Binnenlandse politiek

Hankie

Well-known member
CU en Volt willen het aantal zetels in de Tweede Kamer van 150 naar 250 verhogen. Nu lijkt me die stap aardig fors, maar dat er meer Kamerleden moeten komen lijkt me evident.
Ja nog meer splinterpartijen, nutteloze kamervragen en kosten voor verbouwingen van de kamer(s).
 

De Wolf

Well-known member
CU en Volt willen het aantal zetels in de Tweede Kamer van 150 naar 250 verhogen. Nu lijkt me die stap aardig fors, maar dat er meer Kamerleden moeten komen lijkt me evident.
Mag van mij terug naar 50. Blijft waarschijnlijk alleen die ezel over van dat trollenclubje.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Veel liggen er met een burnout uit. Dus dat veronderstelt dat er een te hoge werkdruk is die je beter kan verdelen. Daarnaast is het niveau van het werk van Kamerleden lager, terwijl de wereld complexer wordt. De vraag is of deze maatregel helpt. De grote partijen hebben dannnog wat extra bankjesverwarmers en zonder maatregelen heb je nog meer splinterpartijen.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Op zich geen slecht plan, mits je dan of een kiesdrempel introduceert, of de extra zetels op een andere manier verdeelt, zoals districten introduceren zodat "de provincie" ook vertegenwoordiging heeft. Je kan dan denken aan een gemengd systeem zoals Duitsland heeft.
 

Maasveld

Well-known member
Waarom lijkt je dat evident?
Het huidige aantal dateert uit 1956 toen we nog 10,8 miljoen inwoners hadden. Inmiddels hebben we er bijna 7 miljoen bijgekregen. Ik geloof dat we onderhand het land zijn met de minste Kamerleden per hoofd van de bevolking. Volgens de derdemachtswortelwet, jou als wiskundige wellicht wel bekend, zouden we overigens op 260 Kamerleden moeten zitten. Zoals @Max al aangeeft kan de werkdruk dan beter worden verdeeld. Omdat je dan ook dieper op bepaalde onderwerpen in kunt gaan komt dit de kwaliteit denk ik ook ten goede. Een kiesdrempel lijkt me daarbij inderdaad ook een goed plan, maar dat is het in de huidige situatie ook al.
 

JFK

Well-known member
Het huidige aantal dateert uit 1956 toen we nog 10,8 miljoen inwoners hadden. Inmiddels hebben we er bijna 7 miljoen bijgekregen. Ik geloof dat we onderhand het land zijn met de minste Kamerleden per hoofd van de bevolking. Volgens de derdemachtswortelwet, jou als wiskundige wellicht wel bekend, zouden we overigens op 260 Kamerleden moeten zitten. Zoals @Max al aangeeft kan de werkdruk dan beter worden verdeeld. Omdat je dan ook dieper op bepaalde onderwerpen in kunt gaan komt dit de kwaliteit denk ik ook ten goede. Een kiesdrempel lijkt me daarbij inderdaad ook een goed plan, maar dat is het in de huidige situatie ook al.
hear hear
 

JMD

Well-known member
Het huidige aantal dateert uit 1956 toen we nog 10,8 miljoen inwoners hadden. Inmiddels hebben we er bijna 7 miljoen bijgekregen. Ik geloof dat we onderhand het land zijn met de minste Kamerleden per hoofd van de bevolking. Volgens de derdemachtswortelwet, jou als wiskundige wellicht wel bekend, zouden we overigens op 260 Kamerleden moeten zitten. Zoals @Max al aangeeft kan de werkdruk dan beter worden verdeeld. Omdat je dan ook dieper op bepaalde onderwerpen in kunt gaan komt dit de kwaliteit denk ik ook ten goede. Een kiesdrempel lijkt me daarbij inderdaad ook een goed plan, maar dat is het in de huidige situatie ook al.
Maar die werkdruk kan toch ook anders verdeeld worden? Je kan toch extra 'hulp achter de schermen' aannemen als partij zijnde? Wat mij vooral in de huidige politiek opvalt tov 30 jaar terug is dat politici zich steeds meer willen profileren, en daar vooral heel erg druk mee bezig zijn. De ene kant van het spectrum laat een scheet en de andere kant duikt daar dagenlang en masse via elk medium bovenop. Dat profileren kan (van links tot rechts) wel minder en dan kunnen ze zich meer richten op hun echte werk.

En verder, als we het zijn van 'minste Kamerleden pp' als argument gaan volgen dan blijf je bezig, want dan is volgend jaar bv Duitsland dat land, die verhoogt het, dan Frankrijk, enz tot je weer bij NL bent. Ik denk dat je (als je wilt verhogen) dan beter kan kijken naar een 'hoeveel Kamerleden per hoofd van de bevolking' (of andersom lijkt me makkelijker: per hoeveel inwoners 1 Kamerlid) we willen, en daaraan kan je dan aanpassen. Maar je moet nooit dit met een vergelijking doen, want dan is er altijd iemand de slechtste. (of beste) Dan zou idd die derdemachtswortelwet kunnen helpen. Overigens is dat natuurlijk ook een 'afspraak', die is wiskundig niet hard te maken dat dat de beste manier is.
 

JMD

Well-known member
De regeringspartijen waren bereid tot
grote concessies over migratie en asiel
om het kabinet te redden.Dat blijkt uit
een brief hierover die Nieuwsuur in
handen heeft.In juli viel het kabinet
over het indammen van migratie.

Als de migratiedeal die voorlag er was
gekomen,zouden kansarme asielzoekers
veel harder zijn aangepakt.Ook D66 en
CU gingen daarmee akkoord.De VVD was
bereid kansrijke asielzoekers onder
voorwaarden recht op werk te geven.

Kamerleden willen de brief inzien,omdat
ze wilen weten waarom het kabinet is
gevallen.Het kabinet weigert het stuk
van 10 pagina's te verstrekken.
(TT)

Je vraagt je dan af waarom het kabinet gevallen is als D66 en CU zo ver wilden gaan
 

Friesland

Well-known member
Je vraagt je dan af waarom het kabinet gevallen is als D66 en CU zo ver wilden gaan
De vraag stellen is hem beantwoorden: de VVD wilde gewoon verkiezingen. Het had niets met meningsverschillen te maken.
Dat was destijds al duidelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: erka

JMD

Well-known member
Ik snap alleen niet waarom ze dat wilden. Met PvdA/GL krijg je er een flinke opponent bij, BBB staat hoog in de peilingen (nu door Omtzigt wat minder, maar daar verliest VVD ook aan), wat viel er te winnen? Wilden ze zo graag van D66 en CDA af?
 
Bovenaan