Buitenlandse politiek

Bonehead

Well-known member
In mijn omgeving ken ik twee aanhangers van de FvD. Beide zijn helemaal verstrikt geraakt in complottheorieën en volgen alles alleen via X of Tiktok. Die worden dus al een tijd meegezogen in het algoritme van deze socialmedia. Op politiek vlak is er geen land meer mee te bezeilen. Geen enkel tegenargument komt meer aan.
Hoewel het steeds lastiger wordt, gaan we nog wel af en toe samen een biertje drinken.
Och twee maar? Ik ken er wel meer! En ik ben ook wel eerlijk: Als ik hem zie en ik heb het geluid uit staan zie ik een charismatische man die welbespraakt is. Ik hoor alleen maar een giftige tong. Zoals zovele politici is populisme wat hem drijft. Links en rechts. Daar zijn velen heel gevoelig voor.

Mijn eerste politieke partij was de PPR zal ik schaamteloos vertellen. Zoals zovelen ben ik in mijn studententijd opgeschoven naar rechts. Velen doen dat uit eigen belang. Ik heb het meer dan goed en dan mag een ander het ook een beetje goed hebben is mijn parool. Mijn hart ligt bij de arbeiders. Zij voeren uit wat ik niet kan/wil. Zij voeren uit wat ik in mijn hoofd heb. Zijn de arbeiders tevree, dan ben ik dat ook.

Ik ben dus naar rechts opgeschoven. Ook omdat tabak kreeg van het werkschuwe volk dat zich beroepsdemostranten noemt en overal tegen is zonder er zelf ook maar iets aan te willen doen behalve er tegenaan schoppen. Ik ging van PPR naar SP. GroenLinks was nooit mijn ding. Afgekeerd van SP omdat ze gewoon Marxistisch zijn. Ik heb genoeg communisme meegemaakt om te beoordelen dat het idee leuk is, maar de uitvoering altijd kut. Het zal nooit gaan werken. Dan de arbeiderspartij bij uitstek: PVDA. Deze steekt al decennia ongegeneerd een hele harde middelvinger op naar de arbeiders door keuzes te maken die voor de lage werkende klasse negatief uitvallen ter faveure van de rechtse liberalen en nieuwe Nederlanders. Dat is de reden dat de PVV zo groot is geworden. Arbeiders stemmen daar op. Maar gewoon in je ivoren toren blijven zitten en afvragen hoe het komt. Wie zijn toch die mensen?

Dat heb je op links nog PVDD. Zelfs al ben ik stomdronken dan ben ik nog te nuchter voor deze one issue partij. Gevoed door Thieme die meer agenda’s had dan de encyclopedie van Winkler Prins. Dan ben je op links uitgeluld vertellende dat ik hoop dat partijen als Bij1 en Denk, die volgens mij minstens net zo schadelijk zijn als PVV en FVD, geen optie zijn.

Wonende in de uiterwaarden van de biblebelt met tegenzin CDA gestemd. Die vuile nepgristenen die alles uitmelken voor het grote geld. Samen met de VVD hebben zij er voor gezorgd dat fatsoenlijk boeren niet meer bestaat. Nog geen 20 jaar geleden kon je goed bestaan van 100 melkkoeien en 250 varkens. No way. Nu is het ook alweer niet zo dat, zoals mensen denken dat na Amersfoort de wereld ophoudt omdat daarna het licht uitgaat, de “provincie” bestaat uit megastallen. Ik ken 1 megastal en dat 45 minuten rijden van waar ik woon. Maar ik en voor eerlijk boeren en dan is de CDA (en/of) BBB natuurlijk geen optie omdat die er voor de herenboeren zijn. Ik drink regelmatig een borreltje met een boerendochter uit Ommen. Zij is vegetariër maar niet zo’n Jehova getuige die die haar geloof probeert over te brengen. “Maar waarom eet jij eigenlijk nog vlees BH”? vroeg dat deerntje mij laatst. Ik ben nogal goed gebekt voor, zeker voor een oosterling, maar hier had ik geen antwoord op. “Omdat ik het lekker vind” zakte ik door de grond.

Nee, in Nederland doen we het voor de deugpunten. We maken ons druk over de naam Coentunnel terwijl we geëvolueerd zijn. De grootste slavendrijvers zijn Afrikaanse stammen die bij het veroveren de andere stam tot slaven maakten. Niet interessant want daar valt niks te halen financieel gezien. Ook maken we ons niet druk over arbeidsmigratie terwijl die voor de grootste overlast zorgen. Dat zijn immers useful fools die arbeid verrichten en leven onder omstandigheden dat verdomd veel weg heeft van slavernij. Maar ja: geen stemrecht of deugpunten.

Ik ga er met gestrekt poot in: Welke verdienste is het van jou van jouw geluk dat je hier bent geboren en niet in Afrika? Wat maakt het dan jou om een ander dat geluk te ontzeggen? Natuurlijk kunnen we niet elke gelukzoeker (want dat zijn ze allemaal) met open armen ontvangen en ook in hun geval (net als elke geboren Nederlander) zullen ze eerst hun plichten moeten kennen en voldoen voordat ze rechten kunnen eisen. En daar gaat het mis in ons mooie Nederland.

• Leuk
Waarderingen: JMD

Bonehead

Well-known member
Verhaaltje voor in het kampvuur

Ik woon in een arbeiderswijk. Lokaal bekent als de speklappenbuurt. Ik heb een koopwoning in een blok met sociale huurwoningen. Deze huurwoningen zijn toegewezen aan nieuwe Nederlanders. Op de hoek woont een christelijk Syrisch vluchtelingengezin. De man werkt in de systeembouw en ik hoorde dat ze onwijs blij met hem waren. Op een dag komt de man in paniek naar mij toe: “Boerman, boerman die nieuwe boeren. Daar ben ik out Syrie voor gevloecht”. Ik probeerde hem gerust te stellen: “Joa mien jong zo giet dat in Nederland”. Moar gin ruzie maak’n. Loat ik d’r neit van heur’n”. Tussen ons in is een gezin uit Jemen gekomen. Aardig man. Hij spreekt geen Nederlands, wel Engels. Hij vond het zo fijn dat iedereen zo vrij was zei hij tegen mij. Expliciet de vrouwen. Dat geldt dan kennelijk niet voor zijn eigen vrouw, want zij komt niet zonder hem naar buiten en dan nog in zijn geheel ingepakt. Het zal haar eigen keuze wel zijn? Hij is gestopt met Nederlandse les en kiest er dus voor hier te verblijven zonder een woord Nederlands te kunnen. Ik hoorde dat hij een uitstekende baan heeft als verkoper in de Arabische wereld. Dat verklaart de splinternieuwe Mercedes die bij mij voor de deur staat. Regelmatig komen er werknemers van de asielindustrie bij hem aan de deur om hem en zijn gezin te pamperen. Ja als je dan als jongere niet meer in aanmerking komt voor een huurwoning en je ziet dat terwijl je aan je lot over wordt gelaten dan snap ik best dat je op bepaalde politieke partijen stemt waarvan jij denkt dat die het beste met je voor hebben.

Mijn stamkroeg in een Ierse pub hier in het dorp. Lekker een halve stoet’n van een Guinness drinken. De Ierse eigenares is hertrouwd met een Islamitische Egyptenaar. Fijne vent. Hij is net zo veel Islamitisch als ik Christen. Een geweldige kok bovendien. Hij eet geen varkensvlees want niet halal. Maar dat geldt niet voor de Gran Marnier die hij in één teug achterover slaat. Alle Arabieren uit het dorp en de wijde omgeving komen langs als hij achter de bar staat. Het is één groot feest en we lachen er wat af met elkaar. Er valt geen onvertogen woord. We discussiëren er wat af met elkaar. Vooral over Nederland en hoe mooi het wij met elkaar, in ons dorp, in onze kroeg, het voor mekaar hebben. Inshallah! Ooh lekker straks weer schaap eten!

JMD

Well-known member
Dit is niet de juiste manier, maar dat er bij de eu een grote schoonmaak nodig is lijkt me wel duidelijk, anders is het over een jaar of 10 over met de eu…

gevegt

Well-known member
Een beetje hetzelfde als wat de kiezers in Europa doen. Leuk die macht bij Brussel, op gegeven moment houdt het wel op
Trump wil, net als Rusland, dat de EU uit elkaar valt en zo veel makkelijker de baas kan spelen over het grootste economische blok ter wereld.
Wij zijn dan het haasje omdat er dan totaal geen zeggenschap meer is over ons eigen continent.

zwammy

Well-known member
Trump wil, net als Rusland, dat de EU uit elkaar valt en zo veel makkelijker de baas kan spelen over het grootste economische blok ter wereld.
Wij zijn dan het haasje omdat er dan totaal geen zeggenschap meer is over ons eigen continent.

De EU moet veranderen anders valt het uit elkaar, het is al jarenlang een drama met brexit als een van de voorbeelden. Daar gaat Amerika en zeker Rusland geen rol in spelen, Europa is bezig met zijn eigen ondergang. In China is er een trein ontworpen die nieuwe snelheden haalt en in Europa zorgen we ervoor dat de dopjes niet meer van het flesje gehaald kunnen worden.

gevegt

Well-known member
De EU moet veranderen anders valt het uit elkaar, het is al jarenlang een drama met brexit als een van de voorbeelden. Daar gaat Amerika en zeker Rusland geen rol in spelen, Europa is bezig met zijn eigen ondergang. In China is er een trein ontworpen die nieuwe snelheden haalt en in Europa zorgen we ervoor dat de dopjes niet meer van het flesje gehaald kunnen worden.
Brexit is toch echt een voorbeeld hoe kiezers veel te makkelijk geloven in extreem rechts populisme, precies hoe Trump en zijn denktank het ook doen.
Dat van die dopjes is geen slecht idee, maar je hebt gelijk dat grote innovaties te lang duren of uit blijven. Oud minster president van Italië Draghi heeft daar een stuk over geschreven dat in het algemeen wordt erkent dat het een grote stap in de goede richting is waar Europa naar toe moet.
Kort gezegd, meer innovaties, vooral in de tech industrie en het stimuleren van opkomende bedrijven binnen Europa.

gevegt

Well-known member
Dat wordt toch ook echt mogelijk gemaakt omdat men de zaakjes niet zo goed op orde heeft.
Dat klopt gedeeltelijk naar mijn bescheiden mening.
Het was een grote fout om te geloven dat de meeste stemmers rationeel denken, dat is dus niet zo.
Dat komt mede doordat de zittende politici de verkeerde, of nog erger, geen beslissingen nemen.

Bovenaan