’

Hij mijmert even en kijkt opzij.

,,Het zou mooi zijn als ik nog tien jaar hoofdtrainer ben. Dat Sandor het daarna wordt en ik zijn assistent ben. Zo heb ik het een beetje in de kop. Dan stop ik als ik 65 ben en gaan we lekker vissen. Op snoekbaarzen.’’

Fotobijschrift: Henk de Jong (links) en Sandor van der Heide hebben dezelfde voetbalfilosofie: ,,We willen iets leuks doen als we de bal hebben.’’
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik heb alleen het eerste stuk gelezen, maar ik dacht wel wat heb je aan Van der Heide als hij precies hetzelfde denkt en droomt als de trainer.
 

Bernardo

Well-known member
Dan zou ik verder lezen:

De Jong zei ooit eens over Van der Heide: ‘Hij ziet dingen die anderen niet zien’. Van der Heide, bescheiden: ,,Misschien is dat zo, maar ik vind het moeilijk om dat over jezelf te zeggen.’’ De Jong: ,,Ik kan het w?l zeggen. Ik ben in de wedstrijd vaak bezig met andere dingen en zeg dan tegen Sandor: ‘kijk even hoe ze spelen’.

Dan komen we gezamenlijk tot iets, maar dan heeft Sandor al drie stappen verder gedacht. Hij komt tot bepaalde zetten, daar komt niemand anders op.’’

Van der Heide: ,,Je moet wel altijd je gevoel laten spreken.’’ De Jong: ,,Willem Weening (zijn vroegere assistent bij Harkemase Boys, red.) zei altijd en Sandor zegt het ook: ‘Jouw eerste gevoel is bijna altijd goed’.

Heel apart. Een wissel, daar moet ik niet aan twijfelen. Of Sandor moet heel goede argumenten hebben.’’

Daarnaast, het zelfde over voetbal denken, betekent niet dat ze het met alle beslissingen eens hoeven te zijn. Tot nu toe zijn deze 2 mannen een gouden zet geweest, samen met Arne Slot vorig jaar en dit jaar is Jan Bruin er weer bij.
 

SanMark.

Well-known member
We gaan links af . Is goed trainer. We gaan nu rechts af . Is goed trainer daar dacht ik ook net aan. Ja inderdaad reuze handig.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Kom op SanMark, laat de twee Foppes van Cambuur met rust. Ze zijn lief en knuffelbaar, zolang het goed gaat uiteraard.
 

Fabian

Active member
Ach, ik vind het wel mooi. En ze presteren goed. Dus ze zullen met zijn twee?n wel wat goed doen. Je hebt diverse samenwerkingen die kunnen werken. De ??n heeft een spiegel nodig, de ander een conflict etc. Er bestaat niet ??n weg naar succes.

Het moet alleen niet in alles een duo zijn. Dat ze als Peppi en Kokki worden gezien. Dat lijkt me weer doorgeslagen naar de andere kant.
 

Bernardo

Well-known member

All-time eredivisierecords Cambuur


LEEUWARDEN – Cambuur staat aan de vooravond van het zevende eredivisieseizoen uit de clubhistorie.
In de voorgaande zes seizoenen boekte men 46 zeges, werd er 55 keer gelijk gespeeld en 103 maal verloren. De Leeuwarders vonden in die 204 duels 225 maal het net en incasseerden 358 tegengoals.

Onderstaand een overzicht van alle records.

Hoogste klassering: 12e plaats (2013/2014), (2014/2015)
Competitiepunten: 41 (2014/2015)
Meeste goals voor: 46 (2014/2015)
Minste goals tegen: 40 (2013/2014)
Beste doelsaldo: -10 (2013/2014), (2014/2015)
Meeste zeges: 11 (2014/2015)
Minst aantal nederlagen: 15 (1992/1993), (2013/2014), (2014/2015)
Meeste punten in thuisduels: 32 (2013/2014)
Meeste thuiszeges: 10 (2013/2014)
Meeste punten in uitduels: 15 (2014/2015)
Meeste uitzeges: 3 (1999/2000), (2014/2015)
Beste eerste seizoenshelft: 17-26 (2014/2015)
Beste tweede seizoenshelft: 17-23 (2013/2014)
All-time topscorer: Bartolomew Ogbeche, 15 goals (2013/2015) en Jack de Gier, 15 goals (1992/1994)
Productiefste spits in ??n seizoen: Ogbeche, 13 goals (2014/2015)
Grootste thuiszege: 5-0 tegen Dordrecht (16 januari 1993)
Grootste uitzege: 1-4 bij Willem II (7 mei 2000)
Grootste thuisnederlaag: 1-5 tegen Feyenoord (17 maart 1999)
Grootste uitnederlaag: 6-1 bij PEC Zwolle (7 maart 2015)
 

Bernardo

Well-known member
Stoken ? Omdat ik je een weerwoord geef ben ik aan het stoken ???

Als het blijkt dat het werkt, wat is er dan op tegen dat ze beide op dezelfde manier denken over voetbal? Het is maar goed dat ze over dezelfde manier denken over voetbal, daarnaast als je van der Heide een beetje kent als voetballer, weet je ook wel dat hij echt wel een eigen mening heeft.
 
Bovenaan