Buitenlandse politiek

JMD

Well-known member
Nog steeds betrouwbaarder dan onze voormalige bondgenoot, de VS.
Inderdaad, je weet bij China precies dat eenieder die tegen Xi ingaat dood is en dat er geen vrijheid van meningsuiting enz is, dat Oeigoeren dara in allerlei kampen zitten, dat ze Taiwan claimen, dat ze daarom allerlei militaire oefeningen houden, dat allerlei mensenrechten geschonden worden enz...

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Inderdaad, je weet bij China precies dat eenieder die tegen Xi ingaat dood is en dat er geen vrijheid van meningsuiting enz is, dat Oeigoeren dara in allerlei kampen zitten, dat ze Taiwan claimen, dat ze daarom allerlei militaire oefeningen houden, dat allerlei mensenrechten geschonden worden enz...
Je weet tenminste waar je aan toe bent bij Xi.

• Leuk
Waarderingen: JMD

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Maar goed, even serieus: natuurlijk, ondanks al mijn kritiek op Trump is het niet zo dat het nou zulke lieverdjes zijn in het Chinese regime, schending van de mensenrechten daar gaat nog steeds veel te ver. Maar vanuit een handelsoogpunt snap ik dat landen toch meer met China praten nu. De VS lijkt iedere 5 minuten qua toon en beleid te veranderen op dit moment. Bij China weet je waar je aan toe bent, positief of negatief. En de VS is ook geen bondgenoot meer, dus daarvoor hoef je het ook niet te doen.

JMD

Well-known member
O eens hoor. Ik zie ook dat het totaal niet de goede kant op gaat met de VS, en dat Trump's 'beleid' echt er 1 is van elke dag de andere kant op waaien.

Alleen doen we jarenlang geen/weinig zaken met China en Rusland omdat de dictatuur er daar is, omdat de mensenrechten geschonden worden enz, en dat is nu dan "ineens" geen probleem meer omdat er in Amerika een gek aan de macht is. Maar ondanks alles wat hij doet is het er écht nog niet zo erg gesteld met mensenrechten/dictatuur e.d. dan in de landen waar we nu ineens mee willen handen.

Als je op een schaal van 1 tot 10 zit waarbij 1 complete vrijheid is en bij 10 dictatuur dan zit China al jaren op 8/9 ofzo en de VS zat jarenlang op 1/2. Dat gaat nu richting 3/4 (of voor mijn part 5/6) en daarom moet er dan ineens niet meer mee gehandeld worden en ga je naar het land waar dat alles nog veel slechter is... Dat hele proces staat me tegen.

En goed hoor dat we met China gaan praten, denk dat we sowieso weinig keus hebben (ook als er nu een minder gek iemand in het Witte Huis had gezeten) gezien de toekomst, maar het gaat me ook even om het hele plaatje

Bovenaan