Buitenlandse politiek

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Overigens is het ergens natuurlijk wel gek dat er geen verkiezingen zijn als de premier opstapt, maar dat terzijde... Als het opstappen van een premier namelijk altijd verkiezingen betekent kijkt een partij wel uit of ze van binnenuit hun eigen premier pootje willen lichten (want dan kan je je meerderheid in de Kamer kwijtraken en dus uberhaupt niet meer de grootste zijn). Zowel Starmer als eerder May, Johnson, Sunak enz zijn allemaal opgestapt vooral onder druk van hun eigen partij volgens mij. (en bv ook Thatcher ooit)
Dat komt er gewoon door dat partijen meestal een absolute meerderheid hebben. In Nederland is er ook geen regel dat je niet zomaar een premier kan wisselen, maar als er het vertrouwen wordt opgezegd in een premier, zal gegarandeerd het kabinet vallen. De enige situatie die ik me kan bedenken dat in Nederland realistisch een premier zonder verkiezingen vervangen wordt, zou zijn als er iemand om niet-politieke redenen opstapt, dus bijvoorbeeld gezondheidsredenen. Ik kan me voorstellen dat in zo'n geval de coalitiepartijen dan gewoon onderling afspreken wie de nieuwe premier wordt.
 
Bovenaan