Buitenlandse politiek

Bonehead

Well-known member
Verhaaltje voor in het kampvuur

Ik woon in een arbeiderswijk. Lokaal bekent als de speklappenbuurt. Ik heb een koopwoning in een blok met sociale huurwoningen. Deze huurwoningen zijn toegewezen aan nieuwe Nederlanders. Op de hoek woont een christelijk Syrisch vluchtelingengezin. De man werkt in de systeembouw en ik hoorde dat ze onwijs blij met hem waren. Op een dag komt de man in paniek naar mij toe: “Boerman, boerman die nieuwe boeren. Daar ben ik out Syrie voor gevloecht”. Ik probeerde hem gerust te stellen: “Joa mien jong zo giet dat in Nederland”. Moar gin ruzie maak’n. Loat ik d’r neit van heur’n”. Tussen ons in is een gezin uit Jemen gekomen. Aardig man. Hij spreekt geen Nederlands, wel Engels. Hij vond het zo fijn dat iedereen zo vrij was zei hij tegen mij. Expliciet de vrouwen. Dat geldt dan kennelijk niet voor zijn eigen vrouw, want zij komt niet zonder hem naar buiten en dan nog in zijn geheel ingepakt. Het zal haar eigen keuze wel zijn? Hij is gestopt met Nederlandse les en kiest er dus voor hier te verblijven zonder een woord Nederlands te kunnen. Ik hoorde dat hij een uitstekende baan heeft als verkoper in de Arabische wereld. Dat verklaart de splinternieuwe Mercedes die bij mij voor de deur staat. Regelmatig komen er werknemers van de asielindustrie bij hem aan de deur om hem en zijn gezin te pamperen. Ja als je dan als jongere niet meer in aanmerking komt voor een huurwoning en je ziet dat terwijl je aan je lot over wordt gelaten dan snap ik best dat je op bepaalde politieke partijen stemt waarvan jij denkt dat die het beste met je voor hebben.

Mijn stamkroeg in een Ierse pub hier in het dorp. Lekker een halve stoet’n van een Guinness drinken. De Ierse eigenares is hertrouwd met een Islamitische Egyptenaar. Fijne vent. Hij is net zo veel Islamitisch als ik Christen. Een geweldige kok bovendien. Hij eet geen varkensvlees want niet halal. Maar dat geldt niet voor de Gran Marnier die hij in één teug achterover slaat. Alle Arabieren uit het dorp en de wijde omgeving komen langs als hij achter de bar staat. Het is één groot feest en we lachen er wat af met elkaar. Er valt geen onvertogen woord. We discussiëren er wat af met elkaar. Vooral over Nederland en hoe mooi het wij met elkaar, in ons dorp, in onze kroeg, het voor mekaar hebben. Inshallah! Ooh lekker straks weer schaap eten!

JMD

Well-known member
Dit is niet de juiste manier, maar dat er bij de eu een grote schoonmaak nodig is lijkt me wel duidelijk, anders is het over een jaar of 10 over met de eu…

Eef de Kip

Well-known member
Logisch want de VS heeft er alle belang bij als Europa zo versnipperd mogelijk is.
Ze zijn gewoon bang voor een te sterke EU

zwammy

Well-known member
Een beetje hetzelfde als wat de kiezers in Europa doen. Leuk die macht bij Brussel, op gegeven moment houdt het wel op

gevegt

Well-known member
Een beetje hetzelfde als wat de kiezers in Europa doen. Leuk die macht bij Brussel, op gegeven moment houdt het wel op
Trump wil, net als Rusland, dat de EU uit elkaar valt en zo veel makkelijker de baas kan spelen over het grootste economische blok ter wereld.
Wij zijn dan het haasje omdat er dan totaal geen zeggenschap meer is over ons eigen continent.

zwammy

Well-known member
Trump wil, net als Rusland, dat de EU uit elkaar valt en zo veel makkelijker de baas kan spelen over het grootste economische blok ter wereld.
Wij zijn dan het haasje omdat er dan totaal geen zeggenschap meer is over ons eigen continent.

De EU moet veranderen anders valt het uit elkaar, het is al jarenlang een drama met brexit als een van de voorbeelden. Daar gaat Amerika en zeker Rusland geen rol in spelen, Europa is bezig met zijn eigen ondergang. In China is er een trein ontworpen die nieuwe snelheden haalt en in Europa zorgen we ervoor dat de dopjes niet meer van het flesje gehaald kunnen worden.

gevegt

Well-known member
De EU moet veranderen anders valt het uit elkaar, het is al jarenlang een drama met brexit als een van de voorbeelden. Daar gaat Amerika en zeker Rusland geen rol in spelen, Europa is bezig met zijn eigen ondergang. In China is er een trein ontworpen die nieuwe snelheden haalt en in Europa zorgen we ervoor dat de dopjes niet meer van het flesje gehaald kunnen worden.
Brexit is toch echt een voorbeeld hoe kiezers veel te makkelijk geloven in extreem rechts populisme, precies hoe Trump en zijn denktank het ook doen.
Dat van die dopjes is geen slecht idee, maar je hebt gelijk dat grote innovaties te lang duren of uit blijven. Oud minster president van Italië Draghi heeft daar een stuk over geschreven dat in het algemeen wordt erkent dat het een grote stap in de goede richting is waar Europa naar toe moet.
Kort gezegd, meer innovaties, vooral in de tech industrie en het stimuleren van opkomende bedrijven binnen Europa.

gevegt

Well-known member
Dat wordt toch ook echt mogelijk gemaakt omdat men de zaakjes niet zo goed op orde heeft.
Dat klopt gedeeltelijk naar mijn bescheiden mening.
Het was een grote fout om te geloven dat de meeste stemmers rationeel denken, dat is dus niet zo.
Dat komt mede doordat de zittende politici de verkeerde, of nog erger, geen beslissingen nemen.

ALenstra

Well-known member
Volgens Donald Trump moet Europa de boel op orde krijgen wat rond migratie. Want anders zal er geen Europa meer zijn, aldus de president.

Bovenaan