Binnenlands nieuws

zwammy

Well-known member
Jep. 15000 hennepplanten, controleur het ziekenhuis inslaan, kind ontvoeren en append iemand doodrijden, levert net zoveel taakstraf op als een file veroorzaken. Dat gaat nog druk worden de komende tijd met alle bruiloftsstoeten.

In Almere wil een dwaas die een agent een kaakbreuk sloeg in bemiddeling want hij vind dat er alleen maar slachtoffers zijn. Zijn broertje die ook aangeklaagd is krijgt schrik als hij een politieauto voorbij ziet rijden. Ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen.
 

JMD

Well-known member
Aan de ene kant snap ik dat er gestraft moet worden, want dit kan natuurlijk niet wat er gebeurd is. En een taakstraf zou wat mij betreft ook wel mogen, maar een celstraf, kom op...

Overigens verbaast me deze eis niet, dat zag je de hele week al aankomen. De politie mag protesteren op de snelweg, dat is minder erg volgens het OM 'want ze rijden dan 60', bruiloftsstoeten mogen stilstaan 'want dat is in de bebouwde kom'... Ben overigens benieuwd wat het OM met die ongein op de A2/Ring Eindhoven gaat doen.
 

JMD

Well-known member
OM denkt geld voor de boetes is al bij elkaar gespaard daar pakken we ze niet mee.
Daar is iets voor te zeggen (vandaar dat ik een taakstraf ook zou snappen), maar laten ze dat dan consequent doen, en daar is bij het OM weinig van te merken.

En verder: als er allochtonen worden veroordeeld horen we vaak 'de straf is minder, want hij/zij heeft te leiden onder de media-aandacht'. Geldt dat hier niet dan? Als er 1 zaak uitgebreid in het nieuws is geweest de afgelopen jaar (en veroordeeld bij vele talkshows, waar vele BN-ers weer mochten aangeven hoe dom die blokkeerfriezen zijn en hoezeer ZP racisme is) dan is het wel deze actie.
 

JMD

Well-known member
Het OM zei o.a. dit: "Verdachten hebben hun recht op vrijheid van meningsuiting door middel van strafbare feiten tot uiting gebracht en de vrijheid van meningsuiting van anderen om zeep geholpen."

Oke, is te billijken. Maar gaan we dan ook mensen oppakken die bv een demonstratie van Pegida onmogelijk maken oppakken (zoals paar weken terug in Utrecht), ook kijkt men dan weer weg omdat Pegida 'fout' is?
En wat doen we met de KOZP-groep zelf, die de intocht van Sinterklaas onmogelijk maken?
Of even gechargeerder: waarom komen de ergste onruststokers altijd overal mee weg (hoogstens een geldboetetje)?
 

Atreides

Well-known member
Ik vindt een voorwaardelijk strafblad al een vrij forse in deze in combinatie met een forse boete (iets van € 2.000 de man ofzo).

En verder: als er allochtonen worden veroordeeld horen we vaak 'de straf is minder, want hij/zij heeft te leiden onder de media-aandacht'. Geldt dat hier niet dan? Als er 1 zaak uitgebreid in het nieuws is geweest de afgelopen jaar (en veroordeeld bij vele talkshows, waar vele BN-ers weer mochten aangeven hoe dom die blokkeerfriezen zijn en hoezeer ZP racisme is) dan is het wel deze actie.

Er zijn nogal veel Nederlanders die deze gasten helden vinden. Dus dat betwijfel ik een beetje.

Het OM zei o.a. dit: "Verdachten hebben hun recht op vrijheid van meningsuiting door middel van strafbare feiten tot uiting gebracht en de vrijheid van meningsuiting van anderen om zeep geholpen."

Oke, is te billijken. Maar gaan we dan ook mensen oppakken die bv een demonstratie van Pegida onmogelijk maken oppakken (zoals paar weken terug in Utrecht), ook kijkt men dan weer weg omdat Pegida 'fout' is?
En wat doen we met de KOZP-groep zelf, die de intocht van Sinterklaas onmogelijk maken?
Of even gechargeerder: waarom komen de ergste onruststokers altijd overal mee weg (hoogstens een geldboetetje)?

Eens. Niet politiekcorrecte zaken worden harder aangepakt, terwijl onze bi-culturele vrindjes met veel en veel extremer gedrag en/of overtredingen makkelijker wegkomen.
 

JMD

Well-known member
Er zijn nogal veel Nederlanders die deze gasten helden vinden. Dus dat betwijfel ik een beetje.
Ja, maar dat zou niet mee mogen tellen, of iemand jou een held vindt of niet. Dat is totaal irrelevant. Stel dat een groep Marokkanen een snelweg blokkeert, dan zullen er veel minder mensen die gasten helden vinden. Verdienen zij dan minder straf omdat hun achterban kleiner is??? Verder kan jij niks doen aan wie je steunt of niet, daar heb je weinig invloed op en zou niet mogen meetellen.
 

Atreides

Well-known member
Ja, maar dat zou niet mee mogen tellen, of iemand jou een held vindt of niet. Dat is totaal irrelevant. Stel dat een groep Marokkanen een snelweg blokkeert, dan zullen er veel minder mensen die gasten helden vinden. Verdienen zij dan minder straf omdat hun achterban kleiner is??? Verder kan jij niks doen aan wie je steunt of niet, daar heb je weinig invloed op en zou niet mogen meetellen.

Het argument dat rechters vaak gebruiken is dat mensen door publicaties beschadigd raken.

Welnu, ik denk dat zolang Jenny Douwes en haar compagnons niet in de grachtengordel belanden hun imago niet is verslechterd, integendeel.

N.B. gevoelsmatig mogen die Friezen van mij een lintje krijgen, maar dat is ??k wat overdreven.
N.B. II ik denk dat het ??n van de problemen voor de rechter is dat als hij een boete oplegt deze waarschijnlijk via een crowdfundactie binnen no-time wordt betaald.
 

JMD

Well-known member
Niet voor strafvermindering zoals JMD voorstelt.Ook niet voor verhoging.

Ik heb nergens gezegd strafvermindering. Ik heb alleen gezegd dat het niet uit moet maken wie of wat of hoe groot de achterban is. Vrouwe Justitia heeft de spreekwoordelijke blinddoek voor.
 

zwammy

Well-known member
Op GeenStijl staan vergelijkbare taakstraffen, je weet niet of je moet huilen of gewoon moet deskkoppen.
 
Bovenaan