In mijn omgeving ken ik twee aanhangers van de FvD. Beide zijn helemaal verstrikt geraakt in complottheorieën en volgen alles alleen via X of Tiktok. Die worden dus al een tijd meegezogen in het algoritme van deze socialmedia. Op politiek vlak is er geen land meer mee te bezeilen. Geen enkel tegenargument komt meer aan.
Hoewel het steeds lastiger wordt, gaan we nog wel af en toe samen een biertje drinken.
Och twee maar? Ik ken er wel meer! En ik ben ook wel eerlijk: Als ik hem zie en ik heb het geluid uit staan zie ik een charismatische man die welbespraakt is. Ik hoor alleen maar een giftige tong. Zoals zovele politici is populisme wat hem drijft. Links en rechts. Daar zijn velen heel gevoelig voor.
Mijn eerste politieke partij was de PPR zal ik schaamteloos vertellen. Zoals zovelen ben ik in mijn studententijd opgeschoven naar rechts. Velen doen dat uit eigen belang. Ik heb het meer dan goed en dan mag een ander het ook een beetje goed hebben is mijn parool. Mijn hart ligt bij de arbeiders. Zij voeren uit wat ik niet kan/wil. Zij voeren uit wat ik in mijn hoofd heb. Zijn de arbeiders tevree, dan ben ik dat ook.
Ik ben dus naar rechts opgeschoven. Ook omdat tabak kreeg van het werkschuwe volk dat zich beroepsdemostranten noemt en overal tegen is zonder er zelf ook maar iets aan te willen doen behalve er tegenaan schoppen. Ik ging van PPR naar SP. GroenLinks was nooit mijn ding. Afgekeerd van SP omdat ze gewoon Marxistisch zijn. Ik heb genoeg communisme meegemaakt om te beoordelen dat het idee leuk is, maar de uitvoering altijd kut. Het zal nooit gaan werken. Dan de arbeiderspartij bij uitstek: PVDA. Deze steekt al decennia ongegeneerd een hele harde middelvinger op naar de arbeiders door keuzes te maken die voor de lage werkende klasse negatief uitvallen ter faveure van de rechtse liberalen en nieuwe Nederlanders. Dat is de reden dat de PVV zo groot is geworden. Arbeiders stemmen daar op. Maar gewoon in je ivoren toren blijven zitten en afvragen hoe het komt. Wie zijn toch die mensen?
Dat heb je op links nog PVDD. Zelfs al ben ik stomdronken dan ben ik nog te nuchter voor deze one issue partij. Gevoed door Thieme die meer agenda’s had dan de encyclopedie van Winkler Prins. Dan ben je op links uitgeluld vertellende dat ik hoop dat partijen als Bij1 en Denk, die volgens mij minstens net zo schadelijk zijn als PVV en FVD, geen optie zijn.
Wonende in de uiterwaarden van de biblebelt met tegenzin CDA gestemd. Die vuile nepgristenen die alles uitmelken voor het grote geld. Samen met de VVD hebben zij er voor gezorgd dat fatsoenlijk boeren niet meer bestaat. Nog geen 20 jaar geleden kon je goed bestaan van 100 melkkoeien en 250 varkens. No way. Nu is het ook alweer niet zo dat, zoals mensen denken dat na Amersfoort de wereld ophoudt omdat daarna het licht uitgaat, de “provincie” bestaat uit megastallen. Ik ken 1 megastal en dat 45 minuten rijden van waar ik woon. Maar ik en voor eerlijk boeren en dan is de CDA (en/of) BBB natuurlijk geen optie omdat die er voor de herenboeren zijn. Ik drink regelmatig een borreltje met een boerendochter uit Ommen. Zij is vegetariër maar niet zo’n Jehova getuige die die haar geloof probeert over te brengen. “Maar waarom eet jij eigenlijk nog vlees BH”? vroeg dat deerntje mij laatst. Ik ben nogal goed gebekt voor, zeker voor een oosterling, maar hier had ik geen antwoord op. “Omdat ik het lekker vind” zakte ik door de grond.
Nee, in Nederland doen we het voor de deugpunten. We maken ons druk over de naam Coentunnel terwijl we geëvolueerd zijn. De grootste slavendrijvers zijn Afrikaanse stammen die bij het veroveren de andere stam tot slaven maakten. Niet interessant want daar valt niks te halen financieel gezien. Ook maken we ons niet druk over arbeidsmigratie terwijl die voor de grootste overlast zorgen. Dat zijn immers useful fools die arbeid verrichten en leven onder omstandigheden dat verdomd veel weg heeft van slavernij. Maar ja: geen stemrecht of deugpunten.
Ik ga er met gestrekt poot in: Welke verdienste is het van jou van jouw geluk dat je hier bent geboren en niet in Afrika? Wat maakt het dan jou om een ander dat geluk te ontzeggen? Natuurlijk kunnen we niet elke gelukzoeker (want dat zijn ze allemaal) met open armen ontvangen en ook in hun geval (net als elke geboren Nederlander) zullen ze eerst hun plichten moeten kennen en voldoen voordat ze rechten kunnen eisen. En daar gaat het mis in ons mooie Nederland.